Mașinile al căror kilometraj se dă cel mai des înapoi: dominația mașinilor premium germane

de: catalin.curarariu
09:10, 13 dec. 2021

Fraudarea kilometrajului este una dintre cele mai comune escrocherii din piața mașinilor rulate. Iar consecințele sale sunt umflarea ilegală a prețului unui vehicul uzat și în multe cazuri, distrugerea experienței plăcute de a deține o mașină. După cum a dezvăluit un studiu carVertical recent, cumpărătorii de mașini premium germane sunt expuși celui mai mare risc de a cumpăra o mașină al cărui odometru a fost manipulat.

TOP 10 mașini al căror kilometraj este dat cel mai des înapoi: BMW M5 e-n capul listei

Pentru a determina lista mașinilor cu kilometrajul dat înapoi cel mai des, carVertical, o companie IT, a analizat rapoartele istorice a peste 700.000 de mașini rulate între noiembrie 2020 și noiembrie 2021. Au fost analizate 18 piețe diferite, inclusiv Polonia, România, Ungaria, Franța, Slovenia, Slovacia, Cehia, Lituania, Letonia, Estonia, Ucraina, Bulgaria, Serbia, Germania, Croația, Rusia, Statele Unite ale Americii și Italia.

După cum arată datele analizate, BMW M5 este mașina al cărui kilometraj este dat cel mai des înapoi cu peste o treime dintre mașinile analizate fiind suspecte de manipularea odometrului. Totuși această statistică, luată de una singură, poate fi înșelătoare atunci când vine vorba despre scara la care se umblă la kilometrajul mașinilor BMW. După cum a evidențiat recent domnul Matas Buzelis, expert auto carVertical, BMW-urile domină lista:

„Jumătate din top 10 este ocupat de modele ale acestui producător. Lucru care se corelează cu cererea de vehicule BMW uzate din diferite piețe. Datele arată și că mașinile mai scumpe au șanse mai mari să aibă kilometrajul dat înapoi, iar acest detaliu ar trebui luat în seamă la cumpărarea unui vehicul la mâna a doua. Este exact momentul cel mai prielnic în care se impune o verificare a odometrului.”

Locurile doi și trei sunt ocupate de BMW Seria 7 și de Subaru Outback cu 33,4 și respectiv 31,8 procente dintre mașini având kilometrajul posibil dat înapoi. Audi A8 este pe locul 5, iar fratele său mai sportiv, Audi A7, a ocupat locul 10 cu puțin peste un sfert (25,8%) dintre aceste vehicule apărând cu o descreștere a kilometrajului în rapoartele auto istorice.

Matas Buzelis explică faptul că prezența mașinilor din segmentul premium printre mașinile cu kilometrajul dat înapoi cel mai des se datorează dorinței de a face profit cât mai mult. Manipularea odometrului este o practică relativ ieftină și ușoară care aduce sporuri de câștig vânzătorilor necinstiți de mașini.

Lista extinsă a tuturor celor 20 de modele cu kilometrajul dat înapoi cel mai des poate fi găsită în acest studiu.

Lista mașinile al căror kilometraj este cel mai des dat înapoi, luate după anul de producție: mașinile mai vechi sunt cele mai vulnerabile

După cum reiese din cercetări, este esențial să verificați kilometrajul mașinii când cumpărați un vehicul la mâna a doua, mai ales când vorbim despre autoturisme mai vechi. Mașinile al căror kilometraj este cel mai des dat înapoi au fost fabricate între 2006 și 2016. Totuși, expertul auto Mata Buzelis, pune accentul pe faptul că există o corelație între șansa de fraudare și clasa autovehiculului:

„Lista mașinilor al căror kilometraj este cel mai des dat înapoi este alcătuită în principal din mașini premium, dar există totuși și câteva modele economy care au o pondere mai mică din numărul total al mașinilor cu odometrul manipulat. Toate, indiferent că vorbim de modelele premium sau de mărci precum Subaru, Ford și Volkswagen, aparțin aceleiași grupe de vârstă. Se pare că cel mai des mașinile cu o vechime între 5 și 15 ani sunt cele cu kilometrajul dat înapoi.”

