Integrare rapidă și dorință de învățare pentru copiii ucraineni la școlile din Iași

de: Denisa Pintilie
02:00, 29 sept. 2022

Copiii ucraineni se adaptează rapid la școlile din Iași la sistemul de învățământ din România. La Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” din Iași învață un elev din Ucraina. La Școala Gimnazială „Alecu Russo” Iași sunt 5 elevi foarte deschiși pentru a participa la activitățile intrașcolare, dar și la cele extrașcolare. Elevii refugiați învață și la alte școli din Iași, ca de exemplu la școli primare sau la Școala Gimnazială „Alecu Russo” Iași

Tot mai mulți copii refugiați din Ucraina au început să meargă la școlile ieșene. Este foarte important să se asigure accesul la educație fiecărei persoane, indiferent de contextul în care se află la un moment dat, așa cum sunt refugiații din Ucraina din cauza războiului. Important este ca elevii ucraineni veniți în România să beneficieze în continuare de accesul la învățătură. Toți copiii care intră pe teritoriul României se pot înscrie la orice școală de aici și pot dobândi statutul de audient.

La Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” Iași învață un elev ucrainean și se află în clasa a II-a

Copiii ucraineni de la școlile din Iași, dornici de a învăța limba română

Antonina Bliorț, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași, a afirmat că, în Iași, există mai multe unități de învățământ cu un număr mare de elevi ucraineni

Antonina Bliorț, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași, a afirmat pentru reporterii BZI că în Iași, există mai multe unități de învățământ cu un număr mare de elevi ucraineni. Printre aceste unități de învățământ se numără: Școala Gimnazială „Veronica Micle” Iași, Seven Hills International School, Școala Gimnazială „Alecu Russo” Iași sau Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” Iași.

La Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” Iași învață un elev ucrainean și se află în clasa a II-a. Modul în care se învață cu el este diferit de felul în care se predă celorlalți copii.

„Avem un copil la învățământul primar, audient la clasa a II-a. Mai știu că mai este încă un elev, dar nu știu dacă a mai rămas la noi. Mai avem la grădiniță copii care sunt tot ucraineni. Se descurcă foarte bine. Mai ales la clasa a II-a, copilul care face progrese mari, dorește să învețe limba română și este foarte atent, iar la matematică se descurcă chiar bine. Se lucrează diferențiat cu el. Este interesat copilul și motivat să învețe limba română”, declară directorul Colegiului Național „Garabet Ibrăileanu” Iași, Constantin Chirilă.

Se lucrează diferit în acest an școlar și, mai interesant, este faptul că învățarea se face pe cele cinci module.

Cadrele didactice acordă o atenție sporită, având  în vedere contextul și problemele cu care se confruntă la momentul respectiv

Directorul Școlii Gimnaziale „Alecu Russo” Iași: „Se predă în limba română”

Sunt bineveniți copii ucraineni la școlile din Iași pentru care se va acorda o mai mare atenție, având în vedere sistemul de învățământ românesc care este total diferit de cel ucrainean

Copiii refugiați ucraineni care au fost înscriși la unele școli din Iași, trebuie să se obișnuiască cu predarea în limba română. La Școala Gimnazială „Alecu Russo” din Iași, până în prezent sunt înscriși 5 copii.

„Avem în prezent 5 copii, unul nu frecventează încă. Nu a adus documentele. Vin la cursuri: un elev care este în clasa a VII-a și un elev în clasa a III-a. Mai avem doi frățiori care au adus documentele, dar ei fac cursuri online de la Fundația «Diecezan Caritas» Iași și nu frecventează deocamdată cursurile Școlii Gimnaziale «Alecu Russo». În schimb, doresc să participe la activitățile de după amiază, activități extrașcolare. În principiu le plac activitățile sportive. Aceștia sunt cei 5.”, menționează Simionovici Oana Mihaela, director al Școlii Gimnaziale „Alecu Russo” Iași.

Directorul prezintă pentru reporterii BZI că elevii care sunt în școală vorbesc și limba română și că aceștia s-au integrat destul de bine. Participă și la activități de tip after school. Acestea sunt unele diversificate, astfel încât, elevii să se poată integra în colectiv. Cadrele didactice acordă o atenție sporită, având în vedere contextul și problemele cu care se confruntă la momentul respectiv.

Sunt bineveniți copiii ucraineni la școlile din Iași pentru care se va acorda o mai mare atenție, având în vedere sistemul de învățământ românesc care este total diferit de cel ucrainean.