Fenomen îngrijorător, la Iași! 60 la sută dintre elevii claselor a VIII-a au luat note sub 5 la simularea de la Evaluarea Națională
Un fenomen îngrijorător, în județul Iași! Astfel, aproximativ 60 la sută dintre elevii claselor a VIII-a au obținut note sub 5 (la disciplina Matematică) la simularea de la Evaluarea Națională. Copiii din mediul rural au rezultate și mai slabe. Nici la Bacalaureat lucrurile nu stau foarte bine
Fenomen educațional îngrijorător, în județul Iași! Aproximativ 60 la sută dintre elevii claselor a VIII-a au obținut note sub 5 (la disciplina Matematică) la simularea de la Evaluarea Națională (EN). În plus, copiii din mediul rural au rezultate și mai slabe. De asemenea, nici la Bacalaureat lucrurile nu stau bine.
Aici, oficialii Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) arată că
”procentul de promovare pe județ, de sub 50 la sută, arată că pregătirea pentru examenul de Bacalaureat trebuie să fie o prioritate pentru elevii din clasele terminale de liceu și pentru profesorii implicați în această activitate”.
Raport îngrijorător, la Iași! Aproximativ 60 la sută din elevii claselor a VIII-a au luat note sub 5
De reliefat că, la EN, la proba de Limba și literatura română, 4.797 din totalul celor 7.381 de elevi prezenți au obținut note egale sau mai mari decât 5.00, reprezentând un procent de 64,99 la sută promovare. În ceea ce privește proba la Matematică, numărul elevilor care au obținut note mai mari sau egale cu 5.00 este de 3.142 din totalul de 7.354 de elevi prezenți, cifră ce reflectă un nivel de 42,72 la sută al promovării. Diferența de 22,27 la sută dintre cele două probe reprezintă o nefericită constantă, dar și un reper pentru profesorii de Matematică în ceea ce privește intervenția pedagogică prioritară din perioada următoare.
Abordată pe tranșe de notare, situația promovării reflectă o tendință descendentă a tranșelor de note obținute la Matematică, pornind de la nota 5.00, din ce în ce mai puțini elevi reușind să rezolve cerințele care sunt asociate pragurilor superioare de notare. Pentru o proporție semnificativă a elevilor este necesară, așadar, intervenția pedagogică ameliorativă în zona standardelor minime de competență.
La Limba și literatura română, tranșele de note sunt distribuite echilibrat din punct de vedere procentual
La disciplina Limba și literatura română, tranșele de note sunt distribuite echilibrat din punct de vedere procentual pentru intervalele de note situate între 5.00 și 8.99, însă cu un număr ridicat, de asemenea, al elevilor care necesită măsuri remediale pentru a atinge pragul notei de promovare. De remarcat este că, în această analiză, este și relativa egalitate dintre cele două discipline în ceea ce privește tranșa notelor situate între 9.00 și 9.99, precum și faptul că numărul notelor de 10 obținute la Matematică este net superior numărului de note maxime obținute la Limba și literatura română – 41 de note de 10 la Matematică, 2 note de 10 la Limba și literatura română.
Diferența procentuală dintre elevii din mediul urban care au obținut note mai mari sau egale cu 5.00 și elevii din mediul rural este de 42,64 la sută. Din punct de vedere numeric, 2.120 din totalul de 3.338 de elevi prezenți la ambele probe în mediul urban au promovat ambele probe, în timp ce doar 821 de elevi din totalul de 3.932 prezenți la ambele probe au promovat în mediul rural.
Decalaj major între rezultatele obținute în școlile din mediul urban față de cele din mediul rural
Analiza ratei de promovare (făcută printr-un raport al ISJ Iași) prin raportare la mediul de rezidență al unităților de învățământ din care provin elevii de clasa a VIII-a aduce în prim-plan menținerea unui decalaj major între rezultatele obținute în școlile din mediul urban față de cele din mediul rural. Astfel, diferența procentuală a promovării este de 33,67 la sută la Limba și literatura română, în timp ce, la Matematică, aceasta este de 41,47 la sută.
