Francofonie la nivel înalt la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași
Colegiul Național „Mihai Eminescu” a avut, marți, onoarea de a primi vizita noii Ambasadoare a Franței în Romania, Excelența sa Laurence Auer, pentru o decernare a diplomelor de bacalaureat francofon absolvenților din generația 2020. Aflată la prima vizită în Iași, Excelența sa a fost însoțită de domnul Joseph Giustiniani, atașat pentru cooperare descentralizată al Ambasadei și de doamna Muriel Augry-Merlino, directorul Institutului francez din Iași. Oaspeții au fost întampinați de doamna Gabriela Săndulescu, director la C.N. „Mihai Eminescu” iar la decernare au participat invitați ai Liceului teoretic „Vasile Alecsandri”, profesori de franceză ai Colegiului precum și, în formulă virtuală, elevi si foști elevi ai claselor bilingve francofone.
Liceu cu veche tradiție francofonă, CNME a adoptat clasele bilingve deîndată ce a fost posibil, în 1993. Din 2003 proiectul « De la clasele bilingve la filierele francophone » a deschis elevilor oportunitatea susținerii unui bacalaureat francofon, lucru posibil în urma parafării acordului interguvernamental bilateral franco-român în 2006.
Acest proiect, ce se bazează pe colaborarea unei echipe formate din profesori de franceză, profesori de discipline non-lingvistice în limba franceză, profesor documentalist și membri ai conducerii școlii, a însemnat o profundă schimbare în modul de predare și învațare, nu doar a limbii franceze, ci și a tuturor disciplinelor implicate în proiect. Prin acest proiect li se formează elevilor competențe trans-disciplinare de cercetare științifică și de lucru în proiect, atitudini de onestitate intelectuală, deprinderi de lucru în echipă, de negociere și de prezentare publică, precum și un foarte bun nivel de pregătire în limba străină. Toate sunt abilități ce le sunt foarte utile elevilor în parcursul academic și constituie un atu confirmat de numeroși absolvenți, în special de cei postulând la universități europene.
Specificul acestor clase este dat de participarea, în clasa a 11-a, la modulul interdisciplinar și de susținerea unei probe anticipate de bacalaureat la sfârșitul acestei clase ; de asemenea, în clasa a 12-a, elevii susțin o probă scrisă de bacalaureat la disciplina non-lingvistică de profil, în limba franceză.
Dincolo de aceste avantaje, se creează, grație proiectului « De la clasele bilingve la filierele francophone », o comunitate a elevilor aparținând acestor clase, prin participarea la numeroase activități ce le sunt destinate, de la Balul bilingvilor, la publicarea revistei bilingve Phénix, la colaborarea cu lectori și stagiari francezi veniți în liceul nostru sau călătorii de studiu în Franța, la frecventarea trupelor de teatru froncofon cu tot ce implică aceasta – schimbarea percepţiei despre sine şi crearea de legături cu elevi francofoni din diferite ţări europene dar şi de pe alte continente, iar legătura dintre membrii acestei comunități depășește anii de școlarizare, fiind menținută pe grupul bilingv intergenerațional, astfel că se poate spune că proiectul « De la clasele bilingve spre filierele francophone » este mai mult decat un proiect didactic, un proiect de viață.