EXCLUSIV! Obiectiv de strategie națională, ajuns pe mâna unui ieșean! A plătit 2,5 milioane de euro, dar nu poate justifica banii. În spate au fost și rușii – FOTO
O „firmă-fantomă”, care nu inspiră nicio încredere din punct de vedere financiar, a acaparat o afacere la cheie. Dumitru Urzică a cumpărat de la lichidatorul judiciar terminalul de la Holboca, folosit pentru transbordare și păstrare a produselor petroliere grele. Prețul de vânzare a fost de 2,5 milioane euro, cu 1 milion mai puțin decât investiția inițială realizată de doi asociați din Belarus și Republica Moldova. Rezervoarele au o capacitate de depozitare de 50.000 tone de bitum, aproape zece la sută din necesarul național. Urzică s-a arătat deranjat de întrebările BZI. „Resurse proprii! (despre proveniența banilor- n.r.) Nu asta este problema dumneavoastră!”, a spus Urzică. Firma prin intermediul căreia a cumpărat activele are un profit minim. Terminalul reprezintă un punct strategic unic în țară, are acces la cale ferată dublă, care permite transportul atât din UE, cât și din Rusia. În rețeta de asfalt, cinci la sută reprezintă bitum
Schimbare majoră în mediul de afaceri din Iași! Recent, terminalul din comuna Holboca, folosit pentru descărcarea, depozitarea și încărcarea bitumului a fost vândut. Vânzarea a fost organizată de lichidatorul judiciar Eurobusiness LRJ, care trebuia să valorifice bunurile societății debitoare Petrolbit SRL. Platforma de 4 hectare situată în apropierea CET 2, plus instalațiile au fost vândute contra sumei de 2,5 milioane euro. Surpriza abia acum apare. La licitație a venit un singur ofertant care a pus banii pe masă. Deja, tranzacția a fost finalizată. Noul proprietar se numește societatea Tara Technology SRL, din Iași, controlată de un afacerist pe nume Dumitru Urzică. Nu este clar de unde a făcut rost Urzică de atâția bani. Societatea Tara Technology a fost cumpărată în 2016 de la Paul Zaharia, având activitatea de realizare software.
„Nu mai sunt în firmă. Am fost sunat de mai multe ori, am cerut să mi se scoată numărul. Mi-am deschis altă firmă de web”, a spus Paul Zaharia.
De când a preluat firma, Urzică nu a înregistrat profituri mai mari de 200.000 lei. Mai mult, firma care a preluat terminalul din Holboca are un singur angajat, sediul social fiind identificat într-un birou din comuna Miroslava.
„Sunt zvonuri în piață că nu sunt banii lui, dar încă nu și-au arătat fața. Urzică a fost în trecut acționar la restaurantul Barbarossa din Podu Roș, de lângă PNL”, spun surse din mediul de afaceri.
Urzică: „Nu asta este problema dumneavoastră”
Reporterii BZI au încercat să afle mai multe detalii despre tranzacția de început de an. Însă, Dumitru Urzică s-a arătat destul de deranjat de întrebările legate de proveniența banilor. „Resurse proprii! Nu asta este problema dumneavoastră!”, a spus Urzică, fără alte explicații. În schimb, a reușit să spună câteva cuvinte despre planurile de viitor.
„Noi acum lucrăm pentru obținerea autorizațiilor, documentelor necesare pentru a continua activitatea. Sunt certificate care trebuie scoase, umblăm după acte. Vom scoate cât se poate de repede. Vrem să facem investiții într-o instalație care transformă bitumul din solid în lichid. Sunt multe firme care aduc bitumul cu camionul pe șosele. Există piață de desfacere, am verificat înainte de a face pasul”, a explicat noul proprietar al terminalului.
