După 4 ani, Autostrada A8 este un proiect ce evoluează cu pași mici. Lipsa interesului autorităților în implementarea celui mai mare proiect de infrastructură din zona Moldovei afectează în mod negativ dezvoltarea economică a Regiunii de Nord – Rst a țării. Una dintre cele mai mari probleme este lipsa finanțării. Momentan există finanțare prin PNRR doar pentru două tronsoane din autostrada.
Autostrada A8 supranumită și Autostrada „ Unirii“ este cel mai mare proiect de infrastructură din zona Moldovei. Votată acum 4 ani de zile de către 261 de deputați, proiectul bate pasul pe loc și în ziua de azi. Peste 3 milioane de români așteaptă implementarea acesteia. Cea mai mare problemă este reprezentată de lipsa finanțării și de lipsa unui responsabil din partea Ministerului Transporturilor în ceea ce privește acest mega-proiect. Neînțelegerile politice sunt cauza principală în realizarea proiectului.
Autostrada „Unirii“, un vis spulberat pentru toți ieșenii
În urmă cu 4 ani, pe 7 noiembrie 2018, Autostrada A8 primea aviz favorabil din partea Camerei Deputaților. Autostrada „Unirii“, Iași – Târgul Mureș, a fost un proiect susținut de către 261 de deputați. Inițiatorul proiectului este Petru Movilă. La idea și inițiativa acestuia, legea privind construirea autostrăzii A8 era votată afirmativ cu mare fast și entuziasm de către cei de la putere.
„Dacă proiectul se rezolva de la sine ar fi fost bine. Nu au încercat, după atâta amar de vreme şi promisiuni, să construiască această autostradă de care 3 milioane de români au nevoie ca de aer. În prezent, nimeni nu știe nimic. Spre exemplu, domnul Senator Popa, președintele PSD Iași, ar trebui întrebat de ce consideră că recepționarea studiilor de fezabilitate pentru tronsoanele din Autostrada Iași – Târgul Mureș au întârziere mai mare de un an. El ar putea să dețină un răspuns. El ar trebui să aibă o explicație“, menționează Petru Movilă.
Un proiect de o anvergură imensă, necesar dezvoltării economice a Regiunii de Nord-Est a țării, este tratat cu lipsă de interes și pus în așteptare de mai bine de 4 ani de zile. Deși recent opinia publică, cât și autoritățile locale, au stablit traseul final pentru tronsonul Lețcani – Ungheni, întârzierile în recepționarea studiilor de fezabilitate sunt deja de un an.
După 4 ani, Autostrada A8 este tot la nivel de discuție
Obstrucționările și lentoarea de care anumite partide politice au dat dovadă au condus la îngreunarea proiectului A8. Câțiva pași în demararea proiectului s-au făcut, însă lucrurile evoluează foarte greu.
Cea mai importantă problemă este sursa de finanțare. Un efort venit din partea autorităților ar fi singurul demers ce ar consolida proiectul. Autoritățile locale au făcut eforturi nenumărate pentru stablirea tronsonului de autostradă din județul Iași.
„Sunt două capete de autostrada, Târgul Mureș – Miercurea Nirajului și Târgul Neamț – Moțca, de aproximativ 60 km, ce sunt finanțate prin PNRR, restul de autostrada, 260 km nu are finanțare. Ar trebui să existe un responsabil la cel mai înalt nivel în Ministerul Transporturilor , care să răspundă personal de acest proiect. Un alt aspect important este faptul că trebuie să se facă toate demersurile pentru recepționarea cât mai rapidă a studiilor de fezabilitate , lucru care permite în condițiile existenței finanțării , licitația de proiectare și execuție pentru tronsoanele de autostradă. Un al treilea aspect și foarte important, este asigurarea finanțării. Degeaba se recepționează studii de fezabilitate dacă nu avem bani“, declară Petru Movilă, inițiatorul proiectului.
Conform legislației în vigoare, după un anume timp studiile de fezabilitate trebuie reactualizate. Acestea se reactualizează din punct de vedere tehnic , economic și financiar.
După 4 ani, autostrada A8 evoluează foarte greu, iar implementarea acesteia se lasă greu așteptată.