Înscrierile în programul „A doua șansă” au loc în luna octombrie 2024. Condiții și acte necesare
Adolescenţii, tinerii și adulții ieșeni proveniţi din medii sociale diverse şi cu vârste variate, care nu au urmat sau nu au finalizat învăţământul primar și gimnazial, se pot înscrie, în luna octombrie 2024, în programul „A doua șansă”.
Înscrierile în programul „A doua șansă” au loc în luna octombrie 2024. Iată cine se poate înscrie
Programul „A doua șansă” este structurat pe două niveluri: „A doua şansă” – învăţământ primar şi „A doua şansă” – învăţământ secundar inferior, acesta din urmă având şi o componentă de pregătire profesională.
Persoanele care doresc să se înscrie în programul „A doua șansă” o pot face indiferent de vârstă. Condiţia este ca aceştia să fi depăşit cu cel puțin patru ani vârsta corespunzătoare clasei și care se află în următoarele situații: pentru programul „A doua şansă” – învăţământ primar: nu au participat deloc la educaţia formală – şcolară; au fost înscrişi, dar au abandonat învăţământul primar – indiferent de momentul şi motivele abandonului; nu au absolvit până la vârsta de 14 ani învăţământul primar.
Pentru programul „A doua şansă” – învăţământ secundar inferior: au absolvit învăţământul primar obligatoriu (inclusiv în sistemul „A doua şansă”), dar nu şi-au continuat educaţia mai departe sau au absolvit o parte din clasele corespunzătoare învăţământului gimnazial (V, VI sau VII), dar au abandonat şcoala pe parcursul acestui ciclu de învăţământ – indiferent de momentul şi motivele abandonului.
Conform Metodologiei, înscrierea în Programul „A două șansă” – învățământ primar se face pe bază de cerere – în care se completează, după caz, numărul de clase promovate – , depusă la secretariatul unității de învățământ organizatoare, însoțită de următoarele documente: copia buletinului/cărții de identitate, autentificată că fiind conformă cu originalul de către persoana desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ; copia certificatului de naștere, autentificată ca fiind conformă cu originalul de către persoana desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ și copia certificatului de căsătorie (dacă este cazul), autentificată ca fiind conformă cu originalul de către persoana desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ.
La dosarul de înscriere se mai adaugă: foaie matricolă sau adeverințe care atestă parcurgerea anumitor clase sau alte documente care atestă abilități – competențe compatibile cu cele precizate în programele școlare din Programul „A două șansă” – învățământul primar –; documente care sprijină definirea unui program individualizat, inclusiv pentru prelungirea duratei standard a programului sau pentru acordarea de sprijin suplimentar și documente care atestă competențele dobândite anterior în context formal, nonformal și informal, după caz: certificat de competențe lingvistice și/sau de competențe digitale, adeverință de serviciu etc.
Acte necesare înscrierii în program
Înscrierea în programul Program „A două șansă” — învățământ secundar se face fără examen, pe baza de cerere în care se completează clasele absolvite, opțiunea pentru traseul educațional, opțiunea pentru o calificare profesională dintre cele aprobate conform legislației în vigoare și, după caz, opțiunea pentru studierea programului în limba maternă. Cererea este depusă la secretariatul unității de învățământ organizatoare și este însoțită de dosarul de înscriere.
Dosarul de înscriere a persoanei care solicită înscrierea în Programul „A două șansă” – învățământ secundar, pentru învățământul secundar, conține: copia buletinului/cărții de identitate, autentificată ca fiind conformă cu originalul de către persoană desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ; copia certificatului de naștere, autentificată ca fiind conformă cu originalul de către persoană desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ; copia certificatului de căsătorie (dacă este cazul), autentificată ca fiind conformă cu originalul de către persoană desemnată în acest sens de către unitatea de învățământ și acte doveditoare privind absolvirea învățământului primar în învățământul de masă sau în Programul „A două șansă” – învățământ secundar, precum și acte referitoare la întreg traseul educațional anterior (foaie matricolă, certificate sau adeverințe care atestă parcurgerea în învățământul de masă sau în Programul „A două șansă” – învățământ secundar a anumitor ani de studiu din învățământul obligatoriu).
Se mai adaugă la dosarul de înscriere: documente care atestă competențele dobândite anterior în context formal, nonformal și informal, după caz: certificat de competențe lingvistice și/sau de competențe digitale, adeverință de serviciu etc.; documente care sprijină definirea unui program individualizat, inclusiv pentru prelungirea duratei standard a programului sau pentru acordarea de sprijin suplimentar.
Înscrierea în Programul „A două șansă” se poate realiza, în fiecare an, în două sesiuni, de regulă, în lunile octombrie și februarie.