Elevii nu mai vor teze! Care este părerea profesorilor ieșeni

de: Ana Crețu
02:00, 16 apr. 2022

Prin participarea la un chestionar online, elevii au putut să își exprime punctul de vedere în legătură cu desfășurarea modului prin care pot fi evaluați cel mai bine și și-au manifestat dorința de a se renunța la teze. La Iași, cadrele didactice așteaptă un punct de vedere oficial de la Inspectoratul Școlar Județean pentru a vedea ce modificări trebuie implementate la nivelul instituției de învățământ

Metoda de cercetare utilizată a fost chestionarul autocompletat, în mediul online. Eșantionul a fost de 16.172 elevi, din 41 județe și municipiul București. Dintre respondenți, 89,7% sunt școlarizați într-o unitate de învățământ din mediul urban, în timp ce 10,3% din respondenți urmează cursurile unei școli care își desfășoară activitatea în mediul rural.

Peste 56% dintre elevii din București care au participat la un chestionar online

Elevii nu mai vor teze: Preferă experimentele și activitățile practice

Modificarea structurii anului școlar viitor este analizat de profesorii ieșeni

Peste 56% dintre elevii care au participat la un chestionar online consideră că este nevoie ca tezele să fie înlocuite cu instrumente de evaluare care să permită profesorului să ofere un feedback elevului, astfel încât să poată fi adoptate măsuri remediale de învățare.

Întrebați care este cel mai eficient mod de evaluare folosit în acest moment în școli, peste 63% dintre respondenți au ales experimentele și activitățile practice. Pe locul al II-lea se află referatele și proiectele, cu 45.4%.

„Activitățile practice și experimentele se fac și acum, nu este ceva nou, profesorii organizează astfel de activități de mult timp. În cadrul activităților școlare, aceste tipuri de evenimente se organizează permanent și copiii sunt foarte implicați și încântați să participe. Înlocuirea tezelor cu activitățile practice nu cred că este cea mai bună idee, dar noi nu am făcut un asemenea chestionar și nu avem o statistică finală”, a declarat Gabriela Sandulescu, director la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Iași.

Peste 63% din elevi au ales experimentele și activitățile practice

Cadrele didactice nu au ajuns la o părere definitivă în legătură cu renunțarea la teze

Părerea despre organizarea anului școlar în module și renunțarea la teze este văzută diferit de către Sorina Păduraru, profesor de la Școala Gimnazială Prisăcani

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat luna trecută că va propune renunțarea la tezele semestriale. Acestea se doresc a fi înlocuite cu o evaluarea periodică. Modificarea structurii anului școlar viitor este analizată de profesorii ieșeni.

„Dezbateri cu privire la aceste aspecte încă nu s-au organizat la nivel de școli. La acest moment așteptăm și un punct de vedere de la Inspectoratul Școlar Județean, când se va organiza și o întâlnire cu directorii în care să găsim o linie congruentă pentru a putea ajunge la niște evaluări unitare. Dacă se va merge spre o descentralizare totală, atunci vom gândi la nivel instituțional o strategie de evaluare”, a menționat directorul de la Liceul Teoretic Dimitrie Cantemir” din Iași, Anca Dimitriu.

Părerea despre organizarea anului școlar în module și renunțarea la teze este văzută diferit de către Sorina Păduraru, profesor de la Școala Gimnazială Prisăcani.

„Nu sunt de acord. Știu că, pe de o parte, elevii vor fi bucuroși pentru că nu vor mai avea de repetat materia învățată pe parcursul semestrului. Pe de altă parte, profesorii vor avea mai puțin de corectat și vor avea mai mult timp la dispoziție. Dar să ținem cont că profesorii niciodată nu s-au plâns că au prea mult de corectat. Formele de evaluare parțiale și sumative oricum se dau mereu. Repetiția e mama învățării. Dorim să rămânem la aceeași structură a anului școlar, în două semestre, cu teze semestriale. Propunerea, cu organizarea anului școlar în module, cu renunțarea la teze și cu mediile încheiate doar la final de an școlar va fi un dezastru. Elevii trebuie să rămână beneficiarii în educație în sens constructiv, nu distructiv”, a declarat profesoara.

Chiar dacă elevii nu mai vor teze și optează pentru un alt mod de evaluare, profesorii găsesc o eficiență mai mare în verificarea cunoștințelor prin intermediul acestora.