Autostrada Unirii, A8, are asigurată finanțarea în integralitate.
Conform asigurărilor și eforturilor ministrului transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, termenele legale de execuție/construire, vor fi respectate.
Astăzi, am avut o dezbatere aplicată în cadrul Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură cu domnul Vicepremier social democrat Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, despre problematica infrastructurii rutiere din regiunea Moldovei, la care au mai fost prezenți domnii Gabriel Budescu, în calitate de Director Tehnic CNAIR, și Cătălin Urtoi, consilier al ministrului.
Ca și concluzii, vă pot preciza că:
• Autostrada Moldovei, A7, este în grafic și avem toate motivele să credem că va fi gata, în totalitate, până în 2026. Unele secțiuni vor fi deschise circulației mai devreme decât termenele din contracte.
• Proiectul Autostrăzii Unirii, A8, s-a deblocat și mergem pe o direcție bună, ireversibilă, cu toate tronsoanele.
Domnul ministru a subliniat din nou ceea ce m-a informat încă de săptămâna trecută, anume că secțiunile de capăt, respectiv Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg.Neamț (Moţca), finanțate prin PNRR, vor fi scoase la licitație pentru Proiectare si Execuție până la sfârșitul anului acesta.
De asemenea, la solicitarea mea, ne-a subliniat în cadrul dezbaterilor din Comisie că secțiunea de mijloc, respectiv Miercurea Nirajului-Leghin (traversarea munților), va fi finanțată prin Programul Operațional de Transport – POT, cu finalizare, în întregime, până în 2030.
Acum, putem spune că Autostrada Unirii are asigurată finanțarea în INTEGRALITATE.
• Proiectul de revizuire a SF-ului pe Autostrada Tg.Mureș-Tg.Neamț va fi recepționat până în ianuarie 2023.
• Acordul de Mediu pe secțiunea de mijloc (secțiunea montană) este în lucru și urmează ca, până la sfârșitul anului, să fie finalizat.
• Autostrada Tg.Neamț- Iași- Ungheni va depăși blocajul actual, inclusiv problemele de traseu de pe sectorul Lețcani-Ungheni, iar, până la mijlocul anului viitor, vom avea un SF finalizat. Pentru recuperarea întârzierilor și încadrarea în perioada contractuală de 25 de luni, proiectarea a început deja, pe partea cu studii geotehnice realizate.
De asemenea, iată și situația celorlalte mari proiecte de infrastructură rutieră, așa cum se prezintă ea de la începutul acestui an li până acum:
• s-au semnat 45 de contracte pentru modernizarea/reabilitarea și construcția infrastructurii rutiere, cu o valoare totală de 16,7 miliarde de lei (fără TVA). Acest lucru înseamnă o creștere de 400 % a gradului de contractare față de perioada 2020-2021
• absorbția fondurilor europene destinate proiectelor de infrastructură rutieră este estimată la 8,8 miliarde lei, față de 4,8 miliarde în 2021
• s-au contractat 143,5 km autostradă și drum expres
• au fost dați în circulație 67 de km de autostradă și de drum expres
Avem un ministru care ȘTIE, VREA și FACE!
Vasile Toma
Deputat al Județului Iași