Ford Mustang este cel mai nou model din această listă. Viitorii proprietari ai celei de-a șasea generații de Mustang ar trebui să fie extrem de precauți și să verifice online înregistrările istorice ale kilometrajului. La fel cum și proprietarii de BMW M5 din 2006, al Seriei 5 din 2007 și de X5 ar trebui să investigheze dacă mașinile lor au kilometrajul real în bord.

Matas Buzelis spune că la modelele noi este ceva mai dificil să schimbi înregistrările odometrului. Modelele noi sunt mai puțin populare printre escroci și datorită faptului că încă nu au parcurs foarte mulți kilometri, deci nu prea au ce da înapoi:

„Deși nu are sens să dai kilometrajul înapoi la o mașină cu 50-80,000 de kilometrii la bord, pentru cumpărători este o idee bună să verifice dacă aceste citiri de odometru sunt reale sau nu.”

Modelele de mașini al căror kilometraj se dă cel mai des înapoi, după tipul de combustibil: mașinile diesel tind să fie mai des manipulate

Majoritatea mașinilor care au kilometrajul dat înapoi sunt echipate cu motoare diesel. După cum scoate în evidență expertul auto Matas Buzelis, lucrurile au stat mereu așa:

„Mașinile diesel sunt gândite să parcurgă distanțe mai lungi, ceea ce înseamnă că sunt mai mari șansele ca aceste modele să cadă pradă fraudării kilometrajului. Totuși lucrurile se pot schimba în viitor de vreme ce vânzările de modele diesel sunt în scădere.”

„Dacă este să ne uităm la cifre, se vede clar că de obicei până la 80-90% dintre mașinile cu kilometrajul dat înapoi sunt modele diesel. De exemplu, să luăm Volkswagen Phaeton – dintre 10 modele cu kilometrajul dat înapoi, nouă sunt echipate cu motoare diesel și numai unul are motor pe benzină.”

La BMW Seria 6, proporția dintre diesel și benzină dintre mașinile cu kilometrajul dat înapoi este aproape egală, dar asta numai datorită faptului că pe piață sunt mult mai multe modele echipate cu motoare pe benzină decât diesel. În unele cazuri nici nu există motoare diesel la unele modele. La BMW M5 sau la Ford Mustang nu există decât varianta motoarelor pe benzină.

Modificarea kilometrajului mașinii poate fi considerată o crimă în România

Conform știrilor recente, piața românească de mașini second hand se îndreaptă către tranzacții transparente de vehicule. Se pare că modificarea kilometrajului mașinii poate fi considerată o infracțiune, iar escrocii se pot confrunta cu până la un an după gratii pentru o astfel de fraudă.

„Acesta este un pas vital pentru îmbunătățirea concurenței dintre dealeri și, fără îndoială, va îngreuna viața vânzătorilor de mașini incorecți”, – spune Matas Buzelis, reprezentantul carVertical.

Dacă legislația este aprobată de către Senat, proprietarii de mașini care au cumpărat recent un vehicul second hand ar trebui să investigheze dacă kilometrajul mașinilor lor este autentic. Dacă kilometrajul a fost modificat, proprietarii de mașini ar trebui să contacteze autoritățile și să investigheze cine este responsabil pentru frauda respectivă.”

Concluzie: fraudarea kilometrajului umflă semnificativ prețul mașinilor rulate și deseori distruge plăcerea de a deține o mașină

carVertical a analizat rapoartele auto istorice generate și a găsit că 16,1% dintre mașinile verificate în ultimele 12 luni au avut kilometrajul dat înapoi. De vreme ce fraudarea odometrului este o practică atât de comună în piața mașinilor la mâna a doua, este important să folosiți verificările istorice auto din mediul online ca să evitați să cădeți victimă acestor gen de practici.

Pe când cumpărătorii de mașini din clasa economic sunt expuși unui risc ceva mai scăzut de a se lovi de acest fel de escrocherie, cei care cumpără modele premium cu motoare diesel și cu o vechime între 5 și 15 ani sunt cei mai expuși de vreme ce kilometrajul acestui fel de automobil este cel mai des fraudat. Modelele de vârf au și ele des kilometrajul dat înapoi, iar cumpărarea unei astfel de mașini fără, în prealabil, o verificare online a istoricului auto poate avea ca rezultat un coșmar financiar.