S-a lansat în proiecte imobiliare
Anul trecut, Urzică a propus un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) ce prevedea construirea a patru locuințe colective pe strada Dimineții, nr. 32, în zona cartierul Frumoasa, pe o suprafață de 11.064 metri pătrați. Regimul de înălțime a fiecărei clădiri este de 2S+P+10E+Eth. Conform PUZ, imobilele ar urma să benefieze de 600 locuri de parcare. Anul trecut, Comisia de Urbanism a avizat proiectul celor de la Tara Technology. Dumitru Urzică mai are în portofoliu societatea Loyal Prod SRL, unde are calitate de acționar alături de Cezar Bolat. Firma nu are activitate din 2015. Nu în ultimul rând, Urzică este unic acționar în societatea Unic Prim SRL, ce are ca obiect de activitate „Comerț cu ridicata al îmbrăcămintei și încălțămintei”. Sediul social figurează pe strada Otilia Cazimir, nr.5, lângă Poliția Municipiului Iași.
Povestea terminalului
Terminalul de la Holboca a fost finalizat de către Petrolbit SRL în 2013, atunci când acționari în firmă erau Igor Crușnevschi, cetățean român născut în Republica Moldova, și Vladislav Punkov, cetățean al Republicii Belarus. Instalația a fost ridicată pe o suprafață de 1 hectar, existând în proprietatea afaceriștilor încă trei hectare. Cu ajutorul investitorilor ruși, urma să fie construită o fabrică de bitum. Însă, apele au devenit tulburi în 2014, când Rusia s-a aflat într-un scandal diplomatic după ce Uniunea Europeană (UE) a impus restricții din cauza anexării Crimeei. Investitorii ruși nu au mai riscat o investiție pe teritoriul UE. Afacerea ar fi mers strună datorită infrastructurii.
Teminalul beneficiază de infrastructură de cale ferată, cu ecartament dublu, care să permită accesul garniturilor atât din Europa, cât și din Rusia. Avantajele erau foarte mari privind costul transportului. Inițial, construirea terminalului a costat 3,5 milioane de euro. Au fost oferte care să acopere investiția, dar asociatul Vladislav Punkov s-a împotrivit, deoarce aștepta o oportunitate care să dubleze profitul. Dar asta nu s-a întâmplat și firma fost băgată în insolvență. Acum, masa credală formată din persoane fizice și societăți a fost îndestulată din vânzarea terminalului. Însă, Punkov a plecat cu mai mulți bani decăt a investit, în dauna lui Crușnevschi.
Costuri reduse la jumătate
Până la intrarea în insolvență din 2017, cerută de cei doi asociați, firma a avut contracte cu stațiile de asfalt locale, dar și din Republica Moldova. Capacitatea de depozitare a bitumului în stare încălzită era de 50.000 tone pe an. Ar fi putut acoperi aproximativ 10 la sută din necesarul de bitum la nivelul României.
Terminalul pentru transbordare și păstrare a produselor petroliere grele este compus din trei rezervoare cu o capacitate de 1.000 mc, 4 rezervoare de 75 mc și 4 rezervoare 50 mc. Sistemul este completat de 13 sisteme de pompare a lichidelor fierbinți din rezervoare cu o putere de pompare de 430l/minut și 2.500 l/minut. Conductele tehnologice au o lungime de 3,5 kilometri în timp ce calea ferată privată are o lungime de aproape 5 kilometri. Ținând cont că este singurul terminal din țară conectat la o cale ferată, costurile de transport sunt reduse cu aproape 50 la sută față de cel rutier. În ceea ce privește cheltuielile de întreținere, plata utilităților și a angajaților (aprox. 20 de persoane- n.r.), costurile lunare pentru un astfel de terminal sunt de aproximativ 100.000 euro
Esențial pentru realizarea asfaltului
Afacerile cu bitum sunt esențiale în această perioadă, când se anunță proiecte mari de infrastructură la nivel național. Multe stații de asfalt locale lucrează în prezent cu furnizorii de bitum din Ungaria, neavând alte posibilități. Este și cazul firmei Citadin, subordonată Primăriei Iași. La o tonă de asfalt, Citadin folosește bitum între 5 și 6 la sută. Dacă sunt diferențe la calitatea materialului, rețeta de asfalt este modificată în funcție de materiile prime. La o tonă de asfalt, cu 5 la sută bitum, turnată cu o grosime de 5 centimetri, se acoperă o suprafață de aproape 500 metri pătrați.