Greșeala făcută de mulți șoferi români iarna! Cum trebuie pornită mașina când e rece afară
Greșeala făcută de mulți șoferi români iarna duce la defectarea autoturismului. Conducătorii auto trebuie să respecte câțiva pași simpli când se urcă la volan după o noapte sau o zi geroasă. Iată cum trebuie pornită mașina când e rece afară.
Greșeala făcută de mulți șoferi români iarna!
Puțini șoferi știu că trebuie să respecte anumiți pași pentru a porni mașina când e rece afară. În momentul în care șoferul urmează să pornească un motor diesel când este ger afară, trebuie să aștepte cel puțin 3-5 secunde înainte de a demara. Cu alte cuvinte, este indicat să se mențină contactul pus trei sferturi până se sting majoritatea martorilor din bord, înainte de a roti cheia până la capăt.
Principiul de pornire al motoarelor pe benzină este similar cu cel diesel. Majoritatea șoferilor nu au răbdare să se stingă martorii de bord și încearcă pornirea motorului imediat ce au pus contactul sau la 1-2 secunde după, obicei care poate duce la defectarea motorului.
După ce autoturismul a pornit, trebuie lăsat să stea câteva minute la relanti. În felul acesta, uleiul își poate recăpăta vâscozitatea pentru a unge normal componentele metalice din interiorul motorului. Toate aceste reguli simple vor împiedica defectarea mașinii pe timp de iarnă.
Când trebuie montate anvelopele de iarnă
Codul Rutier nu prevede o anumită dată la care conducătorii auto trebuie să schimbe anvelopele. Totuși, există câteva condiții care nu trebuie ignorate. Anvelopele de vară nu mai oferă o aderență corespunzătoare, dacă temperatura se află sub 7 grade Celsius. În acest caz, șoferii trebuie să aibă mașinile echipate cu anvelopele de iarnă. Astfel de anvelope sunt obligatorii dacă drumul circulat este înzăpezit, umed sau acoperit cu gheață.
Dacă șoferii nu circulă cu anvelopele corespunzătoare pe timpul iernii, riscă amenzi cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei. Conducătorii auto trebuie să își schimbe anvelopele doar în service-urile autorizate. Șoferii care circulă pe drumurile acoperite de zăpadă, polei sau gheață cu cauciucuri de vară riscă o amendă uriașă.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă.”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
Anvelopele all-season reprezintă o combinație între cele două tipuri de cauciucuri, de vară și de iarnă. Mecanicii auto nu recomandă șoferilor să circule pe timp de iarnă cu anvelope all-season.
„Anvelopele all-season sunt o variantă mai slabă decât cele de vară. Aderența nu e la fel de bună, sunt mai zgomotoase, se tocesc mai repede. Când e rece afară, au o aderență acceptabilă, dar nu la fel de bună ca anvelopele de iarnă. De aceea, indicat e să îți montezi anvelope de vară primăvara și toamna să îți montezi cauciucuri de iarnă.”, a precizat un mecanic auto.
Șoferii trebuie să țină cont de câteva reguli stricte pentru a putea circula cu mașina pe timp de iarnă. Pe lângă echiparea autoturismului cu obiectele necesare și montarea cauciucurilor de iarnă, conducătorii auto trebuie să fie atenți la modul în care pornesc mașina în zilele sau nopțile geroase.