Dezastru fără precedent cu bani europeni, în Iași. Cel mai mare proiect de infrastructură de zeci de milioane de euro, dat cu dedicație. Sumă colosală trimisă către firme cu mari probleme – Facsimile
Caz de-a dreptul șocant la cel mai înalt nivel în județul Iași. Poate cel mai important proiect de infrastructură din județ, cu zeci de milioane de euro decontați din fonduri europene, a ajuns să ridice semne de întrebare asupra corectitudinii licitației de atribuire. O asociere de firme cu mari probleme a pus mâna pe loturile derulate de Consiliul Județean. Contractul este extrem de dubios, la mijloc fiind vorba și de un avans uluitor din fondurile respective.
Dezvăluiri șocante despre modul cum sunt derulate contractele cu fonduri europene în județul Iași. De această dată este vorba de cel mai mare și important proiect de infrastructură din județul Iași, respectiv reabilitarea drumurilor din axa rutieră spre Suceava. Consiliul Județean Iași a atribuit primele două loturi din axa rutieră, valoarea totală a acestora fiind de 22 de milioane de euro. Asocierea care ar urma să se ocupe de această procedură este Alpenside SRL București și General Trust SRL Argeș .
Primul lot vizează DJ 282 limită Iași – Rediu – Movileni – Gropnița – DJ 281D (29,584 km). Lotul doi prevede lucrări pe DJ 281D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița, și DJ 281B Coarnele Caprei – Belcești (DJ 281) în lungime de 22,001 km. Valoarea primului contract a este de 12,7 milioane euro. Pentru lotul doi, valoarea este de 9.1 milioane euro. Contractul prevede însă o situație de-a dreptul incredibilă și care ridică un munte de întrebări.
Avansul dat cu dedicație. Garanția a scăzut drastic
În vara acestui an, licitația pentru atribuirea celor trei loturi din axa rutieră Iași- Suceava a rămas fără rezultat. În aceste condiții, Consiliul Județean Iași a ajuns să suplimenteze alături de partenerii de la Suceava valoarea contractului cu 30 de milioane de euro. Astfel, suma totală a ajuns la 103 milioane de euro. CJ a pus la bătaie încă 16,7 milioane de euro pentru a suplimenta fondurile la acest proiect după prima licitație eșuată. Unde a fost însă chichița care este demnă de menționat?
În contractul privind prima licitație, cea care nu s-a mai dat, nu era stipulat niciun fel de avans pentru firma câștigătoare. În cea de a doua licitație, s-a strecurat faptul că cel care o să câștige va beneficia de un avans de 30 la sută din contract. Astfel, pentru primul contract, asocierea va încasa peste 4 milioane de euro. În cel de-al doilea caz, va încasa alte 3 milioane de euro. Practic, asocierea va beneficia de un avans de 7 milioane de euro conform contractului încheiat între cele două părți. 7 milioane de euro înseamnă peste 33,4 milioane de lei. Și vorbim de primele două loturi.
Dacă această asociere va lua și cel de-al treilea lot (DJ 281 de la Belcești – Ceplenița – DN 28B și DJ 281 de la DN 28B – Scobinți – Lespezi în lungime de 40,610 km), va mai încasa alte câteva zeci de milioane de euro. Acordul contractual prevede la punctul 46.1 ca element efectuarea unor plăți în avans în valoare de 30 la sută. Mai mult, perioada de garanție este de circa 3 ani, în condițiile în care aceasta ar trebui să fie de cinci ani.
Bătaie de joc de milioane de euro
Cu alte cuvinte, constructorul primește o sumă avans de la autoritatea contractantă, iar acesta își poate vedea nestingherit de alte treburi. Ce constructor nu ar fi fericit cu șapte milioane de euro primite ca avans de la o autoritate pentru o lucrare? Cât costă oare utilajele necesare demarării lucrării? Cât costă materialele pentru lucrare? În niciun caz costurile nu ajung la șapte milioane euro. De acești bani se pot lua și 1.500 de autoturisme noi la o valoare de 50.000 euro bucata.
De precizat că ordinul de începere a lucrărilor a fost emis recent. Firma va putea încasa acest avans, însă lucrarea va demara în ritm de melc. Cum vine iarna, firma în cauză nu va putea face mare lucru în afara unor lucrări minimale.
