Iașul a paralizat sub domnia baronilor locali și a durerilor în cot. Un șofer are nevoie de câteva ore să traverseze orașul. Primarul Mihai Chirica: „Înghițim în sec, dar terminăm” – FOTO/VIDEO

de: Dragos Savin
02:00, 15 nov. 2023

Câteva lucrări ale ApaVital au blocat tot Iașul. „Înghițim în sec, dar terminăm”, a transmis Mihai Chirica, fără a veni cu soluții. Lucrările pe timp de noapte ar trebui să fie salvarea, însă rămâne de văzut cât vor fi în stare autoritățile să facă asta

Iași, noiembrie 2023. Totul a paralizat sub domnia lui Mihai Chirica și a adunăturii de subalterni ai acestuia care suferă de o durere comună de coate. Luni, orașul a fost blocat de la un capăt în altul. De ce? Din cauza prostiei, incompetenței și indiferenței. Câteva lucrări din zona Bucium au făcut ca totul să se ducă dracului. Ca de fiecare dată, nu există un vinovat. Desigur, unii dau vina pe șoferi, alții pe infrastructură.

Până una, alta, nu există nicio lege sau regulă care să interzică circulația autoturismelor în municipiul Iași, deci fiecare deținător de permis auto poate să circule cu autoturismul pe unde vrea în oraș. Că unii șoferi ar putea evita să folosească uneori autoturismul este cu totul altă poveste. Totuși, cei care dețin unul sau mai multe autoturisme plătesc impozit, rovinietă, asigurare etc., iar o pate din banii pe care îi achită ajung la stat. Ce face statul, implicit municipalitatea, cu acești bani? Dumnezeu și Chirica știu. Dacă vorbim despre infrastructura orașului, un lucru este clar. Aceasta este în beznă, într-o beznă mai mare decât se află aleșii locali.

Frecvent se mai face câte un experiment. Se deschide un semafor, se închide altul, se montează un indicator de „interzis”, se demontează și cam atât. Suficient? Normal că nu. Soluții sunt? Cu siguranță, dar cine să se gândească la ele când în funcții cheie ajung indivizi care au nevoie de o numărătoare cu bile colorate să afle câte urechi dețin.

Soluția pe care se pariază salvarea

Revenind, cine poate rezolva problema din trafic? Cu siguranță nu Mihai Chirica, primarul care „înghite în sec”. O declarație pe care acesta a dat-o pune pe orice pe gânduri, din mai multe motive. În primul rând, cuvintele pe care edilul le folosește la finalul „explicațiilor” scot dracii din orice ieșean.

„Înghițim în sec, dar terminăm”. Ce dracu’ să înghițim și ce să terminăm? Chirica face referire la lucrările din zona Poitiers, dar uită că, de fiecare dată când s-au făcut în orice colt al Iașului, lucrurile au stat la fel. Chirica spune că după o discuție cu directorul ApaVital s-a luat decizia să se lucreze noaptea. Pe bune? Ce spuneam de experimente? Era atât de greu să nu se ajungă ca Iașul să fie paralizat? Nu se putea lua decizia aceasta încă de la început? Ba da, cu siguranță. Munca pe timp de noapte implică însă costuri suplimentare.

De ce să se plătească în plus când zeci de mii de ieșeni pot sta cu orele în trafic? De ce să se plătească în plus când sute de copii pot sta în brațele femeilor de serviciu din creșe și grădinițe pentru că părinții nu pot ajunge până la terminarea programului să-i ia? De ce bătrânii trebuie să-și vadă moartea cu ochii pentru că ambulanța pe care o așteaptă nu poate trece peste podul spre Bucium? Probabil, Chirica mai are nevoie de niște întâlniri pentru a afla răspunsurile pe care ar trebui să le ofere cetățenilor.

Mihai Chirica: „Înghițim în sec, dar terminăm”

În rândurile de mai jos regăsiți explicațiile și măsurile pe care Mihai Chirica le-a luat după coșmarul de luni.

„A fost, într-adevăr, o situație care viza legăturile din Bucium cu orașul și invers, motivat de faptul că au intrat cu lucrări în mijlocul intersecției pentru o rețea de apă și canalizare în modernizare, chiar pe partea pasajului Socola spre Bucium, ceea ce a făcut ca circulația să fie dirijată pe un singur fir pe fiecare sens în parte. Ținând cont de afluxul foarte mare de mașini care vin din spre relația Bucium – oraș și retur, acest lucru a dus la aproape paralizarea traficului auto pe pasajul Socola.

În cele din urmă, împreună cu directorul de la ApaVital am decis ca lucrările să se întâmple doar pe perioada nopții, astfel am dislocat polițiști locali din alte intersecții și i-am transferat spre zona Bucium și toate intersecțiile din amonte și aval de acest punct fierbinte al orașului. Este foarte clar că prezența unui număr foarte mare de vehicule a dus și la întârzieri în transportul public. Dimineață s-a circulat bine, la orele 7:00 – 8:00, după care, odată cu intervenția utilajelor și strangularea drumului, într-un mod evident, circulația a devenit din ce în ce mai anevoioasă.

Ceea ce a surprins este faptul că s-a transmis, ca într-o undă, întârzierile din Bucium mai departe, în intersecții, mergând spre Tudor Vladimirescu, și, în cele din urmă, după orele 18:30 s-a decongestionat. E o situație care ne va pune în gardă și cu celelalte lucrări pe care avem de gând să le facem. Eu cred că trebuie să le începem pe toate odată, cu măsură și într-o situație pe care trebuie să o înțeleagă și cetățenii de acolo, pentru că și pasajul, și modernizarea șoselei Bucium, și modernizarea Poitiers, și introducerea rețelelor noi în subteran, și electrice, și de apă-canalizare, și cele de gaz, pe bulevardul Poitiers, trebuie făcute odată pentru totdeauna. Înghițim în sec, dar terminăm”, a declarat Mihai Chirica.