La câți km se schimbă distribuția? Ce se întâmplă cu mașina dacă se rupe cureaua?

de: Redacția BZI
15:33, 19 oct. 2024

Dacă te-ai întrebat la cați km se schimbă distribuția, află că această operațiune este destul de costisitoare, însă este una necesară. Kitul se schimbă preventiv, pentru a evita distrugerea parțială sau totală a motorului în cazul în care cureaua sau lanțul se va rupe din cauza uzurii.

Sistemul de distribuție al mașinii tale este important pentru buna funcționare a motorului. El sincronizează mișcarea pistoanelor cu deschiderea și închiderea supapelor, asigurând arderea eficientă a combustibilului. Însă, la fel care orice altă componentă, distribuția se uzează în timp și necesită înlocuire.

La câți km se schimbă distribuția

Dacă se rupe cureaua de distribuție la motorul mașinii, pistoanele vor lovi în supape, ceea ce poate duce la avarii grave. În cel mai norocos caz, proprietarul va scăpa cu două – trei supape îndoite, dar are toate șansele să ajungă în situația de a schimba complet motorul, pentru că va costa mai puțin decât cu reparația, moment în care nici măcar o rugăciune nu va ajuta motorul mașinii.

Distribuția are un interval de schimb standard, limitat atât numărul de kilometri cât și de timp. Momentul schimbării distribuției este specificat în manualul autovehiculului și depinde de monitorizare dar, uneori, și de modul în care a fost condusă mașina.

În cele mai multe cazuri, primul schimb al kitului de distribuție se face la 90.000 de kilometri. Pe urmă, se schimbă din nou la 60.000 de kilometri, însă niciodată mai târziu de cinci ani. Înlocuirea distribuției trebuie făcută la depășirea numărului de kilometri sau vechimii indicate pentru că se uzează atât rolele angrenate, cât și pompa de apă.

Rolele au la bază un rulment ce are o durată de viață limitată, tocmai de aceea se recomandă înlocuirea acestora împreună. Cureaua de distribuție este afectată de uzură în timp și este obligatoriu să fie înlocuită împreună cu rolele aferente.

La un număr mai mare de km, de regulă după 180.000 km, este necesară și înlocuirea pinioanelor danturate care sunt cuplate la cureaua de distribuție, din cauza uzurii accentuate și posibilității decalării cu câteva grade a axelor antrenate.

Ce se întâmplă cu mașina dacă se rupe cureaua

Unii dintre proprietarii de autovehicule neglijează întreținerea corectă a sistemului de distribuție, de multe ori așteptându-se apariția unui simptom înainte de a se trece la înlocuirea curelei. Această atitudine este una greșită, deoarece cureaua se va rupe fără niciun avertisment.

Inspecția vizuală nu este la îndemână, pentru că sistemul nu este la vedere, fiind protejar de o carcasă, iar inspecția electronică nu va arăta dacă este cazut sau nu să se intervină.

Corect ar fi ca proprietarii să respecte indicațiile fiecărui producător de autovehicule și să schimbe la timp cureaua uzată cu una nouă, corespunzătoare.

Dacă nu se procedează în acest fel, iar cureaua se rupe în timp mersului, apar consecințe foarte grave, adică în cel mai fericit caz, partea superioară a pistoanelor lovește una sau mai multe supape ce nu se mai retrag din cauza curelei rupte și va fi obligatorie înlocuirea acestor componente.

În cele mai multe cazuri, la aceste pagube se adaugă distrugerea cilindrilor și îndoirea tacheților, aspect care este mai grav decât punctele de penalizare. În unele împrejurări, în special dacă defecțiunea apare în momentul în care mașina rulează cu viteză, piesele rupte vor lovi chiulasa, putându-se ajunge la crăparea ei și la distrugerea completă a motorului.

Astfel că, ar trebui să țineți cont la câți km se schimbă distribuția pentru a preveni cazurile în care cureaua s-ar rupe.