Incredibil. Profitul Aeroportului Iași a fost înghițit de o companie cu datorii. Ultimatum pentru operatorul aerian

de: Vlad Rotaru
04:00, 10 ian. 2020

Se adâncesc necazurile pe care cea mai mare regie din Iași le are cu un operator privat. Între cele două părți s-a iscat un război rece de mai multe luni, soldat cu acțiuni în instanță. Între timp, datoriile operatorului Blue Air continuă să se înmulțească. Compania a acumulat datorii mai mari decât profitul Aeroportului Internațional Iași în decursul anului trecut

Una din cele mai mari regii din județul Iași a ajuns să se confrunte cu o situație extrem de neplăcută. Profitul R.A. Aeroportul Internațional Iași pe anul trecut a ajuns să fie mai mic decât datoriile acumulate de unul din principalii operatori aerieni care colaborează cu aerogara. De altfel, disputa dintre Aeroportul Internațional Iași și operatorul aerian Blue Air pare departe de a se fi încheiat. Între cele două părți s-a iscat un conflict ajuns până la instanța de judecată. Blue Air a acumulat datorii de 8,5 milioane de lei către aerogara ieșeană în anul 2019, datorii care nu au fost plătite nici la această oră. Din această sumă, Aeroportul Iași a deschis acțiune în instanță pentru recuperarea a 5,9 milioane lei, bani reprezentând datoriile din perioada ianuarie- septembrie 2019. Restul sumei reprezintă datorii din perioada octombrie-decembrie, pentru care aeroportul a trimis o altă notificare.

Culmea, profitul Aeroportului Internațional Iași pe anul trecut a fost de circa 5 milioane lei, sumă mai mică decât datoriile Blue Air Aviation. Chiar și așa, șefii aeroportului au arătat că vor să continue colaborarea cu operatorul aerian și că speră ca acesta să-și plătească datoriile cât mai repede.

Probleme cu avioanele

Blue Air a ajuns să acumuleze datorii și din cauza problemeler pe care le are cu aeronavele din flotă. Deși compania caută să se dezvolte, situația nu este una tocmai roz. „Blue Air a intrat într-o reorganizare pe parcursul anului 2019. Au redus o parte din rutele și bazele pe care le aveau în străinătate și în România. Au avut problema de la Timișoara, unde au închis baza din cauza datoriilor.

Mai au problema de la Torino, unde la fel au redus activitatea de acolo. Aeronavele Boeing Max nu cred că vor ieși prea devreme și cred că această criză se va prelungi. Sperăm ca lucrurile să meargă bine și în relația cu operatorul Blue Air. La finalul anului ei au o datorie restantă foarte mare, iar noi am solicitat deja prin instanță cei 5.9 milioane lei aferenți perioadei ianuarie- septembrie. Am făcut anul acesta o modificare în contract la solicitarea lor, pentru o prevedere de 60 de zile de la notificare. Am deschis cât am putut dialogul cu ei. Problemele lor financiare sunt foarte mari”, a arătat Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Internațional Iași.

Ultimatum pentru operator

Cum datoriile companiei sunt extrem de mari, cei de la aeroport au accentuat și faptul că Blue Air se poate alege cu un ultimatum în acest caz.

„Ei nu pot merge pe principiul operăm oricât și oriude, fără să plătim niciun ban. Întrebarea este dacă vrem să continuăm cu Blue Air sau vrem să închidem definitiv asta. Nu știu la momentul acesta ce-și doresc unii oameni. Datoria este mult prea mare pentru a mai fi suportată de Aeroportul Iași. Oricât de mult mi-aș dori ca Blue Air să rămână aici, oricât de mult aș încerca să negociez cu ei, posibilitatea de a opera aici fără să plătească niciun ban nu există. Banii nu îi ducem la noi acasă. Vrem să fim în slujba cetățeanului. Nu profitul este elementul principal la Aeroport, dar la aceste sume datorate noi nu vom mai avea bani pentru funcționare și salarii dacă vom continua în acest ritm”, a mai spus directorul Aeroportului Iași.

Veste importantă. Apar noi curse la orizont

Chiar și în aceste condiții, Blue Air anunță că din vară va opera o nouă cursă de la Iași. Este vorba de ruta Iași- Verona. Aceasta va fi operabilă din 16 iunie cu o frecvență de trei zboruri pe săptămână. Conform graficului, ar zbura în fiecare zi de marți, joi și sâmbătă. În plus, Blue Air va deschide și alte șase rute noi de la Bacău. Astfel, de la mijlocul lunii iunie, compania va opera zboruri comerciale din Bacău spre Atena, Birmingham, Copenhaga, Larnaca, Oslo și Stuttgart. Operatorul a vândut mai multe aeronave destul de vechi și a rămas cu o flotă mult prea redusă, aceasta fiind de departe problema ce a dus la acumularea datoriilor.