Mii de locuri de muncă în pericol în mijlocul unei crize fără precedent în industria auto
Producătorul auto Volkswagen, simbol al industriei germane, se confruntă cu o criză majoră ce ar putea schimba fața sectorului auto european. Decizia companiei de a închide fabrici pentru prima dată în Germania și de a concedia mii de angajați a declanșat proteste masive, în timp ce sindicatul IG Metall avertizează asupra unei „ierni fierbinți” de greve și negocieri dure.
Grevele de avertisment, începutul unei lupte istorice
De luni, muncitorii din fabricile Volkswagen din Germania vor intra în greve de avertisment, în semn de protest față de planurile companiei de a reduce costurile. Thorsten Gröger, negociatorul principal al sindicatului IG Metall, a declarat că, dacă nu se va ajunge la un acord, aceasta ar putea deveni „cea mai dură bătălie de negociere colectivă pe care Volkswagen a văzut-o vreodată”.
Gröger a acuzat conducerea Volkswagen de distrugerea acordurilor colective de muncă, spunând că „VW a dat foc contractelor noastre colective”. Sindicatul susține că este pregătit să lupte împotriva unei restructurări care implică închiderea a trei fabrici și reducerea salariilor cu 10%, măsuri care afectează direct mii de angajați.
Volkswagen, cel mai mare angajator din Germania cu aproape 300.000 de angajați, dintre care 120.000 sub contract colectiv, a motivat aceste măsuri prin „înrăutățirea situației economice”. Conducerea a indicat scăderea cererii de vehicule electrice și costurile ridicate ale energiei, materiilor prime și forței de muncă drept principalele cauze ale crizei.
Sindicatul a propus alternative pentru economisirea a 1,5 miliarde de euro, fără închiderea fabricilor, cum ar fi renunțarea la creșteri salariale și reducerea orelor de lucru. Însă VW a respins aceste propuneri, considerând că nu oferă o soluție sustenabilă pe termen lung.
Contexte economice și politice tulburi
Problemele Volkswagen se suprapun cu o perioadă dificilă pentru Germania, aflată în mijlocul unei crize politice și economice. Recent, cancelarul Olaf Scholz a convocat alegeri anticipate după dizolvarea coaliției de guvernare, iar sondajele indică un avans al opoziției conservatoare CDU/CSU.
Mai mult, criza VW reflectă dificultăți mai largi din industria auto europeană, unde producătorii se confruntă cu tranziția către vehicule electrice, stagnarea cererii și concurența acerbă a producătorilor chinezi. În octombrie, VW a raportat o scădere dramatică a profitului trimestrial, de aproape 60%, cauzată în principal de scăderea vânzărilor în China.
Volkswagen este doar un exemplu al presiunilor enorme asupra producătorilor europeni, care trebuie să finanțeze tranziția ecologică, dar se confruntă cu piedici economice și politice. Între timp, liderii europeni, precum Ursula von der Leyen, explorează strategii pentru a sprijini industria auto, însă presiunea timpului și intensificarea competiției globale complică situația.
În acest context, protestele muncitorilor Volkswagen nu sunt doar despre locuri de muncă; ele reprezintă un simbol al luptei pentru viitorul unei industrii emblematice, dar tot mai fragilizate.