Alimentat semnificativ de factori socio-economici, dar și de natură pedagogică, contrastul evidențiat atrage atenția asupra faptului că succesul școlar nu poate fi obținut doar prin demersul educațional al instituțiilor de învățământ, ci reprezintă efortul concertat al întregii comunități (părinți, autorități locale). Din totalul de 7.975 de elevi înscriși, au fost prezenți la ambele probe ale simulării examenului de Evaluare Națională 7.270 de elevi, dintre care 3.338 din mediul urban și 3.932 din mediul rural. Din totalul elevilor, 2.941 au obținut note mai mari sau egale cu 5.00 la ambele discipline de examen, reflectând o rată de promovare de 40,45 la sută la nivel județean.
La Bacalaureat se constată un procentaj de promovare de 42,89 la sută
Pe de altă parte, în urma centralizării rezultatelor obținute de elevi la simulare (Bacalaureat), se constată un procentaj de promovare de 42,89 la sută (2.022 de elevi din totalul de 4.714 prezenți la toate probele care au obținut medii egale sau mai mari cu 6.00), sub cel înregistrat în contextul simulării organizate în luna martie 2021 de Ministerul Educației (47,33 la sută), precum și față de rezultatele înregistrate în sesiunile organizate în anii anteriori (2019 – 54,91 la sută, 2018 – 50,16 la sută). Analiza rezultatelor obținute pe probe de examen evidențiază, ca și în anii anteriori, un procentaj mai ridicat al elevilor care promovează proba E.a) – Limba și literatura română, urmat de proba E.d) (63,16 la sută) și de proba E.c) (52,74 la sută).
Cel mai ridicat nivel de promovare pentru proba de Limba și literatura română se înregistrează la filiera teoretică, unde 91,74 la sută din totalul celor 2.409 elevi prezenți au obținut note egale sau mai mari decât 5.00, în timp ce, la filiera tehnologică, doar 59.06 la sută dintre cei 2.181 de elevi prezenți au reușit să obțină notă de promovare. De asemenea, se constată un procentaj ridicat al elevilor care au obținut note cuprinse între 5 și 5,99. Pentru filiera teoretică, există un procentaj consistent de elevi ale căror note se situează în zona superioară a tranșelor de notare (25,70 la sută elevi care au obținut note cuprinse între 8 și 8.99, 17.48 la sută elevi ale căror note se încadrează în intervalul 9 – 9.99). La învățământul vocațional, distribuția procentuală a notelor este relativ uniformă pe tranșele din intervalul 5 – 8,99.
Procentaj redus de promovare pentru multe licee tehnologice din județul Iași
Concluziile raportului ISJ, după simulări, arată că se remarcă un procentaj redus de promovare pentru multe licee tehnologice, corelat cu multiple cauze: conținutul programelor și structura subiectelor de examen (care solicită achiziții din domenii teoretice), stabilitatea la clasă a personalului didactic, condițiile de studiu în contextul suspendării cursurilor școlare prin prezența fizică a elevilor, nivelul de pregătire și gradul de implicare / interes al elevilor în raport cu examenul de Bacalaureat, studiul secvențial și superficial, dezinteresul familiei față de traseul educațional și rolul școlii în devenirea copiilor. Procentul de promovare pe județ de sub 50 la sută arată că pregătirea pentru examenul de Bacalaureat trebuie să fie o prioritate pentru elevii din clasele terminale de liceu și pentru profesorii implicați în această activitate.
”Având în vedere numărul semnificativ de unități școlare care au înregistrat procentaje de promovare de sub 10 la sută a simulării examenului de Bacalaureat, Inspectoratul Școlar Județean Iași are în vedere acțiuni de monitorizare a acestora prin inspecții de specialitate și activități de consiliere a cadrelor didactice pentru a asigura implementarea cu eficiență și realism a planurilor de măsuri propuse”, concluzionează cei de la ISJ Iași.
Dincolo de toate acestea, cel mai îngrijorător fenomen la Iași este că 60 la sută dintre elevii claselor a VIII-a au luat note sub 5 la simularea de la Evaluarea Națională.