Dorinel Umbrărescu vrea să cumpere combinatul siderurgic Oțelu Roșu din Caraș Severin

de: cristian.george
13:41, 22 mai 2024

Dorinel Umbrărescu are planuri de extindere a portofoliului său de afaceri și intenționează să achiziționeze combinatul siderurgic Oțelu Roșu din Caraș-Severin. Conform informațiilor disponibile în mass-media centrală și locală, omul de afaceri va prelua compania aflată în insolvență.

Dorinel Umbrărescu este unul dintre cei mai mari construcții de autostrăzi din România având în execuție Autostrada A7. Acesta mai are proiecte de construcție a mai multor tronsoare rutiere, inclusiv în Timișoara.

Dorinel Umbrărescu cumpără combinatul siderurgic Oțelu Roșu

Dorinel Umbrărescu cumpără combinatul siderurgic Oțelu Roșu, iar în februarie 2024, Eco Wind Power SRL, firma de familie a antreprenorului, a achiziționat creanțe în valoare de peste 123 de milioane de lei de la ANAF pentru proprietate, conform Profit.ro.

Astfel, administratorul judiciar al Laminorul Danube Metallurgical Enterprise SRL (LDME), compania proprietară, a trimis o notificare de reziliere a contractului din septembrie 2022 prin care activele combinatului erau închiriate unei alte firme.

MF Industry & Asset Management SRL, deținută de Rotaru, care avea activele combinatului Oțelu Roșu închiriate de la LDME, a contestat în instanță rezilierea contractului, susținând că aceasta a fost solicitată de firma familiei Umbrărescu, cel mai mare creditor actual al LDME.

Administratorul judiciar a justificat rezilierea prin neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către chiriaș, inclusiv neînceperea producției la 1 martie 2024, conform documentelor de insolvență ale LDME. În apărare, MF Industry & Asset Management SRL a afirmat că producția nu a început din vina LDME, care nu a obținut autorizația integrată de mediu și a intrat în insolvență cu un an înainte.

Dorinel Umbrărescu, prin intermediul companiilor sale, a obținut un contract major pentru o autostradă în Timișoara. Ultima fază înainte de deschiderea autostrăzii dintre Margina și Holdea, cu o lungime de 10 kilometri, este aproape de finalizare. Cu această ocazie, au ieșit la iveală și „drumurile de urși” construite de afaceristul cunoscut drept „regele asfaltului”.

Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, termenul proiectului contractat cu statul român a fost respectat. Cu toate acestea, consultanții au identificat câteva nemulțumiri care urmează să fie abordate ulterior de firmele de construcții.

Tronsonul de autostradă trebuie finalizat în maximum 2 ani și 8 luni de la începerea lucrărilor. Contractul a fost semnat în octombrie 2022 pentru suma de 1.826.845.634 lei, fără TVA. Proiectul a primit autorizația în decembrie 2022.

Oțelu Roșu, combinatul construit la începutul secolului XIX-lea

Uzinele din Oțelu Roșu (Caraș-Severin) și-au început activitatea la începutul secolului al XIX-lea, sub denumirea de Ferdinandsberg, prelucrând fonta din topitoriile de la Rusca Montană și Rușchița. În perioada interbelică, uzinele făceau parte din trustul „Titan – Nădrag – Călan”, deținut de Max și Edgard Auschnith, iar după război au fost naționalizate.

În anii ’50, Oțelu Roșu producea foi de tablă și era singura uzină din România care furniza bare de oțel (4.000 de tone anual) și fier laminat la rece (1.200 de tone anual), conform documentelor vremii. Centrul metalurgic s-a extins în timp, ajungând să aibă peste 5.000 de angajați.

O oțelărie electrică a fost inaugurată în anii ’70, iar noul combinat includea laminoare, o fabrică de oxigen, o fabrică de var și dolomită, o turnătorie și ateliere mecanice.

După 1990, combinatul  siderurgic a intrat într-o perioadă de declin. A fost privatizat în 1999, având încă peste 3.000 de salariați. În următorii trei ani, numărul angajaților a scăzut la aproximativ 600, iar mai multe secții au fost închise. Așadar, vom vedea ce se va întâmpla cu combinatul Oțelu Roșu după ce Dorinel Umbrărescu l-a achiziționat.