Noi schimbări în sistemul de învățământ! Ce trebuie să știe educatorii, învățătorii și profesorii
Au fost anunțate noi schimbări în sistemul de învățământ! Este vorba despre modificarea numelor unor grupe profesionale din sistemul educațional. Iată ce trebuie să știe educatorii, învățătorii și profesorii.
Noi schimbări în sistemul de învățământ!
Denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern, publicată deja în Monitorul Oficial. Actul normativ este emis de Ministerul Muncii, care argumentează modificarea ca fiind necesară după intrarea în vigoare a noii legi a Educației.
Grupa minoră „Profesori în învățământul primar și preșcolar” se redenumește ca „Profesori în învățământul primar și educație timpurie.”
Grupa de bază „Educatori în învățământul preșcolar” se redenumește ca „Profesori și educatori pentru educație timpurie.”
Grupa minoră „Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii- suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial.”
Grupa de bază „Personal în domeniul serviciilor-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial.”
Grupa de bază „Paznici” se redenumește ca „Lucrători în servicii private de securitate.”
Apare o nouă profesie în sistemul educațional din România
A fost introdusă o nouă profesie în România, cea de „profesor itinerant și de sprijin.” Pentru a ocupa un post de profesor itinerant și de sprijin, candidații trebuie să îndeplinească mai multe condiții. Este obligatorie absolvirea unei facultăți cu licență în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie. Candidații trebuie să finalizeze un master didactic în unul dintre domeniile psihopedagogice și să efectueze un stagiu practic de un an școlar, sub supravegherea unui profesor mentor cu experiență în educația specială.
Profesorul itinerant va desfășura activități de învățare, stimulare și recuperare pentru persoanele cu cerințe educaționale speciale. Un post de profesor itinerant și de sprijin este alocat pentru 8-12 copii cu deficiențe moderate sau ușoare, integrați individual sau în grupuri de 2-3 elevi în clase din școlile de masă, echivalentul unei norme de predare de 16 ore pe săptămână. Pentru copiii cu deficiențe grave, profunde sau asociate, normarea este de 4-6 elevi pe post, cu aceeași normă de predare de 16 ore pe săptămână. Posturile de profesori itineranți și de sprijin sunt normate în cadrul unităților de învățământ special și se ocupă prin concurs. Fiecare școală care are elevi cu nevoi speciale va scoate la concurs posturi pentru profesori itineranți și de sprijin.
O altă schimbare pentru cadrele didactice se referă la meditațiile private cu elevii. În anul școlar 2024-2025, profesorii sunt obligați să își asume în scris că respectă regulamentul privind interzicerea meditațiilor la clasă, prevăzut în Legea Educației, iar dacă îl încalcă sunt pasibili de sancțiuni. Prevederea există de câțiva ani în Codul de Etică, dar nu a fost luată în serios până acum. În declarație cadrul didactic trebuie să-și treacă numele și prenumele, adresa, datele din buletin, trebuie să noteze numele și adresa școlii, dar și ce normă didactică are. În declarație se completează apoi disciplina, clasa la care predă și anul școlar în curs. Documentul trebuie să fie datat și semnat.
Recent, a fost anunțat faptul că se vor modifica numele unor grupe profesionale din sistemul de învățământ.