Imagini ireale, din cabina unui vatman de la CTP! Iată la ce era supus bărbatul în timp ce în tramvai se aflau zeci de călători: „Se încălzește foarte tare, curg apele de pe tine”

de: Redacția BZI
02:00, 12 iul. 2024

În cabina unui vatman de la CTP, termometrul a înregistrat 41,2 grade Celsius, însă acestea tot urcă pe timpul zilei

Vatmanii din Iași lucrează în condiții extreme din cauza temperaturilor ridicate din tramvaie. Aceștia stau la manșa mijlocului de transport în comun timp de 8 ore, pe o căldură infernală, iar compania le asigură doar un pahar cu apă rece la capăt de linie. Această situație este și o insultă la adresa călătorilor care plătesc biletul și trebuie să circule în astfel de condiții.

Temperatura din cabina unui vatman de la CTP este de peste 40 de grade Celsius

Ieri, 11 iulie 2024, în jurul orei 11:00, un reporter BZI a mers alături de un vatman, lângă cabină, pe un tramvai GT4 care circula pe ruta 8 Copou – Rond Țuțora. În vagon, erau câțiva călători care încercau să se răcorească cu ce aveau la îndemână. Chiar înainte de stația Universitate, în fața tramvaiului de pe ruta 8 s-a defectat un alt vagon, formându-se o coadă în urma sa. Vatmanul, care deja era transpirat de la căldura din cabină, a trebuit să coboare ca să cupleze cele două vagoane. Călătorii au început să ceară explicații, deoarece nu mai rezistau atmosferei sufocante din mijlocul de transport. Astfel că lumea a coborât direct în stradă.

După ce vagoanele au fost cuplate, în 10 minute, vatmanul și-a continuat drumul până la rondul din Copou, unde trebuia să întoarcă. Din cauză că erau cuplate, de sub vagoane se auzea un zgomot puternic, de parcă bucățile de fier sunt pe cale să cedeze. Călătorii care au mers până la ultima stație erau vizibil deranjați, transpirația le curgea de pe frunte. Deși pare incredibil să lucrezi în astfel de condiții, vatmanii s-au obișnuit. Pe porțiunea din Copou, vatmanul a avut parte de răcoare, deoarece sunt mai mulți copaci, însă odată ce a ajuns în Piața Unirii, temperatura a început să crească. Deja, după ora 12:00, într-un tramvai ajunge la peste 43 de grade Celsius. Unii vatmani mai norocoși lucrează pe modelele noi, PESA sau Bozankaya, și beneficiază de aer condiționat, însă nu toate vagoanele sunt funcționale. În mod normal, ar trebui să lucreze prin rotație pe vagoanele noi ca să beneficieze toată lumea de condiții mai bune.

„Ne-am obișnuit să lucrăm în condițiile acestea. Cei care lucrează pe tura de dimineață sunt mai norocoși, deoarece este mai răcoare, abia pe la 10.00 începe să se încălzească, dar reziști până faci schimbul la amiază. Într-adevăr, tabla se încălzește foarte tare, iar în a doua parte a zilei este absolut infernal în tramvai, curg apele de pe tine non-stop. Noroc că ne-au montat ventilatoarele în cabină, este puțin mai bine acum, însă este mai rău de călători, deoarece se încălzește foarte tare în compartimentul lor. Anul trecut, ne-au dat sticle de apă pe traseu, însă acum încă nu au împărțit, trebuie să mergi la capăt de linie ca să bei un pahar cu apă sau să-ți cumperi tu”, povestește un vatman de la CTP Iași.

Vatmanul s-a obișnuit cu faptul că este nevoit să își ajute colegii cărora li se defectează tramvaiele.

„Pe lângă conducerea tramvaiului, meseria de vatman mai presupune și astfel de lucruri. Trebuie să cobori, să mai ajuți și alți colegi, să cuplezi un alt tramvai, dacă s-a defectat”, a mai spus vatmanul.

În această perioadă, temperatura din cabina unui vatman care lucrează pe un tramvai GT4 este de peste 40 de grade Celsius. Unii au avut și probleme din cauza căldurii. Având în vedere că în acest weekend va fi cod roșu de caniculă în județul Iași, compania ar trebui să le asigure condiții optime de lucru, pentru a nu avea probleme de sănătate.

„Aveam un termometru în cabină și în perioada asta mereu arăta peste 40 de grade. Cam așa stăm noi în cabină, timp de 8 ore. Am avut și colegi care au avut nevoie și de asistență medicală din cauza căldurii. Li s-a făcut rău de la căldură. Tramvaiele sunt vechi, înțelegem, dar să ne fie asigurate și nouă niște condiții”, a precizat un alt vatman.

Călătorii sunt în aceeași situație

De asemenea, au de suferit și călătorii, care trebuie să suporte atmosfera sufocantă din tramvai. Chiar dacă geamurile sunt deschise, nu intră prea mult aer, deoarece tramvaiele circulă în mare parte cu viteza redusă. La orice staționare ai senzația că aerul este irespirabil.

„Mergeam într-o seară acasă cu tramvaiul 3 și vatmanul a oprit în stația 2 băieți din Tătărași, a coborât și și-a turnat o sticlă de apă pe față, deoarece îi era prea cald”, a transmis Mihaela, o călătoare de la CTP.

La stația intermodală de la rondul Țuțora, era o femeie care aștepta tramvaiul numărul 7. Stația respectivă are un acoperiș din plastic, iar în interior se creează un efect de seră. Femeia a decis să plece cu alt mijloc de transport, deoarece nu mai putea suporta temperatura.

„Este cald și în stație aici, la Țuțora, deoarece este acoperită cu un acoperiș de plastic, astfel că se încălzește foarte tare. Am să iau un tramvai 5 până la Baza 3 și de acolo am să schimb cu tramvaiul 7”, a spus femeia.

Temperaturile din cabina unui vatman vor fi aproape imposibil de suportat în zilele următoare, când sunt anunțate 40 de grade Celsius la umbră.