Deputatul Camelia Gavrilă: „Bacalaureat 2020 – un examen național al maturității depline”
Deputatul Camelia Gavrilă a declarat faptul că examenul de Bacalaureat este un examen național al maturității depline. Săptămâna următoare va rămâne sub semnul educației și al preocupării societății în întregul ei pentru desfășurarea examenului de bacalaureat și pentru rezultatele tinerilor aflați în fața unei etape importante pentru evoluția și traseul lor ulterior, a transmis prof. dr. Camelia Gavrilă, deputat PSD Iași.
„Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub pașii tăi care urcă, ele se vor înmulți la nesfârșit.” (Franz Kafka)
„Cu siguranță idealul major al învățământului se corelează cu demersul de formare a unor tineri creativi, cu o personalitate autonomă, capabili de adaptare în această complicată societate a cunoaşterii, deschişi către un orizont cultural complex şi pregătiţi pentru provocările lumii contemporane. Aceasta este esența procesului educațional care pornește de la o filosofie pedagogică umanistă și se bazează pe strategii coerente, ancorate în realitățile secolului nostru.
Vă doresc, dragi absolvenți, să vă bucurați de subiecte interesante și plăcute, formulate corect și precis, corelate cu prevederile curriculare, să fiți atenți și concentrați asupra cerințelor și să intuiți eventuale subtilități, să dați măsură inteligenței, a pasiunii și creativității voastre! Sunt importante rezultatele, sunt importante notele, dar importantă este și starea voastră de liniște, de calm și concentrare. Bacalaureatul este unul din examenele semnificative, pe care viața le ridică în fața noastră, în niciun caz ultimul…
Finalul anilor de liceu, cu toată nostalgia și toate emoțiile inevitabile, aduce și certitudinea devenirii noastre ca fiinţe complete, prin experienţe de cunoaştere și înțelegere care ne sprijină performanța. Părinţii, prietenii, şcoala, studiul, dragostea au fost tot atâtea etape parcurse, prin care alunecăm între limitele unei temporalităţi care înseamnătrecere, trăire, uneori neîmplinire, dar și cunoaştere, înțelepciune și îmbogățire sufletească și intelectuală.
Sunt convinsă că, în atmosfera de învățare și comunicare din liceele în care v-ați format, aţi trăit întâlniri simbolice, cu miez adânc de înțelegere și inițiere spre fascinaţia ştiinţelor, spre lumile abstracte ale matematicii, fizicii sau informaticii, spre domeniile tehnice în care inventivitatea, abordarea teoretică sunt dublate de viziunea practic-aplicativă. După cum este sigur că traseele umaniste urmate de voi au dezvăluit idei și emoții estetice, vibraţia cuvântului poetic, limbajul polifonic al artelor, interogații filosofice, interpretări ale evenimentelor istorice, bucuria și sensul comunicării cu ceilalţi.
Tocmai pentru a atinge aceste idealuri, preocuparea noastrămajoră trebuie să fie de a optimiza constant oferta educaţională, calitatea procesului didactic, în acord cu standardele de calitate naţionale şi europene, ţinând cont de aspirațiile şi exigenţele elevilor, ale părinților, ale comunității. Școala aparține comunității, deci opiniile, viziunea, interesul, aprecierile comunității sunt repere după care se măsoară eficiența, capacitatea de răspuns, posibilitatea de adaptare și reconfigurare a liniilor de evoluție din învățământul românesc.
Psihologia succesului, parte componentă a ethos-ului oricărei şcoli responsabile, reprezintă o condiție a unei strategii educaționale competente și poate fi susţinută prin valorificarea tradiţiilor cunoscute ale școlii românești, dar şi printr-o adaptare permanentă la valorile unei societăţi moderne, dinamice, profund europene.
Contextul social actual, experiența dificilă pe care a parcurs-o întreg sistemul educațional, determinată de pandemia de coronavirus, suspendarea cursurilor, starea de urgență și starea de alertă, măsurile de distanțare socială au ridicat în fața școlii românești probleme complexe, nevoia de soluții pentru toți elevii și studenții, indiferent de posibilitățile financiare, de mediul rezidențial sau dificultățile inerente de adaptare. Toate aceste întreruperi, ezitări, reconfigurări creează acum un plus de emoție și îngrijorare înaintea acestui examen național de anvergură.
Nu putem ignora faptul că, treptat și neliniștitor, pentru un timp, viața noastră s-a mutat inevitabil în mediul online – ca formă de comunicare, ca modalitate de învățare, suport informațional, soluție pentru a evita stagnarea intelectuală, desprinderea de o anumită paradigmă de studiu, cu activități cotidiene, cu interferențe directe alături de colegi, profesori, în mediul școlar cunoscut. Dar, dincolo de surpriza și neliniștile inițiale, dincolo de temeri și preocupări medicale, au apărut alternative didactice de predare, învățare și evaluare, sistemul s-a adaptat parțial, s-au identificat modalități diferite de învățare la distanță, de comunicare cu elevii.
Este o realitate incontestabilă faptul că profesorii s-au implicat în tot acest timp, cu seriozitate și responsabilitate, în căutarea de soluții, în aproape toate școlile, pentru a continua consecvent și eficient, în sistem online, activitățile didactice, lecțiile de recapitulare și consolidare a materiei, exersarea competențelor elevilor în diferite domenii de studiu. S-au transmis teste, fișe de lucru, teme de studiu individual, modele de subiecte pentru pregătirea în vederea examenelor naționale, au fost elaborate sinteze, prezentări succinte și scheme pentru capitole esențiale. Elevii au fost pregătiți de profesorii lor, au fost susținuți, consiliați, încurajați cu talentul și cunoașterea pedagogică a unor specialiști adevărați.
Am fi așteptat reacții mai prompte, măsuri mai coerente, inițiative inspirate și recomandări concrete de la actuala echipă de conducere a Ministerului Educației și Cercetării, în locul generalităților, al ezitărilor și amânărilor, al formulărilor vagi, aspecte care, mult timp, au creat o stare de nesiguranță și derută, mai ales pentru elevii claselor terminale. Evident că ar fi fost nevoie de o strategie cu măsuri clare pe termen scurt și mediu, cu o structură limpede de document educațional strategic, cu o viziune de manageri competenți, inspirați și creativi. Totuși programele și tematicile de examen au fost adaptate și publicate, în cele din urmă, în noua lor formă, cu eliminarea conținuturilor care ar fi făcut obiectul studiului în semestrul al doilea, după cum s-au conturat, în ritmul lent cunoscut, unele seturi de măsuri și precizări necesare.
Sunt convinsă că, prin studiu și învățare temeinică, prin clarificări și sprijin științific și pedagogic oferit de profesori competenți, prin suportul afectiv, moral primit din partea părinților, examenul de bacalaureat va însemna un succes pentru promoția anului 2020, o promoție de tineri curajoși, maturi, care s-au adaptat deja unei lumi în schimbare.
Școala presupune învățare, cunoaștere, descoperirea unor vocații și ipoteze profesionale de viitor, dar nu înseamnă doar studiu, informație, lecție de cunoaștere și cultură, ci mai înseamnă și lecție de viață, de prietenie și solidaritate umană, dragoste pentru frumos și pentru bine, respectul pentru adevăr, bucuria de a trăi, de a ști, de a duce nota personală în armonia întregului. Din toate aceste motive, cu toate aceste argumente pedagogice, cu încredere în calitatea și dăruirea profesorilor, în potențialul unor tineri inteligenți și maturi, examenul de bacalaureat al acestui încercat an școlar poate și trebuie să fie un succes!”, a declarat deputat PSD de Iași, prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport.