Detalii incredibile privind noile tramvaie PESA, aduse din Polonia. Garniturile nu pot fi scoase pe străzile din municipiul Iași dintr-un motiv incredibil. Nimeni nu s-a gândit la asta – GALERIE FOTO, UPDATE

de: Vlad Rotaru
02:00, 04 aug. 2021

Noile tramvaie PESA nu pot fi scoase prea curând pe străzile din Iași. În mai multe zone din oraș, peroanele din stațiile de tramvai nu corespund cu noile mijloace de transport în comun, cumpărate cu milioane de euro. Compania de Transport Public trebuie să refacă peroanele în toate stațiile în care acestea sunt mai late și mai înalte față de podeaua garniturii. Din acest motiv, cele două tramvaie vor mai sta în depou o bună bucată de timp

Caz de „Cascadorii râsului”, la Iași! Cele două tramvaie PESA aduse recent în municipiul Iași nu pot fi scoase prea curând nici măcar în probe. Totul, din cauza peroanelor prea mari din unele zone ale orașului și a copertinelor din stații, care pot bloca accesul noilor mijloace de transport public aduse din Polonia.
În mai multe zone din oraș, peroanele din stațiile Companiei de Transport Public (CTP) au fost lățite pentru a încăpea mai mulți călători. În plus, acestea au fost înălțate, bordurile fiind mai mari în stațiile apărute după modernizarea căii de rulare din cartierele Iașului. Încă de ieri-dimineață, 3 august 2021, inginerii CTP erau în stațiile de tramvai din zona Gării, unde măsurau de zor peroanele, pentru a vedea cum pot fi aduse la nivelul noilor mijloace de transport.

Peroane făcute pentru tramvaiele vechi: proiectele au fost derulate cu fonduri europene

În zone precum Podu Roș, Canta, Nicolina sau Bucșinescu au fost modificate anterior peroanele, în urma lucrărilor de modernizare a străzilor. În cea mai mare parte, lucrările au fost făcute de firma Conest SA, o societate abonată la bani publici. Lucrările au fost făcute după proiectul adaptat de la Primărie.
Dacă în alte zone din Iași, peroanele au fost extinse în urmă cu ceva timp, în alte zone, precum Țuțora sau Bucșinecu, au fost desfășurate proiecte în ultimele luni. Atunci se știa despre achiziția acestor tramvaie, însă peroanele nou-apărute au fost realizate după proiectul vechi, adaptat pentru actualele mijloace de transport în comun. Amintim că CTP a trecut și la mutatea unor stații, odată cu noua bandă unică din Nicolina.

Reacția conducerii CTP Iași: „Nu sunt probleme cu peroanele!”

Cristian Stoica, directorul CTP Iași, a menționat, însă, că nu sunt probleme mari și că peroanele vor fi adaptate pentru noile tramvaie unde se impune acest lucru.

„Trebuie pregătiți unii pași pentru instruirea oamenilor, pentru mentenanță și alte chestiuni. Nu sunt alte probleme. Totul ține de măsurători. Sunt tramvaie cu podea joasă, sunt mai late și trebuie să ne adaptăm. Stațiile au fost făcute pentru tramvaiele care circulă acum în oraș. Noi măsurăm peroanele pentru a le aduce la noile standarde. Acum facem o evaluare și, unde măsurătorile cer, se vor adapta pentru noile tramvaie”, a spus Cristian Stoica, directorul CTP Iași.

În cursul lui 2019 au fost achiziționate și unele copertine pentru stațiile de transport public. Dintre acestea, 20 au fost montate la peroanele pentru tramvaie. Cum și acestea blochează accesul noilor tramvaie în stații, ele vor fi înlocuite.

Reacție incredibilă a celor de la CTP Iași

După ce reporterii „BZI” au cerut explicații de la conducerea CTP despre situația legată de peroanele din oraș, oficialii companiei au încercat să se scoată și au reacționat cu o postare în mediul online, aseară, 3 august, în care au explicat că acestea vor fi modificate.

„Compania de Transport Public Iași, împreună cu CITADIN SA, a demarat un proiect de adaptare a unui număr de 16 peroane de tramvai din oraș la standardele europene, în ceea ce privește regimul de înălțime. Concret, acestea vor suferi modificări în perioada imediat următoare pentru ca toate persoanele care folosesc transportul public, inclusiv cele cu dizabilități, să poată avea acces cât mai facil în vagoane. Inițiativa produce efecte, în același timp, și în cazul noilor tramvaie #PESASwing, care vor circula pe traseele 1, 3, 7, 8 și 13, de îndată ce procedurile interne de pregătire a intrării vagoanelor în circulație vor fi încheiate”, au susținut cei de la CTP Iași într-o tentativă de a minimaliza realitatea de pe străzile Iașului.

Proiectul ar fi trebuit discutat în cadrul Consiliului Local, nu făcut fără aprobarea acestuia, la mijloc fiind vorba de o investiție importantă.

Două tramvaie PESA, de 4 milioane de euro, pe străzile din Iași

Cele două noi tramvaie au fost aduse cu câte 2,06 milioane de euro bucata. Ele fac parte dintr-un lot de 16 tramvaie ce vor fi livrate de PESA până la finalul anului 2021. Tramvaiele au fost garate în depoul CTP din strada Silvestru, urmând a intra în circulație după ce se vor rezolva toate problemele.
Tramvaiele sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 și 13. Cele 16 tramvaie PESA au o capacitate de transport totală a câte 230 de locuri, dintre care 30 pe scaune.

UPDATE: Reacţia CTP Iaşi după apariţia materialului BZI

„În timpul în care noile tramvaie PESA, intrate în Depoul CTP Iași luni, 2 august 2021, se vor afla în procesul de pregătire pentru a putea ieși la stradă, CTP Iași SA și Citadin SA au demarat lucrări de modernizare și adaptare a unor peroane vechi, care nu îndeplinesc condițiile de utilizare optimă de către persoanele cu dizabilități ori cele cu mobilitate redusă. Din peste 100 de peroane de tramvai din Municipiul Iași, doar 16 necesită ajustare din punct de vedere al înălțimii și al lățimii. Dintre aceste peroane nu fac parte cele deja modernizate cu fonduri europene. Lucrările vor dura aproximativ două săptămâni.

Lucrările de adaptare a acestor peroane fac parte dintr-un proiect al CTP Iași mai amplu, de modernizare a tuturor stațiilor de transport public din oraș.

Acțiunile Primăriei Municipiului Iași și ale CTP Iași sunt de natură să modernizeze, să dezvolte și să facă atractiv transportul public ieșean”, potrivit CTP Iași.