Decizie neașteptată pentru cei care au telefoane mobile. Legea îi vizează pe toți românii
Decizie neașteptată pentru cei care au telefoane mobile. „Dreptul la reparare” a fost adoptat de Parlamentul European. Astfel, producătorul va avea obligaţia să repare produsul la un preţ rezonabil, după perioada de garanţie legală. Iată legea care îi vizează pe toți românii.
Decizie neașteptată pentru cei care au telefoane mobile
Parlamentul European a adoptat marți, 23 aprilie, directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor prin repararea acestora.
Producătorul va fi obligat să repare produsul la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după expirarea perioadei de garanție legală. Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, instrumente și informații despre modul în care pot repara produsele.
De asemenea, platformele online vor ajuta consumatorii să găsească ateliere locale de reparații și magazine care comercializează produse recondiționate. După ce directiva va fi oficial aprobată de Consiliul Uniunii Europene și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Cum va funcționa platforma europeană online
Consumatorii vor avea acces la un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparație. Acest formular va include detalii despre prețul și durata reparației în funcție de defectul constatat.
În plus, pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni dedicate fiecărei țări. Prin intermediul acestei platforme, consumatorii vor putea găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din comunitate.
După expirarea perioadei de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii Europene. Printre acestea se numără mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoane mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp.
Noile norme urmăresc consolidarea pieței reparațiilor în Uniunea Europeană și reducerea costului reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor fi obligați să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil și le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale sau tehnici care împiedică repararea. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv pe durata reparației sau să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, în cazul în care produsul lor nu mai poate fi reparat. Această lege europeană va intra în vigoare și va fi valabilă pentru toate statele UE, inclusiv România.
O altă lege a fost anunțată pentru țara noastră. De anul viitor, România va fi obligată să implementeze colectarea selectivă pentru deșeuri textile conform unei directive europene. Industria textilă este recunoscută drept unul dintre cei mai mari poluatori la nivel mondial, iar hainele contribuie la poluarea mediului în același mod ca și plasticul.
„De la 1 ianuarie 2025, primăriile trebuie să facă colectare separată de materiale textile. Ne referim la îmbrăcăminte, la lenjerie de pat, covoare. Partea proastă este, însă, că doar colectate și atât, ele nu pot să ajungă la reciclare, necesită niște pași suplimentari. În primul rând, trebuie să ai reciclatori.” a spus Raul Pop, director de Programe ECOTECA.
„Producătorul va trebui să își asume răspunderea și vor crea niște sisteme și vor finanța aceste sisteme pentru a se asigura că, la finalul utilizării hainelor, acestea vor fi reutilizate, reciclate și nu vor ajunge în depozite de deșeuri.”, a declarat Sorin Banciu, secretar de stat în Ministerul Mediului.