Lovitură în administrație. Cumătrul lui Relu Fenechiu vrea 2 milioane de euro de la Aeroportul Iași. Urmări incredibile după cel mai mare șmen făcut în județ în ultimii ani

de: Vlad Rotaru
02:00, 28 sept. 2021

Cumătrul lui Relu Fenechiu, fost ministru condamnat pentru fapte de corupție, vrea să execute Aeroportul Iași. Aerogara se zbate în instanță să nu piardă aproape 2 milioane de euro în urma celei mai scandaloase licitații desfășurate în ultimii ani. Construcția pistei noi, finalizată în 2014, a fost derulată cu scandal. Pista s-a fisurat în mai multe rânduri, însă constructorul a scăpat de răspundere. Ba chiar vrea să obțină mai mulți bani de la aerogara ieșeană

Scandal de circa două milioane de euro la Aeroportul Iași. Contractul derulat în urmă cu mai mulți ani cu privire la construcția pistei noi de 2.400 de metri s-a mutat în instanță. Constructorul Vega ’93 Galați nu s-a mulțumit cu zecile de milioane de euro atribuite inițial prin contract, iar după câțiva ani a cerut prin instanță alți bani. Firma aflată între timp în insolvență a „constatat” că Aeroportul Iași nu a decontat un set de lucrări suplimentare, valoarea acestora fiind de 6.4 milioane lei (1,3 milioane euro). La acestea s-au adăugat și dobânzi în valoare de 2,3 milioane lei (471 de mii de euro). Vega Galați a fost înființată de Corneliu Istrate, cumătrul lui Relu Fenchiu, fost ministru al transporturilor, cel care a făcut pușcărie pentru fapte de corupție.

Victorie de etapă pentru cumătrul lui Relu Fenechiu

În primăvara acestui an, Vega Galați a avut câștig de cauză la Tribunalul Iași, magistrații obligând Aeroportul Iași să plătească 6,4 milioane lei ca debit și alte 2,3 milioane lei penalități.

„Admite în parte acțiunea formulată de SC Vega 93 SRL, reprezentată prin administrator judiciar CITR Filiala Galați SPRL în contradictoriu cu Regia Autonomă Aeroportul Iași. Obligă pârâta la plata debitului în valoare de 6,4 milioane lei cu TVA, dar și la plata dobânzii legale în valoare de 2,3 milioane lei. Ia act cu referire la faptul că reclamanta nu solicită cheltuieli de judecată. Ia act cu privire la faptul că pârâta va solicita cheltuieli de judecată pe cale separată”, se arată în hotărârea instanței de la Tribunalul Iași.

Scandal pe banii județului Iași din cauza pistei de la Aeroport

Firma lui Corneliu Istrate a susținut că banii solicitați prin instanță reprezintă costurile unor lucrări suplimentare pe care a fost nevoită să le facă. Mai mult, Vega a susținut că acele lucrări nu erau în documentația de atribuire și nu intră în contractul inițial. Firma lui Istrate susținea că e vorba de o serie de cantități suplimentare în cadrul contractului de lucrări. Culmea, s-a dat vina pe proiectant, adică tot Vega Galați.

Practic, aceștia au centrat, au dat cu capul și au reușit să pună mâna pe banii regiei aeroportuare într-o primă etapă. Licitația a stârnit scandal de la bun început. Asocierea dintre Max Boegl, Vega ’93 Galați și UTI Group a primit un contract generos din partea Consiliului Județean, de circa 31 de milioane de euro, după un simulacru de licitație. La vremea respectivă, director la aeroport era actualul senator USR Marius Bodea, iar la șefia Consiliului Județean era Cristian Adomniței, condamnat în primă instanță pentru fapte de corupție.

Reacția conducerii Aeroportului Iași

Actuala conducere a Aeroportului Iași a arătat că a depus recurs la Curtea de Apel Iași, recurs de pe urma căruia se speră ca decizia să fie favorabilă regiei autonome.

„În primă instanță a fost dată o decizie în urma căreia Aeroportul Iași a pierdut. Noi o să ne încercăm șansele la recurs pentru a câștiga. Așteptăm cu încredere decizia instanței de judecată”, a precizat Romeo Vatră, directorul Aeroportului Iași.

Lucrarea făcută de asocierea din care a făcut parte și cumătrul lui Relu Fenechiu a avut probleme în ultimii ani. Fosta conducere a regiei aeroportuare a arătat cum pista s-a fisurat în mai multe puncte, aspecte semnalate și de o serie de experți. Doar că, ulterior, aerogara a făcut recepția finală a lucrărilor, singurul aspect fiind legat de monitorizarea pistei, asta fără ca firmele ce au demarat proiectul să fie trase la răspundere.