Investiție bombă în municipiu. Tot traficul din oraș va fi afectat. Schimbare totală pentru două mari cartiere din Iași – SCHIȚE
Un proiect major se pregătește în municipiul Iași. Totul este legat de traficul urban și de transportul de călători din oraș în perioada următoare. Investiția depășește 15 milioane de euro și este la un pas de a fi aprobată. Documentele vor ajunge pe masa Băncii Europene pentru ca proiectul să prindă contur. În plan va intra și un mega proiect pentru transportul public în zona cartierului CUG
În capătul unui mare cartier din municipiu se pregătește o investiție majoră ce ține de rețeaua de transport public local. Municipalitatea a demarat un proiect legat de modernizarea depoului de tramavie din capăt Dacia. Investiția ar urma să fie făcută în baza unor fonduri contractate de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Primăria vrea să investească circa 15,9 milioane de euro (77,2 milioane lei) în acest obiectiv, lucrările fiind estimate pe parcursul a doi ani.
Actualul depou de tramvaie și autobuze CTP din Dacia a fost construit pentru a servi la întreținerea și gararea flotei de mijloace de transport. Conform documentației, serviciile existente acolo sunt la nivelul anilor ’70-’80, iar modernizarea este necesară. Modernizarea depoului este absolut necesară. Clădirile din zona depoului se află într-o stare de degradare avansată și nu mai prezintă siguranță pentru întreținerea și gararea mijloacelor de transport în comun.
Noi căi de acces separate
Investiția a fost deja schițată în baza unui studiu de oportunitate. Acesta a fost făcut pentru noile depouri de tramvaie și autobuze din Iași și a fost realizat de Italrom Inginerie Internațională S.L.R. în baza unui contract din octombrie anul trecut cu BERD.
„În cazul modernizării depoului Dacia, căile de acces și de circulație sunt clar determinate, atât pentru tramvaie, cât și pentru autobuze. În cadrul soluției propuse, căile de acces și de circulație actuale vor fi reorganizate pentru fiecare sistem de transport cu bandă rezervată. Se propune demolarea tuturor clădirilor existente în vederea refuncționalizării depoului. Se propune menținerea parțială a platformelor ca funcție pentru infrastructură. Se propune redefinirea căilor de acces actuale pentru tramvaie și autobuze, separarea fluxurilor fiind imperativă. Se are în vedere și împrejmuirea completă pentru asigurarea siguranței în exploatare. De asemenea, se dorește și restructurarea tuturor sistemelor, incluzând semnalizarea și automatizarea, rețeaua de contact, rețele interioare și instalațiile”. Durata totală a lucrărilor este de 24 de luni. Din acestea, 6 luni au fost estimate pentru realizarea proiectului, iar restul de 18 luni pentru execuția lucrărilor.
Studiu pentru un depou uriaș în CUG
Studiul de oportunitate a cuprins însă mai multe etape. Scopul principal este crearea unui așa-zis hub de transport public în zona CUG. Acesta ar urma să apară în zona Fortus- Tehnopolis. Este vorba de un spațiu mai amplu, de un depou ceva mai mare, ce va fi realizat în viitor. Modernizarea depoului Dacia este primul pas în acest sens pentru preluarea activității pe perioada realizării lucrărilor în CUG. Etapa următoare prevede realizarea unui depou de tramvaie în zona CUG, proiect ce include infrastructură, accese și conectarea la rețeaua de transport public. Următoarea etapă include realizarea unui depou de tramvaie și autobuze electrice în CUG. Proiectul include de asemenea infrastructură, accese și conectarea la rețeaua de transport public.
Ulterior, intră și un proiect privind realizarea unui centru intermodal și completarea rețelei de drumuri de acces. De asemenea, proiectul include și o etapă suplimentară. Acest proiect intră și în varianta de trafic greu al șoselei de centură pe bulevardul Poitiers. Se urmărește realizarea unei benzi dedicate circulației mijloacelor de transport în comun dinspre Nicolina spre bulevardul Poitiers.
La nivel de costuri, relocarea unui depou în zona CUG ar costa aproape 46 de milioane de euro (aproximativ 26 de milioane de euro depoul de autobuze și 20 de milioane de euro cel de tramvaie). Dacă se va realiza și un parc solar pe acoperișul hub-ului din CUG, acesta ar ajunge la 2,7 milioane de euro. Iar realizarea de benzi pentru zona Poitiers ar ajunge între 9 și 12 milioane de euro.
Rămâne în calcul conectarea la noua platformă. Prima ipoteză de acces la zona de depou este de la DJ 248 în patru puncte posibile, prin drumuri existente care urmează să fie conectate apoi la rețea. Conform studiului, s-a luat în calcul accesul la actuala platformă industrială ca una din variante. O altă variantă este accesul la rondul Tehnopolis, unde întoarce în prezent tramvaiul de pe ruta 9. De asemenea, se are în vedere și un acces către zona de nord a suprafeței depoului. O altă variantă este cea din șoseaua existentă la Fundac Oțelăriei.