Europarlamentarii Victor Negrescu și Eugen Tomac, circumstanțele și consecințele potențiale ale deciziei privind intrarea parțială în Schengen

de: Pruna Gabriela
20:20, 27 dec. 2023

Europarlamentarii Victor Negrescu și Eugen Tomac au comentat, la Antena 3 CNN, circumstanțele și consecințele potențiale ale deciziei privind intrarea parțială – cu porturile și aeroporturile – în Schengen a României, din luna martie 2024.

„Vă pot spune că, deși au fost sărbătorile de iarnă, în ultimele zile s-a negociat insistent cu partea austriacă, fiind implicați, evident, reprezentanții României, reprezentanții Bulgariei, ai Comisiei Europene, ai președinției spaniole a Consiliului Uniunii Europene, în ideea de a avea un consens.

În momentul de față, există, de principiu, acest consens asupra unui document care să permită intrarea României spațiul Schengen, pe care aeriană și maritimă.

Din ce înțeleg, a fost o negociere foarte dură, foarte dificilă. Erau multe elemente de clarificat, pentru că exista și această idee, a perspectivei de aderare pe cale terestră. Intrarea pe cale aeriană și pe cale maritimă conduce la intrarea României în tot ce înseamnă mecanisme specifice spațiului Schengen.

Asta înseamnă că și consulatele românești vor fie incluse în acest tip de mecanism. Personalul abilitat pentru controlul frontierelor va fi inclus în toate aceste mecanisme, făcând, în opinia mea, intrarea pe cale terestră ireversibilă. Acum, când se va întâmpla intrarea pe cale terestră, urmează să vedem.

Victor Negrescu: „Și Austria, Grecia și Italia au intrat inițial în Schengen pe cale aeriană”

Vă spun că sunt trei state care au intrat la fel ca și noi, adică calea aeriană, ulterior pe cale terestră: Austria, Grecia, Italia. Eu zic că este o mare reușită pentru Guvernul României și pot să vă spun așa, din surse sigure, că premierul a fost foarte implicat în tot acest proces (…) Dacă avem acest consens, atunci intrarea se va face de îndată ce va fi schimbat orarul de zbor. Mecanismul IATA (Asociația Internațională de Transport Aerian) pentru transport aerian face ca în martie să se întâmple acest proces. Asta înseamnă ca în cursul lunii martie consulatele românești să fie abilitate pentru a emite vize Schengen (…)

Eu cred că, dincolo de formalități, noi trebuie să găsim calea cea mai ușoară, iar calea cea mai ușoară ar fi ca, într-adevăr, ambasadorii să aprobe această intrare în spațiul Schengen. Vă reamintesc, în cazul Croației tot așa au intrat, printr-un vot în COREPER și Consiliul pe Justiție și Afaceri Interne (JAI) doar a validat ulterior acea formalitate, acea decizie luată la nivelul ambasadorilor.

Cel mai probabil, aceasta ar fi și calea de urmat în cazul României, dacă dorim să finalizăm acest proces până la finalul anului. În continuare știu că se poartă discuții și reprezentanții guvernului să anunțe exact care este mecanismul împreună cu partenerii europeni, mai ales pentru că nu decidem singuri. Sunt mulți actori implicați în acest proces (…)

Victor Negrescu: „Era singura variantă”

Totodată, trebuie să spunem că aceasta era singura variantă: fie nu intram deloc, adică așteptam, cum am așteptat timp de 13 ani, fie făceam acest pas înainte.

Mai mult decât atât, România era conectată cu Bulgaria și aici aș putea spune că motivul pentru care nu am intrat total astăzi (în Schengen) este pentru că, în continuare, există reticențe exprimate de Austria vizavi de Bulgaria, vizavi de frontiera sa cu Turcia.

Momentan, am reușit să mergem împreună. Cu siguranță, vor fi discuții aprofundate anul viitor și se va discuta dacă intrăm împreună pe cale terestră, sau dacă vom intra separat”, a declarat Victor Negrescu.

Eugent Tomac: „Fără un calendar precis, nu vom ști când intrăm și cu frontierele terestre în Schengen”

„Atât timp cât Croația, care a intrat mult mai târziu decât noi în Uniunea Europeană și a fost primită la 1 ianuarie 2023 integral în Spațiul Schengen, fără nicio condiție, și în situația în care (Croația) se învecinează cu țări care sunt puternic implicate în acest val de imigrație ilegală, consider că nu este un moment de maximă satisfacție această abordare cu jumătate de măsură.

Nu înțeleg raționamentul pentru care, în continuare, România trebuie să stea la frontierele Uniunii Europene. Evident că 15 milioane de pasageri pe aeroporturile României (care vor putea căltori fără controlul pașapoartelor) reprezintă un pas important, însă noi avem pierderi economice uriașe.

Fără un calendar bine definit, bine pus la punct și explicat, mi se pare că intrăm într-o zonă care va produce, în timp, efecte în lanț, pentru că nu știm exact când se va întâmpla această intrare terestră, care, evident, ne interesează cel mai mult”, a spus europarlamentarul Eugen Tomac la Antena 3 CNN.