La nivel național, cadrul normativ actual care reglementează încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României este reprezentat de Ordonanța Guvernului nr.25/2014 aprobată prin Legea nr. 14/2016 cu modificările și completările ulterioare. Legea nr.14/2016 reprezintă o regulă generală pentru angajatori, obligația de a obține un aviz de angajare/detașarare pentru a putea încadra în muncă/detașa un străin și stabilește situațiile în care străinii pot fi încadrați în muncă sau detașați pe teritoriul României fără aviz de angajare/detașare.
Un angajator poate încadra în muncă pe teritoriul României un străin și un străin detașat pe o anumită funcție doar în baza unui aviz de angajare sau de detașare eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări. În contextul în care, la nivelul național se înregistrează un deficit de forță de muncă în domenii precum construcțiile, HORECA, industria prelucrătoare, transporturi și agricultură, sectoare unde crearea de forță de muncă este foarte mare, este necesar ca angajatorii să aibă posibilitatea anticipării necesarului forței de muncă la nevoile firmei. Atunci când angajatorii români își planifică activitățile și anticipează costurile aferente iau în calcul costurile asociate procedurii de anagajari.
În acest context, am discutat și am aprobat în ultima ședință de plen a Parlamentului modificările aduse prevederilor art. 17 din OG nr.25/2014 aprobată prin Legea nr. 14/2016 care vor reglementa condițiile în care un lucrător străin poate ocupa un nou loc de muncă la același angajator sau alt angajator, pe perioada de valabilitate a permisului unic sau a Cărții albastre a UE. Astfel că, în momentul în care lucrătorul străin va schimba locul de muncă, dar la același angajator care a depus diligențele necesare pentru obținerea avizului de muncă inițial, noul aviz de angajare se eliberează aceluași anagajator fără îndeplinirea condițiilor generale prevăzute de art.4 alin. (2) lit. b), e) și f) și fără îndeplinirea condițiilor speciale prevăzute la art.7 alin. (2) lit. a) sau la art.9 alin.(2) lit. a).
La baza adoptării acestei Ordonanțe au fost luate în considerare următoarele aspecte: în perioada pandemiei au fost adoptate de către Guvern o serie de măsuri administrative restrictive care au avut efecte negative în toate domeniile economice și care le-au micșorat accesul cetățenilor străini pe piața forței de muncă din România; contextul creșterii constante a cererilor de angajare a cetățenilor străini proveniți din state non- UE și lipsa forței de muncă autohtone; necesitatea stabilirii unor reguli astfel încât ocuparea unui nou loc de muncă la un alt angajator să se poată realiza doar în baza acordului scris exprimat de către angajatorul anterior și crearea unui flux unitar de lucru la nivel național; promovarea și adoptarea unei legi pentru crearea cadrului național privind instituirea acestor măsuri implică o procedură îndelungată, dar care reprezintă o soluție juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului de legiferare să fie aduse mai multe efecte pozitive asupra activităților economice a angajatorilor.
Am adoptat această Ordonanță pentru a genera o abordare eficientă a gestionării fenomenului imigrației în scop de muncă și pentru a-i ajuta pe angajatori să își mențină în continuare activitatea economică prin angajarea de personal nou, a transmis deputatul Vasile Cîtea.