Facem legi doar ca să spunem că am mai bifat o acțiune sau facem legi temeinice și de calitate care să reflecte cu adevărat nevoile și interesele celor cărora le sunt adresate?
Creăm toate condițiile de dezbatere publică și de consultare sau lucrăm în mare secret, indiferenți la orice dialog?!
Acestea sunt cele două întrebări pe care le adresează deputatul de Iași Vasile Toma ministerului Educației în privința proiectului legilor educației la care instituția lucrează în prezent. Pentru că, potrivit deputatului Toma, toți copiii, cadrele didactice și părinții așteaptă stabilitate și rezultate pozitive, nu să fie puși în fața unui fapt împlinit care să le aducă prejudicii și să creeze premisele altor schimbări în cascadă. Ori, pentru aceasta, continuă el, proiectul legilor Educației trebuie să rezolve problemele din educație, nu să le accentueze, motiv pentru care acesta insistă și solicită ca următoarele aspecte cheie să fie tratate corect pe măsura importanței lor:
Acces neîngrădit la educație pentru toți copiii
Combaterea abandonului școlar
Importanța pregătirii viitoarei forțe de muncă, respectiv calificarea în funcție de cerințele pieței muncii
Dezvoltarea after-school-ului pentru sprijinirea părinților care muncesc
Admiterea în liceu: accesul copiilor la educație de calitate trebuie crescut, nicidecum restrâns drastic așa cum ministerul propune acum, dreptul liceelor de a-și organiza propriile admiteri, cu propriile subiecte, nu face altceva decât să încurajeze practica neloială a meditațiilor și riscul corupției
Probele de bacalaureat: propunere de înmulțire a probelor de examen nu este soluția pentru garantarea performanței școlare
Desființarea liceelor pedagogice și modificarea formării învățătorilor: deficitul acut al cadrelor didactice nu se maschează prin așa-zise reforme al căror singur răspuns este ”desființare” în loc de ”rezolvare”
Învățământul special: trebuie să țină cont inclusiv de realitatea bazei noastre școlare
Necesitatea includerii de prevederi ce-i privesc pe copiii născuți în diaspora. Pentru că, dacă ne dorim întoarcerea românilor acasă, atunci, cred că trebuie să și găsim soluțiile corecte pentru integrarea în sistemul de învățământ a copiilor născuți și crescuți în diaspora.
Pe această cale, solicit încă o dată ministerului Educației să ofere, prin dezbatere și consultare publică cu toți cei implicați, cadrul de dialog absolut necesar pentru ca toți cei implicați și vizați de proiectul legilor Educației să poată contribui, în așa fel încât rezultatul final să fie cel așteptat de către copii, cadre didactice și părinți deopotrivă!, își încheie intervenția sa deputatul Toma, care, pe pagina sa de Facebook (https://www.facebook.com/profile.php?id=100058175135209), îi invită pe toți ieșenii să îi comunice propunerile lor pentru legile educației pentru a le putea susține și reprezenta în Camera Deputaților.