Inspectoratul Școlar Județean Iași a lansat un proiect de amploare pentru susținerea educației de calitate
Inspectoratul Școlar Județean Iași a lansat un proiect de amploare pentru susținerea educației de calitate. Consorțiul local pentru educație de calitate – 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205047, finanțat prin programul Erasmus+ a susținut patru profesori pentru educație timpurie – Clim Oana Alexandra, Rotaru Cristina-Elena, Vîrgolici Denisia-Amalia și Macovei Daniela, din unitățile de învățământ din județul Iași: Liceul Teoretic „Ion Neculce”, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare și Sfânt” Dobrovăț, Școala Gimnazială ”Ioanid Romanescu” Românești și Școala Gimnazială Todirești, care s-au întors acasă încărcați cu inspirație și idei noi, după un curs Erasmus+ derulat în localitatea Torrevieja din Spania, axat pe educația preșcolară și metodele inovatoare de predare.
În perioada perioada 17-21 noiembrie 2024, grupul de cadre didactice din România a participat la cursul Erasmus+ intitulat „Inclusive Educational Models: Montessori, Waldorf, Reggio Emilia”. Această mobilitate educațională a reprezentat o oportunitate extraordinară pentru dezvoltare profesională a cadrelor didactice, schimb de bune practici și aprofundarea unor metode didactice inovatoare.
Explorarea metodelor educaționale alternative
Ziua 1 a debutat cu un tur al orașului, menit să faciliteze cunoașterea participanților și să creeze un context relaxant pentru dialog. În cadrul sesiunilor de curs, profesorii români au prezentat sistemul educațional național și au descoperit similarități și diferențe între metodele aplicate în România, Lituania și Spania. O activitate remarcabilă a fost vizita la Laguna Roz din Torrevieja, unde natura s-a îmbinat armonios cu educația, stimulând gândirea critică și creativă.
Ziua 2 a fost dedicată unei vizite la prestigioasa școală „Colegio La Purísima CMT”. Participanții au avut ocazia să observe clasele de la toate nivelurile de învățământ, precum și activități ale preșcolarilor (3-6 ani) în timpul unei zile obișnuite de curs, să discute cu profesorii despre organizarea și metodologia aplicată, dar și să descopere modul în care contribuțiile strategiei ”Thinking Keys” influențează rutinele de gândire în școli.
Ziua 3 a adus în prim-plan metodele Waldorf și Reggio Emilia, în care artele, creativitatea și implicarea activă a copiilor sunt fundamentale. Sub îndrumarea profesoarei Mariela Collado, sesiunile au inclus activități practice menite să capteze atenția și să faciliteze un management eficient al clasei.
Povestirea ca metodă educațională și recunoașterea eforturilor
În Ziua 4, participanții au explorat tehnicile creative de povestire Montessori, care includ utilizarea materialelor intuitive și jocurile interactive. Vizita la școala Montessori din Alicante a fost un moment-cheie pentru înțelegerea aplicabilității principiilor pedagogice centrate pe copil și importanța dezvoltării autonomiei copiilor de la vârste fragede.
Cursul s-a încheiat cu o ceremonie de acordare a certificatelor, desfășurată pe Explanada din Alicante. Acest moment a reprezentat o celebrare a învățării, dar și un angajament pentru aplicarea noilor cunoștințe în comunitățile educaționale din România.
Impact și perspective
Această mobilitate Erasmus+ a avut un impact semnificativ asupra participanților, oferindu-le oportunitatea de a învăța, de a reflecta asupra propriilor practici și de a descoperi metode inovatoare care să transforme procesul educațional. Cadrele didactice se întorc acasă cu noi idei și un sentiment reînnoit de motivație, gata să aducă schimbări pozitive în sălile de grupă.
Mulțumim organizatorilor și partenerilor care au făcut posibilă această experiență deosebită!