Ieșenii nu mai pot plăti ratele la bănci și cer ajutorul specialiștilor pentru a rezolva problemele financiare
Ieșenii nu mai pot plăti ratele la bănci și cer ajutorul specialiștilor din cadrul Centrului pentru Soluționarea Litigiilor cu Băncile (CSALB). În anul 2024, ieșenii au trimis, către CSALB, un număr de 53 de cereri de negociere cu banca. Cei mai mulți solicitanți au probleme financiare și nu mai pot plăti ratele
Ieșenii au trimis cereri către Centrul pentru Soluționarea Litigiilor cu Băncile (CSALB). În anul 2024 au fost înregistrate 53 de cereri de negociere cu banca. Sunt 15 cereri care au ca obiect „Găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemelor”, în care se pot găsi astfel de solicitări. Potrivit specialiștilor, amânarea ratelor poate reieși ca una dintre soluțiile pe care conciliatorul le identifică în timpul negocierilor, chiar dacă amânarea nu a fost menționată ca atare în cererea consumatorului. Consumatorul poate să spună în cererea sa că, pur și simplu, nu-și mai poate plăti ratele. În urma procedurii intermediate de conciliatorii CSALB, aceștia pot propune părților (consumator și bancă) soluții diverse pentru rezolvarea problemelor semnalate. Printre aceste soluții pot fi: reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea dobânzii, diminuarea soldului, amânarea ratelor, restructurarea creditului, perioade de grație în care se adoptă condiții speciale etc..
Ieșenii nu mai pot plăti ratele la bănci și cer ajutorul specialiștilor
Ieșenii susțin că, din cauza unor dificultăți financiare datorate de pierderea sau schimbarea locului de muncă, reducerea veniturilor, creșterea cheltuielilor, probleme de sănătate, divorț, decesul titularului creditului, nu mai pot plăti ratele la bănci.
De asemenea, ieșenii care au transmis cererile către CSALB au cerut diminuarea soldului creditului, eliminarea comisionului de administrare, eliminarea anumitor clauze contractuale, probleme referitoare la executarea silită, recalcularea dobânzii, reeșalonarea creditului sau refinanțarea creditului. Aceștia au mai cerut restituirea comisionului de administrare, scoaterea din Biroul de Credit, ștergerea datoriei, trecerea de la ROBOR la IRCC sau trecerea la dobândă fixă. Diana Voiniciuc, consultant financiar din Iași, susține că cei care vor să acceseze un credit ar trebui să țină cont de mai multe aspecte.
Specialiștii CSALB oferă sfaturi consumatorilor
Ieșenii care au rate la bănci trebuie să fie atenți la propria situație financiară și la plata la timp a ratelor. Atunci când apar probleme sau anticipează că vor urma perioade dificile, să contacteze banca și să discute despre propria situație financiară. În măsura în care nu au obținut un răspuns satisfăcător de la bancă, se pot adresa CSALB. În cadrul CSALB, consumatorii pot formula o cerere de negociere cu banca, intermediată de un specialist al Centrului (conciliator).
Concilierea este gratuită pentru consumatori și durează, în medie, 30 de zile. Consumatorii pot redacta cererea direct pe site-ul csalb.ro, iar banca/IFN-ul va răspunde în 15 zile dacă acceptă sau nu cererea de negociere. O recomandare importantă este ca ieșenii care întâmpină dificultăți în plata ratelor să nu ajungă la 3 rate restante (nu mai mult de 90 de zile), pentru că asta duce la scadența anticipată, când întregul credit devine restant, iar consumatorul trebuie să plătească nu doar ratele lunare, ci întreaga valoare a creditului (suma împrumutată plus dobânzi). După scadența anticipată, va mai trece o perioadă de timp (de câteva luni), iar banca poate poate începe executarea silită.
Pensionarii din Iași sunt speriați de facturile anunțate în 2024 și se împrumută de la Casa de Ajutor Reciproc. Specialiștii au observat că ieșenii nu mai pot plăti ratele la bănci și cer ajutorul specialiștilor din cadrul Centrului pentru Soluționarea Litigiilor cu Băncile (CSALB).