EXCLUSIV! Pensionarii din Iași au rămas fără banii de înmormântare! Țeapă pentru cei care au economii la CAR Moldova. Vestea a cutremurat sectorul nebancar

de: evelina.chitoroaga
04:00, 07 apr. 2020

Situație disperată pentru CAR Moldova. Nu mai poate restitui economiile de o viață ale clienților. Primesc la cerere doar 35 la sută din sumă, conform unei hotărâri din data de 26 martie. „Nu mi se pare normal. În contract nu scria așa ceva, puteam să retrag banii până acum”, a precizat Ion Boambă, din Pașcani. Mi se pare absurd. Nu pot să plătesc înmormântarea peste un an jumătate”, spune și Valentina Buta. Reprezentanții CAR sunt disperați că toți clienții vor să retragă banii. Încasările au scăzut în această perioadă. Scăderea încasărilor este de 50 la sută, și vor fi membri care nu vor plăti, pentru că nu au de unde. Și este de înțeles. I-am contactat pe cei care nu sunt afectați direct ca să plătească aceste rate. Această măsură este una de precauție. Nu știm cât va dura. Trebuie să păstrăm anumite lichidități”, a declarat Mihaela Bandac, director Departament Juridic, CAR Moldova IFN.

Măsură drastică luată de Casa de Ajutor Reciproc (CAR) IFN, care are deschise zeci de filiale în țară, inclusiv în Iași. Cei care au pus banii la păstrare, în schimbul unui comision anual, s-au trezit că nu mai pot retrage economiile de o viață. Totul, din cauza unei hotărâri luată de Consiliul de Administrație (CA) pe data de 26 martie. Asta înseamnă că membrii CAR nu pot retrage mai mult de 35 la sută din suma depusă. Un bărbat din municipiul Pașcani a dezvăluit situația de la CAR Moldova.

„Am făcut o cerere luna trecută ca să retrag banii. Mi-au spus că există o problemă, că nu pot retrage mai mult de 35 la sută din sumă. Eu am depus 10.000 lei în 2017. Soția mea are probleme de sănătate și trebuie să ajungem la Târgu Mureș. Nu am avut cu cine vorbi. Restul de plată ar urma să-l facă peste 9 luni. Nu mi se pare normal. În contract nu scria așa ceva, puteam să retrag banii până acum. Am spus să am bani strânși pentru urgențe, pentru înmormântare. Decât să fac împrumut, aveam o dobândă de 5 la sută pe an. Am vorbit cu o secretară de la Roman, dar nu s-a întâmplat nimic”, a precizat pentru BZI, Ion Boambă, în vârstă de 75 de ani.

Femeie: „Plătesc înmormântarea peste un an jumătate?”

În aceeași situație se află și Valentina Buta, tot din Pașcani. Aceasta a povestiti că a vrut să scoată banii tatălui, economisiți la CAR, dar s-a lovit de același abuz. Asta în condițiile în care banii urmau să fie folosiți pentru înmormântarea tatălui, acum aflat în stare gravă.

„Și eu am pățit la fel. Aveam niște bănuți economisiți de tata. Sunt 6.500 lei pentru înmormântare. Tatăl meu nu o mai duce mult, vorbim aici de câteva zile. A făcut o cerere de retragere, dar mi-au dat 2.258 lei. Nici nu am fost anunțați că se ia această măsură. Mi se pare absurd. Nu pot să plătesc înmormântarea peste un an jumătate. Și soțul meu a pățit la fel. Socrul a depus banii la CAR și nu a primit toți banii”, a detaliat Valentina Buta.

Reclamanții au precizat că vor apela și la ajutorul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Iași.

Sunt bombardați cu cereri

La nivel național, CAR Moldova IFN are 9.000 de membri. O parte dintre aceștia au deschis depozite, altă parte se împrumută. De la instituirea stării de urgență, cei care au depozite au făcut cereri pe bandă rulantă pentru recuperarea banilor.

„Într-adevăr, este o hotărâre care s-a luat recent. Asta din cauză că există un număr mare de cereri pentru retragere. Totodată, mulți membri au solicitat amânarea plăților lunare. Încasările au scăzut în această perioadă. Scăderea încasărilor este de 50 la sută și vor fi membri care nu vor plăti, pentru că nu au de unde. Și este de înțeles. I-am contactat pe cei care nu sunt afectați direct să plătească aceste rate. Această măsură este una de precauție. Nu știm cât va dura. Trebuie să păstrăm anumite lichidități.

Sunt persoane care au primit mai mulți bani, pentru că au depus și sume mult mai mari. Sunt și cu 150.000 de lei. Este o măsură temporară. Evităm cel mai sumbru scenariu. Conform statutului, nu putem coborî sub 10 la sută din activele totale. Nu suntem absurzi. Pentru cazurile pe care le-ați semnalat, se revine cu o cerere în care este motivată retragerea banilor și se supune analizei în Consiliul de Administrație. Este prima dată când nu se returnează integral suma depusă, din cauza situației generale”, a declarat Mihaela Bandac, director Departament Juridic, CAR Moldova IFN.

Au 26 de filiale

Cu sediul în Ploiești, CAR Moldova este o instituție financiară nebancară (IFN) care oferă mult mai ușor împrumuturi, față de bănci, care pun condiții mult mai stricte. Însă, și dobânzile sunt mai mari, pe o perioadă de rambursare mult mai mică. CAR Moldova a deschis 26 de filiale în toată țara, majoritatea fiind prezente în regiunea Moldovei. Președintele instituției financiare este Liviu Constantin Rotaru, secondat de Bogdan Căpitanu, care are calitatea de secretar al Consiliului Director.

„Activitatea Casei de Ajutor Reciproc este nonprofit și are la bază următoarele obiective: atragerea în rândul membrilor, pe baza liberului consimțământ, a unui număr cât mai mare de persoane, întrajutorarea membrilor săi prin acordarea de împrumuturi, protejarea fondurilor sociale ale membrilor împotriva inflației, încurajarea membrilor săi să-și constituie fonduri sociale solide, asigurarea în mod egal a acelorași drepturi și obligații pentru fiecare membru”, se arată în descrierea afacerii.