Este jale printre angajații și angajatorii din Iași. În pragul disperării, mii de persoane cer ajutor prin telefon pentru a nu-și pierde locul de muncă. AJOFM Iași: „Telefoanele sună non-stop”

de: Raluca Costin
04:00, 31 mart. 2020

Ieșenii, atât angajați, cât și angajatori, au înroșit în ultimele zile linia telefonică pusă la dispoziția lor de către AJOFM Iași. Angajatorii au suferit pierderi economice și vor să afle informații despre șomajul tehnic, iar angajații se tem că vor rămâne vor serviciu și nu vor mai avea ce pune pe masă, de aceea mulți întreabă despre indemnizația de șomer. Indiferent de situația fiecăruia, specialiștii spun că telefoanele sună non-stop. Mai mult, interesul este crescut și pentru locurile de muncă disponibile în această perioadă. „Întreabă și de locurile de muncă vacante. Foarte multe persoane ne întreabă ce joburi sunt disponibile”, a declarat Adriana Sîrghie, purtător de cuvânt al AJOFM Iași.

Criza provocată de coronavirus a creat panică printre ieșenii care se tem că vor rămâne fără locurile de muncă, dar și printre cei care riscă să închidă afacerile. Imediat ce au aflat că statul le oferă ajutoare financiare, mii de ieșeni au sunat în ultimele zile la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Iași pentru a afla mai multe informații. Aceștia au fost îndrumați de către cei cinci specialiști desemnați să vorbească cu ei.

„Telefoanele sună non-stop, sunt foarte multe persoane care cer informații. Nu reușim uneori să notăm numele celui care a sunat pentru că sună altcineva și trebuie să răspundem”, a declarat Adriana Sîrghie, purtător de cuvânt al AJOFM Iași.

Vor să știe ce bani pot primi de la stat

Persoana de la celălalt capăt al telefonului a rămas singura speranță pentru ieșenii care speră că se vor trezi din acest coșmar. Aceștia vor mai ales să știe ce bani pot primi de la stat.

„Întreabă de condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a beneficia de șomajul tehnic, documentele necesare, întreabă de disponibilizările individuale, colective. Sunt firme care nu se încadrează la șomajul tehnic și vor să știe ce alte opțiuni există pentru acești angajatori. Fiecare întreabă în funcție de necesități. Majoritatea celor care au sunat sunt cei care au închis afacerile prin ordonanță de urgență sau cei cărora le-au scăzut veniturile cu 25 la sută, dar și părinți care stau acasă cu copiii și vor să afle mai multe informații”, explică Adriana Sîrghie.

Angajatorii își caută locuri de muncă

Astfel, cei care dețin firme cu doi sau sute de angajați sună pentru a afla ce șanse au să fie ajutați să își mențină pe linia de plutire business-urile. Mai mult, unii se tem că vor fi nevoiți să concedieze mare parte din personal sau, dacă firma falimentează, să revină la statutul de angajat. De aceea, potrivit autorităților, a crescut interesul și pentru locurile de muncă disponibile în următoarea perioadă, în Iași.

„Întreabă și de locurile de muncă vacante. Foarte multe persoane ne întreabă ce joburi sunt disponibile. Chiar și angajatorii sună și întreabă de locurile de muncă disponibile pentru că vor se angajeze”, mai spune Adriana Sîrghie.

Ce firme au fost afectate de criza COVID-19?

Potrivit Oficiului Național pentru Registrul Comerțului (ONRC) Iași, anul acesta, la nivelul județului erau 2.983 de firme cu 88.318 angajați, societăți care au mai mult de 5 persoane salariate. Majoritatea acestor angajați lucrează în industria prelucrătoare, comerț cu ridicata și amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, hoteluri și restaurante, domeniul beauty sau transport și depozitare. Mare parte a afacerilor din aceste domenii au fost primele afectate financiar după ce autoritățile au impus închiderea lor pe perioada stării de urgență.

Unde pot suna ieșenii pentru a afla informații?

Pe durata stării de urgență, AJOFM Iași pune la dispoziția agenților economici următoarele numere de telefon: 0232254577, 0736 302032- pentru informații privind șomajul tehnic și adresa de e-mail iași@anofm.gov.ro – destinată transmiterii documentelor pentru acordarea șomajului tehnic, începând cu data de 1 aprilie 2020.

„În primul rând, trebuie să depună documente lizibile, care să fie cât mai ușor de procesat. Este foarte important lucrul acesta. Trebuie să treacă un număr de telefon, numele firmei, să poată fi mai ușor contactați”, a specificat Adriana Sîrghie.