Experiențe didactice europene prin Programul Erasmus+ la Școala Primară „Carol I”, Iași
Proiectul Școlii Primare „Carol I”, cu finanțare europeană prin programul Erasmus+, numit «Creștere și incluziune pentru copiii supradotați prin încurajarea excelenței și a diversității în Școala Primară „Carol I”, Iași» acronim GIFTED, nr. de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000143380, reprezintă o oportunitate valoroasă de cooperare europeană pe o tematică generoasă și complexă, cum este aceea a gestionării nevoilor copiilor înalt abilitați (engl. gifted children).
Acești copii excepționali, cunoscuți și sub denumirea de copii supradotați, prezintă un profil distinctiv caracterizat printr-o serie de trăsături intelectuale, emoționale și sociale unice. Ei demonstrează capacități remarcabile într-unul sau mai multe domenii (lingvistice, logico-matematice, artistice, sportive etc) și constituie un grup divers, cu nevoi socio-emoționale specifice, care necesită o abordare educațională și psihologică personalizată pentru a-și atinge potențialul maxim.
Experiențe didactice europene prin Programul Erasmus+ la Școala Primară „Carol I”, Iași
În acest sens, ca parte a acestui proiect internațional inițiat de școala noastră, 3 cadre didactice (director, prof. Claudia-Filareta Cărăușu, profesor învățământ primar – Cristina Solomon, respectiv, profesor consilier școlar dr. Andreea-Mirela Mandia) din colectivul nostru profesoral au participat la o mobilitate europeană în perioada 29 aprilie – 3 mai 2024, la Paris, la cursul de formare „Gifted children”, furnizat de Asociația Anatolia Education.
La acest curs au luat parte specialiști în educație și profesori din Croația, Cipru, România și Franța, conturându-se terenul pentru veritabile experiențe formative, dialoguri pedagogice inedite, schimb de bune practici, dezbateri asupra unor modele educaționale inovative centrate pe adaptarea învățării la specificul nevoilor acestor copii.
Scopul acestui proiect a fost îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice în domeniul incluziunii și valorificării potențialului copiilor excepționali, iar obiectivele au vizat adaptarea curriculumului pentru a răspunde intereselor și nevoilor educaționale ale elevilor înalt abilitați, crearea de proiecte și oportunități de învățare care să genereze experiențe de succes în cazul lor, identificarea și susținerea talentelor artistice și sportive (recunoașterea elevilor cu aptitudini), familiarizarea cu aspectele emoționale specifice copiilor excepționali, aprofundarea cunoștințelor despre strategiile de instruire individualizate pentru elevii supradotați, incluzând modele educaționale validate științific, stabilirea unor așteptări adecvate pentru elevii înalt abilitați, încurajarea creativității și gândirii critice prin stimularea cognitivă, respectiv elaborarea și implementarea unor profiluri de învățare individualizate pentru fiecare elev.
Aceste obiective au urmărit să sprijine profesorii în optimizarea abordărilor educaționale pentru a valorifica potențialul copiilor supradotați și pentru a crea un mediu de învățare incluziv și stimulativ.
Pe parcursul formării, participanții au fost implicați în activități practice, s-au cunoscut într-o primă etapă prin platforma Padlet, iar activitatea din prima zi a fost o vânătoare de obiective turistice în Montmartre, utilizând aplicația Action Bound. Cursul a continuat cu activități de spargere a gheții și prezentări ale participanților și sistemelor educaționale din România, Franța, Cipru și Croația. Formatoarea Patricia Mburu-Vasilejvic a prezentat caracteristicile elevilor supradotați și nevoile lor socio-emoționale, prejudecăți și clișee, precum și taxonomia abilităților înalte.
Şule Blanc, profesoară de engleză, co-facilitator, a exemplificat abordarea sistemului de educație francez în gestionarea elevilor supradotați, subliniind importanța orientării acestora către instituții specializate. S-a discutat corelația între IQ și dezvoltarea abilităților excepționale și au fost evidențiate diverse aplicații și platforme digitale pentru lucrul cu acești elevi.
De asemenea, s-a acordat o atenție deosebită evaluării și testării elevilor talentați prin metode și strategii individualizate. S-au discutat teoria inteligențelor multiple a lui Howard Gardner și importanța programelor personalizate de învățare. Un studiu de caz al Colegiului din Statele Unite ale Americii, Davidson Academy of Nevada, a ilustrat strategiile didactice care pot fi utilizate pentru stimularea elevilor excepționali. Participanții au exersat formularea de obiective SMART pentru lucrul cu acești elevi.
Ultima zi a cursului a inclus o recapitulare a literaturii despre copiii supradotați și diferențele dintre elevii tipici și cei înalt abilitați. S-au prezentat exemple de proiectări didactice pentru abordări individualizate. Cursul s-a încheiat cu feedback acordat formatorilor și înmânarea certificatelor de participare.
După participarea la cursul de formare, profesorii care au beneficiat de această mobilitate vor colabora pentru elaborarea unui material în format digital, cu propuneri de proiecte didactice calibrate pe specificul nevoilor acestei categorii de elevi, vor realiza ateliere cu părinții, elevii și alte cadre didactice. Totodată, aceste experiențe vor fi multiplicate prin sesiuni de instruire a elevilor practicanți din școala noastră, dar și prin organizarea unor sesiuni de pregătire socio-emoțională a elevilor înscriși la cluburile de excelență ale școlii.
Doamna profesor învățământ primar, Cristina Solomon, subliniază că: „pentru mine, participarea la cursul de la Paris a reprezentat șansa de a lucra în echipe multi-culturale, abordarea comparativă a politicilor educaționale referitoare la elevii înalt abilitați și optimizarea comunicării în limba colegialității și a prieteniei. De asemenea, nu voi uita bucuria zborului Măiastrei lui Brâncuși deasupra Parisului, cu un gând de recunoștință pentru cei care au facilitat parteneriatul european în al cărui context suntem conectați, spre împlinirea menirii de a descoperi talente”.
Doamna profesor dr. consilier școlar, Andreea Mandia, coordonatorul proiectului precizează că „prin această mobilitate ne preocupăm să sprijinim și să încurajăm creșterea și dezvoltarea tuturor elevilor noștri, inclusiv a celor înalt abilitați. Prin formarea de calitate a profesorilor noștri, ne străduim să oferim un mediu educațional care să îi ajute pe acești elevi să-și atingă potențialul maxim și să devină lideri și inovatori în societatea de mâine.”
Programul Erasmus+ ”Growth and Inclusion For Talented students through the encouragement of Excellency and Diversity” (G. I. F. T. E. D.) al școlii noastre urmărește să promoveze participarea profesorilor în activități de învățare didactică experiențială la nivel european prin consolidarea calității proceselor de învățare informală și nonformală și dezvoltarea de activități de calitate pentru copiii care sunt înalt abilitați cognitiv.