Contractul mai prevede și faptul că firma constructoare se poate duce și la o bancă oarecare pentru a lua alte credite cu acest proiect de drumuri. Dacă cumva are probleme și ar vrea vreun împrumut, se poate duce cu acest contract la o instituție bancară și poate ceda sumele încasate către aceasta.
Mai mult, contractul poate fi și subcontractat. Asocierea are terț susținător firma Damarcons SRL și subcontractant pe Elektra Invest SRL. Această societate s-a aflat în mijlocul unui scandal ajuns la DNA. Patronul firmei a fost și judecat pentru spălare de bani. Omul de afaceri Dan George Oprescu a fost trimis în judecată la începutul anului, fiind acuzat de spălare de bani. Acesta emitea facturi fictive către firme-fantomă.
Exclusă de la mărunțiș, avizată pentru megacontract
O procedură derulată de Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) Iași din vara acestui an a scos la iveală o altă situație incredibilă. DJADP a derulat o licitație privind modernizarea DJ 249 E: DN 28 (Tomești)- Țuțora. Contractul prevedea lucrări pe o distanță de 7,8 kilometri, suma totală fiind de 16,8 milioane lei (3.5 milioane euro). Printre ofertele depuse la această procedură s-a numărat și cea a asocierii Alpenside SRL (lider de asociere)- Concret Drum SRL. Oferta acestei societăți a fost declarată neconformă pentru că propunerea tehnică nu satisface cerințele caietului de sarcini. Astfel, oferta acesteia a devenit inacceptabilă și a fost respinsă.
Practic, Alpenside SRL nu a îndeplinit cerințele pentru o procedură de 3,5 milioane de euro, însă a fost numai bună pentru mega procedura de zeci de milioane de euro derulată de județul Iași pentru asfaltarea a zeci de kilometri din fonduri europene. Contractul pentru primele două loturi la axa rutieră Iași- Suceava încheiat cu Alpenside SRL și General Trust depășește 20 de milioane de euro.
Trecut dubios al câștigătorului
Ambele firme au fost implicate într-o serie de scandaluri de-a lungul timpului. Asta nu a împiedicat CJ Iași să ofere contractul din fonduri europene pentru refacerea drumului respectiv. Firma Alpenside SRL este controlată de Vlad Ionel Vameșu. Firma a apărut prin anul 2007 sub denumirea de Util Construct Prest, fiind controlată de un apropiat al lui Sorin Ovidiu Vântu.
În urmă cu circa doi ani, Alpenside SRL era deținută de un anume Mihai Florin-Cristian și de un off-shore cipriot, Alpenside Holding Ltd. În prezent, asociat unic și administrator este Vlad Ionel Vameșu. Acesta deține o parte și din firma Stratco Grup SRL, implicată în numeroase scandaluri de-a lungul timpului. Vameșu și alți doi asociați ai acestei societăți au fost anchetați de către DIICOT pentru falsuri în contabilitatea firmei și transferul a aproape 15 milioane lei în conturile unor societăți fantomă. Vameșu a stat și în arest la domiciliu în urma unei decizii luate de judecători.
Cealaltă firmă din asociere este General Trust Argeș SRL. Și asupra acestei societăți au planat numeroase suspiciuni. Acționarul firmei, Cătălin Marian Spătaru, a fost reținut în martie 2012 de procurorii DIICOT Mehedinți. Omul de afaceri era acuzat de constituirea unui grup infracțional, de evaziune fiscală și spălare de bani de 20 de milioane de euro. Spătaru a fost acuzat că împreună cu doi romi din Strehaia ar fi înființat cinci firme fantomă, prin care ar fi rulat banii fictiv, pentru a nu plăti dări către stat. Ulterior, acesta a scăpat de acuzațiile aduse.
Proiectul derulat cu fonduri europene prevede reabilitarea a aproape 170 km de drum de pe teritoriul județelor Iași și Suceava. Din total, 92 km sunt în județul Iași. Valoarea totală a proiectului este de 103 milioane de euro inclusiv TVA. Pe teritoriul județului Iași, comunele care vor beneficia de noul proiect sunt Rediu, Movileni, Gropnița, Coarnele Caprei, Cotnari, Focuri, Belcești, Ceplenița, Scobinți, Lespezi, Sirețel.