Ieșenii nu au piste pentru biciclete! Viceprimarul Daniel Juravle: „Este ceva, dar nu respectă normativele”

de: Redacția BZI
02:00, 26 sept. 2024

Mulți ieșeni se întreabă când vor avea piste pentru biciclete. Primăria Municipiului Iași a implementat diverse proiecte ce vizează activitatea iubitorilor și amatorilor de ciclism din oraș. Totuși, problema principală se răsfrânge asupra infrastructurii din municipiu, și nu numai

În prezent, pe raza municipiului, ieșenii dispun de 8 trasee de piste de biciclete. Totuși, rețeaua prezintă numeroase deficiențe, de la modul de amenajare și până la lipsa continuității. Lungimea totală a acestora este de 26,5 km, astfel: aleea M. Sadoveanu – Rond Agronomie (3,4 km), Rond Agronomie – Piața Eminescu (2,6 km), bd. Independenței – str. Elena Doamna (1,6 km), Splai Bahlui – mal stâng (5,4 km), Splai Bahlui – mal drept (5,4 km), bd. Țuțora – bd. Primăverii (1,1 km), Podu Roș – Nicolina – CUG (3,9 km) și Păcurari (3,1 km).

Ieșenii așteaptă pistele pentru biciclete

În ceea ce privește pistele de biciclete din Iași, situația este neschimbată de ani de zile. Încă din 2020, primarul Mihai Chirica promitea cetățenilor care l-au votat că va demara proiecte de modernizare a acestora. Din păcate, niciunul nu a fost implementat până în 2024. Astfel, în prezent, există crăpături adânci în cele din CUG. Totuși, reprezentanții Primăriei Municipiului Iași nu le cataloghează drept piste pentru biciclete, deoarece nu sunt amenajate corespunzător.

„Nu există pistă pentru biciclete în Copou și în CUG pentru că nu respectă normativele. Există ceva, în momentul de față se poate circula, lumea respectă ca și cum ar fi pistă de biciclete, iar asta îmi place. Totuși, decât nimic, este ceva, dar nu respectă calitățile și ceea ce înseamnă o pistă de biciclete. Nu există separatoare de sens, nu există protecție la trotuare, nu au 1,3 metri, nu există materialul corespunzător. Sunt piste făcute de domnul primar Nichita acum ceva vreme, dar nu îndeplinesc normativele. Noi am pregătit traseul dinainte. Deja avem achiziționate niște containere pentru biciclete și 5 stații self-service. Dacă nu există infrastructură, probabil că degeaba le-am făcut. Am luat-o puțin înainte”, a declarat Daniel Juravle, viceprimarul municipiului Iași.

Astfel, municipalitatea speră ca prima pistă de biciclete din Iași să fie implementată în anul 2025. Aceasta va avea o lungime de 12 kilometri, va porni din capătul Copoului, de la Rond Agronomie și va parcurge centrul orașului până pe bulevardul Tudor Vladimirescu. O noutate pe care o aduce acest proiect vizează separatoarele de sens, care vor fi marcate prin „benzi luminoase”. De asemenea, Primăria Municipiului Iași poartă discuții cu Serviciul Rutier pentru sistematizarea intersecțiilor. Astfel, cea de la Tribunalul Iași va fi semaforizată.

„Traseul pistei de biciclete pleacă din Rond Agronomie, parțial pe trotuar, parțial pe carosabil. Apoi coboară pe Lascăr Catargi, traversează parcul din Piața Independenței și merge pe carosabil până în Tg. Cucu. Ulterior, coboară pe strada Pădurii, apoi înaintează spre bd. Tudor Vladimirescu și merge până în capăt, la mall. Acum, căutăm bani ca să o putem implementa. În principiu, chiar de anul viitor, vom începe implementarea, proiectul se poate finaliza în 3 luni și jumătate. Doar că au apărut probleme la trama stradală, pistele de biciclete trebuie să aibă ambele benzi una lângă cealaltă. Noi căutăm să tăiem puțin din trotuarul din Tudor Vladimirescu, pe sensul spre Tg. Cucu, iar acolo să facem această pistă”, a adăugat viceprimarul municipiului Iași.

Acest proiect va veni în completarea unui master-planul ce vizează deplasarea cu bicicleta pe raza municipiului Iași. Planul include zonele Păcurari, Nicolina, Bucium, Tomești, Tătărași, Ciric, Aeroportul Internațional Iași,. C.A. Rosetti, Popricani. Proiectul este în faza de dezbatere publică, urmând să fie propus spre aprobare în Consiliul Local la sfârșitul acestui an.

„Pistele trebuie să comunice între ele. Degeaba facem Rond Agronomie – Tudor Vladimirescu, dacă trebuie să mergi pe lângă bicicletă o perioadă, iar apoi pe pista din nou. De asta facem acest master-plan pe care urmează să îl propunem în Consiliul Local pentru aprobare la sfârșitul acestui an. Odată ce va fi finalizat, vom putea accesa fonduri europene prin Programul Operațional Regional”, a mai spus Daniel Juravle.

Totuși, surse din cadrul Primăriei Iași afirmă că în Bucium nu este posibil să se realizeze acest lucru, deoarece trotuarele sunt foarte înguste. Astfel, nu se pot construi piste de biciclete în conformitate cu normele

Alte piste de biciclete au fost abandonate

Un alt proiect ce încă nu a văzut lumina zilei este cel al pistelor de biciclete din zona metropolitană. În urmă cu 2 ani, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI) a inițiat un plan ce vizează realizarea de piste pentru biciclete în jurul orașului. Astfel, s-au luat în calcul două trasee spre Delta Moldovei și Mănăstirea Dobrovăț. Primul leagă comuna Rediu de comuna Movileni, pe ruta sat Breazu – sat Larga Jijia (Delta Moldovei). Acesta va avea o lungime totală de aproximativ 20 de kilometri. Al doilea traseu propus se află în comuna Dobrovăț, pe ruta DJ 247, până la Mănăstirea Dobrovăț, ce va avea o lungime totală de aproximativ 14 kilometri. Totuși, ieșenii se vor putea bucura de piste pentru biciclete la standarde europene abia din anul 2025.

„Reprezentanții ADI ZMI dau drumul achiziției de lucrări pe 1 ianuarie 2025. Deocamdată, nu se poate din cauza OUG nr. 3, privind achizițiile noi. Astfel, au documentația pregătită și vor demara pe 1 ianuarie, când nu va mai fi această ordonanță în vigoare”, a transmis Daniel Juravle.

În ciuda faptului că ieșenii încă nu dispun de infrastructura necesară pentru a utiliza bicicletele ca un mijloc de transport alternativ, reprezentanții administrației publice locale susțin că au pregătit terenul. Astfel, a fost montat un container pentru biciclete în Parcul Voievozilor din cartierul Alexandru cel Bun. În perioada următoare, urmează ca alte două să fie instalate în Parcul Nicolina și în cartierul Dacia.

Ieșenii vor avea piste pentru biciclete abia din anul 2025. Până atunci, sunt nevoiți să își riște viețile printre miile de mașini ce sufocă traficul din oraș.