Directorul Dan Partene de la Colegiul Național de Arte „Octav Băncilă” din Iași, vătaf peste întreg liceul! Aruncă cu bani peste tot și face favoruri acoliților din instituție
Directorul Colegiului de Arte „Octav Băncilă” pare că este vătaf peste întreg liceul și permite colegilor care dețin autoturisme electrice să și le alimenteze de la una dintre prizele unității de învățământ liceal. Profesorul Dan Partene care conduce școala respectivă nu consideră că asta este o problemă și încearcă să minimizeze situația.
Explicațiile directorului ridică mai multe semne de întrebare decât oferă răspunsuri.
O mașină electrică a fost încărcată de la o priză a Colegiului „Octav Băncilă” din Iași! Se pare că directorul Dan Partene este vătaf peste întreg liceul
Miercuri, 12 februarie 2025, o mașină electrică marca Dacia Spring era conectată la o priză montată pe un perete al unității de învățământ, alimentându-se direct din rețeaua electrică a școlii. Ieri, 13 februarie 2025, reporterii BZI s-au deplasat din nou în parcarea profesorilor de la Colegiul Național de Arte „Octav Băncilă” pentru a verifica dacă mașina electrică care era conectată la o priză din peretele cantinei se mai afla acolo. De această dată, autoturismul dispăruse, iar scaunul pe care fusese sprijinit prelungitorul prin care se făcea încărcarea era tot acolo.
Cu toate acestea, întrebările legate de utilizarea energiei electrice a instituției pentru încărcarea autoturismelor personale rămân, iar explicațiile oferite de directorul Dan Partene ridică și mai multe semne de întrebare. Inițial, întrebat despre această situație, acesta a declarat că nu știe nimic despre mașina în cauză și că se va interesa, promițând că va reveni cu informații. La o zi distanță după apariția articolului în cotidianul BZI, Dan Partene revine cu o nouă variantă: un profesor ar fi rămas fără baterie și ar fi cerut voie unui angajat al atelierului de reperații din cadrul Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă” să își încarce mașina pentru a putea pleca acasă.
„Noi, ca instituție, nu avem prevăzută nicio stație de încărcare auto, nu avem așa ceva. Am înțeles că un coleg a venit cu mașina și nu mai avea cu ce ajunge acasă, pentru că i se descărcase bateria, și a rugat un domn de la atelier să îi dea voie să alimenteze mașina ca să poată pleca acasă. Asta a fost tot. A stat o perioadă foarte scurtă, cât să poată pleca. Nu s-a mai întâmplat niciodată și nu văd nicio problemă”, a declarat Dan Partene, director al Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă” din Iași.
În această situație, profesorul care deține autoturismul ar trebui sancționat și trebuia să solicite o platformă pentru a ajunge cu mașina la o stație de încărcare. Factura pentru consumul de energie electrică a școlii este plătită din bani publici.
Dan Partene, directorul instituției, încearcă să banalizeze incidentul, comparând încărcarea unei mașini electrice cu cea a unui telefon mobil sau a unui laptop.
„E un caz similar ca oricare altul, când trebuie să-ți încarci un device ca să îți desfășori activitatea. E foarte simplu”, a explicat Dan Partene, director al Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă” din Iași.
Dar este, oare, atât de simplu? În timp ce un telefon sau un laptop consumă o cantitate infimă de energie, o mașină electrică necesită un consum semnificativ. Cine plătește pentru acest curent? Și de ce un profesor ar avea dreptul să folosească resursele unei instituții publice pentru a-și rezolva problemele personale?
O priză pentru atelier sau pentru mașinile profesorilor?
Dan Partene a explicat că priza respectivă nu este destinată încărcării autoturismelor electrice, ci a fost montată pentru activitățile atelierului de reparații al școlii.
„Priza este acolo pentru că este un atelier de reparații și e normal să aibă o priză afară, nu văd care e problema” a spus Dan Partene, director al Colegiului Național de Arte „Octav Băncilă” din Iași.
Dacă priza nu a fost montată pentru încărcarea vehiculelor, de ce a fost permisă utilizarea ei în acest scop, fie și „doar o dată”? O astfel de excepție nu creează un precedent periculos?
Deși directorul susține că nu este o practică frecventă, faptul că nu a știut inițial despre incident și a venit cu explicații abia a doua zi ridică suspiciuni. Dacă această situație nu ar fi fost semnalată, ar mai fi fost considerată „un caz izolat” sau doar „un mic favor între colegi”?
Fără o reglementare clară, cine poate garanta că această priză nu va fi folosită și în alte ocazii pentru alimentarea unor mașini personale? În lipsa unor măsuri, se poate ajunge la o situație în care angajații să își încarce gratuit mașinile electrice pe cheltuiala școlii, din bani publici, fără nicio consecință.
Până în acest moment, conducerea Colegiului de Arte „Octav Băncilă” nu a oferit detalii despre eventuale măsuri pentru a preveni astfel de situații pe viitor. Se va interzice folosirea prizelor școlii pentru încărcarea mașinilor electrice? Se va introduce o procedură clară? Sau se va merge în continuare pe ideea că este „foarte simplu” să folosești resursele publice pentru nevoi personale?
Directorul Dan Partene este vătaf peste întreg liceul. Întrebările rămân deschise, iar opinia publică așteaptă un răspuns.