Franța interzice telefoanele mobile în școlile gimnaziale! Măsura intră în vigoare în septembrie 2025

de: Redacția BZI
15:01, 22 apr. 2025
telefoane mobile in scoli

Începând din septembrie 2025, elevii din școlile gimnaziale din Franța, cu vârste între 11 și 15 ani, vor fi obligați să-și lase telefoanele mobile în dulapuri, fără posibilitatea de a le accesa pe durata orelor de curs. Aceasta este parte a unui set mai amplu de măsuri implementate de autoritățile franceze pentru a reduce distragerile tehnologice și pentru a încuraja interacțiunea directă între elevi, cât și concentrarea asupra învățăturii.

Elevii din Franța nu vor mai avea voie cu telefoanele mobile în școli

Deși măsura nu este nouă în Franța – încă din 2018 telefoanele mobile erau interzise în școlile gimnaziale, elevii având obligația de a le depozita în ghiozdane pe parcursul zilei – noua reglementare va adresa o restricție și mai severă. Astfel, dispozitivele nu vor putea fi accesate deloc în timpul orelor și nici în pauze, fiind păstrate în dulapuri până la finalul programului. Această măsură va fi implementată la scară largă în toate școlile gimnaziale din Franța, ca parte a unei inițiative care vizează încurajarea „pauzei digitale” în rândul elevilor.

Ministrul educației din Franța, care a susținut acest demers, a subliniat importanța reglementării, explicând că utilizarea telefoanelor mobile a avut un impact semnificativ asupra concentrării elevilor în timpul orelor și că interdicția va contribui la o atmosferă mai calmă și mai productivă în școli.

„Telefoanele mobile sunt o sursă constantă de distragere, iar acest lucru afectează negativ performanțele școlare și relațiile sociale dintre elevi. Prin această măsură, vrem să asigurăm un mediu de învățare mai concentrat și mai eficient pentru toți copiii”, a declarat ministrul educației francez Anne Genetet.

În sprijinul acestei inițiative, autoritățile franceze au desfășurat un program pilot intitulat „pauză digitală”, care a fost implementat în 100 de școli gimnaziale. Rezultatele au fost extrem de pozitive, observându-se o îmbunătățire semnificativă a interacțiunii sociale între elevi și o mai mare concentrare pe activitățile educaționale. Elevii care nu aveau acces la telefoane mobile au raportat o mai mare disponibilitate de a se implica în activități fizice și în jocuri în aer liber, iar cazurile de bullying s-au redus considerabil.

„Fără telefoane, copiii au avut mult mai mult timp pentru a interacționa unii cu alții, pentru a construi relații mai sănătoase și mai autentice”, a afirmat un oficial al Ministerului Educației din Franța.

De asemenea, părinții și profesorii au susținut această măsură, considerând-o benefică pentru dezvoltarea socială și educațională a elevilor. Studiile pilot și feedback-ul primit de la școlile care au implementat deja aceste reguli au arătat că elevii au devenit mai implicați în procesul de învățare și au reușit să se concentreze mai bine asupra lecțiilor.

Aceste măsuri din Franța vin într-un moment în care multe țări din Europa se confruntă cu provocarea de a gestiona utilizarea telefoanelor mobile în școli.

Interzicerea telefoanelor mobile în România

În România, de exemplu, ministrul educației, Daniel David, a subliniat recent importanța respectării reglementărilor existente, care deja interzic utilizarea telefoanelor în timpul orelor. Acesta a explicat că, deși legea este foarte clară, uneori părinții și profesorii nu aplică corect aceste reguli.

„Lucrurile sunt foarte clare, doar părinții uită că lucrurile sunt clare și profesorii uită că lucrurile sunt clare. Și fiecare după aceea vine și îl întreabă pe ministru «ce vreți să faceți». Nu mai am ce să fac. Există o lege, dincolo de lege există o hotărâre de guvern, dincolo de hotărârea de guvern există un ordin de ministru, ai toate nivelurile pe care le dorești, care îți spune că telefonul și conectarea la telefon nu pot fi utilizate în timpul activității educaționale decât cu acordul profesorilor”, a declarat Daniel David în cadrul unei emisiuni de la Medika TV.

Acesta a adăugat că, în timp ce elevii sunt la clasă, telefoanele mobile nu trebuie folosite decât dacă există o activitate educațională specifică pentru care profesorul permite utilizarea acestora. De exemplu, în timpul unei lecții de matematică, fizică sau chimie, un profesor ar putea permite elevilor să folosească telefonul pentru a face calcule sau pentru a accesa un site relevant pentru exercițiile de clasă. În afară de aceste situații, utilizarea telefoanelor este interzisă.