Imbracamintea in evul mediu romanesc
Vezi si Ia, o poveste romaneasca readusa la viata intr-un atelier din satul Mandra
In sfarsit, Dimitrie Cantemir mai scrie si ca, la moartea unui boier care ocupase in timpul vietii o dregatorie cu atributii militare, caii sai erau acoperiti cu postav negru. In afara acestor cazuri, in componenta unui costum colorat puteau intra – nu foarte frecvent, este drept – si unele piese negre, precum: cusme din blana, tambare, dulame si sarvanale pentru barbati, acoperitoare de cap pentru femei, camasi, fuste, sarafane, mantii, saluri de matase, incaltari. In sipetele Mariei, fiica lui Ieremia Movila, erau pastrate valuri de catifea neagra si cafeniu-inchis. Iar Mihai Viteazul cerea venetienilor, la 1600, sa scuteasca de vama unele marfuri cumparate pentru el, intre care catifeaua neagra.
Vezi si Care sunt urmele etnice ale dacilor
In sipetele Mariei, fiica lui Ieremia Movila, erau pastrate valuri de catifea neagra si cafeniu-inchis. Iar Mihai Viteazul cerea venetienilor, la 1600, sa scuteasca de vama unele marfuri cumparate pentru el, intre care catifeaua neagra. Se adauga, la toate acestea, unele accesorii, de pilda gulerele sau garniturile din blana ale hainelor ori bordurile din blana ale palariilor de catifea. Un asemenea guler din blana de samur, mare pana la brau, cu care era impodobit caftanul domnului Moldovei Antonie Ruset, ii atrasese atentia lui de La Croix, secretarul marchizului de Nointel. Piese vestimentare negre sau de culori cu nuante foarte inchise erau intalnite si in costumul taranilor romani. In primele decenii ale secolului al XVI-lea, Anton Verancsics amintea haina „de culoare bruna, grosolana si peste masura de paroasa” a acestora.
Vezi si Cum arata cu adevarat imbracamintea dacilor?
Calatorul turc Evlia Celebi vazuse, curand dupa mijlocul secolului al XVII-lea, la targul din Focsani, oameni cu caciuli negre.
Vezi si Imbracamintea civilizatiilor antice – Mesopotamia
La intrarea sa triumfala in Alba Iulia, petrecuta la 1 noiembrie 1599, Mihai Viteazul purta o mantie alba, brodata cu vulturi de aur, si ciorapi din matase alba. In sfarsit, descriind obiceiurile de nunta observate in Tara Romaneasca, secretarul lui Constantin Brancoveanu, Anton-Maria Del Chiaro, nota ca mirele ii trimitea viitoarei sale sotii daruri, intre care si o pereche de pantofi din atlas alb, ornati cu perle si cu flori brodate. Arhidiaconul Paul de Alep vazuse, la petrecerea organizata cu prilejul unei nunti in Tara Romaneasca, tinere fete avand in par coronite din piele aurita sau din cositor galben. Intr-un mormant de femeie de pe la mijlocul secolului al XVII-lea, descoperit in biserica Manastirii Dragomirna, s-a gasit un brau de matase galbuie, cu dungi late, verzi, la capete. Caftane din stofe grele, cu fir de aur, precum cele reproduse in imaginile votive, au atras atentia, prin somptuozitatea lor, unora dintre vizitatorii curtilor domnesti de la Bucuresti si Iasi. Paul de Alep, al carui nume a mai fost invocat aici in cateva randuri, mentiona haina din brocart de aur, impodobita cu perle si pietre scumpe, pregatita de Vasile Lupu pentru Pasti si haina subtire, confectionata din brocart de aur, cu care fusese inmormantat Matei Basarab. La randul sau, de La Croix, secretarul marchizului de Nointel, era uimit de caftanele din brocart de aur ale boierilor moldoveni din ultimul sfert al secolului al XVII-lea. Dar nu numai caftanele se croiau din tesaturi cu fir din metal pretios, ci si alte tipuri de haine. Sapaturile arheologice au scos la iveala, de pilda, doua anterie barbatesti, din matase cu fir de argint aurit: unul se afla intr-un mormant din biserica Manastirii Probota, databil spre mijlocul secolului al XVI-lea, celalalt, intr-un mormant din biserica Manastirii Voronet, apartinand marelui vornic Gligorcea Craciun, mort catre finele aceluiasi veac. Tesaturile galbene usoare, de tipul matasii puteau fi folosite pentru a captusi haine de alta culoare.
Vezi si Vestimentatia in societatea antica
In sfarsit, se cuvine amintit si faptul ca, din costumul de ceremonie pe care Mihai Viteazul l-a purtat cu prilejul intrarii sale triumfale in Alba Iulia, facea parte si o pereche de cizme din piele galbena.
Vezi si Moda interbelica
Marele vornic Gligorcea Craciun a fost inhumat, la sfarsitul aceluiasi secol, in biserica Manastirii Voronet, avand pe cap o palarie din catifea rosie. In sfarsit, dintr-un mormant de femeie, cercetat in pronaosul bisericii Sfantul Ioan Botezatorul din Siret, provine o boneta din matase rosie, cu broderie din fir de argint aurit, lucrata in cea de-a doua jumatate a secolului al XVII-lea. Palariile din catifea rosie, impodobite cu blana de samur, care se pot vedea in vechiul tablou votiv din biserica Manastirii Trei Ierarhi sau in fresca din biserica Manastirii Cetatuia din Iasi, sunt amintite, ca piese de costum pentru doamne si sotii de boieri, de arhidiaconul Paul de Alep. Sunt cunoscute si rochii, confectionate in totalitate din tesaturi rosii, sau avand numai corsajul ori numai fusta de aceasta culoare. Un corsaj rosu din matase, cu pasmanterie din fir de argint aurit, a fost scos la lumina dintr-un mormant aflat in pronaosul bisericii Manastirii Probota, databil in primul sfert al secolului al XVII-lea. In schimb, femeia inmormantata in biserica Sfantul Ioan Botezatorul din Siret avea doar fusta lucrata dintr-o camha zmeurie. In intregime visinie era rochia din matase a persoanei ingropate, pe la mijlocul secolului al XVII-lea, in pronaosul bisericii Manastirii Dragomirna.
In domeniul tesaturilor verzi, inventarul averii Mariei Movila-Potocki nu este impresionant: catifea, chitaica si postav olandez. Totusi, sa nu se inteleaga de aici ca aceste stofe erau foarte ieftine sau ca nu erau pretuite la justa lor valoare. Haine verzi se puteau vedea si pe ulitele targurilor sau pe la adunarile mestesugarilor, dar nici acolo cu o frecventa prea mare. Mai cunoscute sunt braiele verzi, rochiile, camasile, anteriele. In sfarsit, intr-unul din mormintele cercetate la „Campul santurilor” (Suceava) s-au mai gasit bucati de matase verde.