Decizie finală pentru proiectul Autostrăzii A8 Iași – Târgu Neamț. Ruta de 100 de kilometri a prins top 10 priorități în masterplanul de transport al Guvernului
Autostada Unirii A8 Iași – Târgu Neamț a fost prinsă în masterplanul inițiat de Ministerul Transporturilor pe următorii 10 ani. Proiectul a ajuns în primele 10 poziții în noul masterplan, urmând a beneficia de o finanțare de 875 de milioane de euro. Într-o primă etapă, proiectul A8 era scos din calcul de Guvernul României
Autostrada A8 Iași – Târgu Mureș va fi prinsă în planul Ministerului Transporturilor. Guvernul a modificat planul de prioritizare a investițiilor în infrastructura de transport, iar Autostrada A8 se află între primele 10 poziții în ceea ce privește prioritizarea fondurilor.
Inițial, proiectul Autostrăzii Unirii era mult mai în spate în masterplanul propus de Ministerul Transporturilor. După ce unii parlamentari din Iași și reprezentanți ai societății civile și-au arătat nemulțumirile și au cerut lămuriri, ministerul a modificat planul. Astfel, tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni se va regăsi pe poziția a 10-a a masterplanului, traseul de 100 de kilometri având o valoare de 875 de milioane de euro.
Autostrada A8 Iași – Târgu Neamț, în top 10 priorități din noul masterplan
Autostrada Unirii a ajuns pe poziția a 10-a din noul masterplan de la Ministerul Transporturilor, după mai multe runde de discuții. Autoruta dintre Moldova și Transilvania se află în urma unor proiecte precum autostrada A1 Pitești – Sibiu (1,8 miliarde de euro), drumul expres Giurgiu – București (289 de milioane de euro), Autostrada A3 Ploiești – Comarnic (306 milioane de euro), A3 Comarnic – Brașov (1,2 miliarde de euro), drum expres București – Alexandria (367,5 milioane de euro), drum expres Alexandria – Craiova (656 de milioane de euro), Autostrada Transilvania A3 Poarta Sălajului (1 miliard de euro), inel București A0 (1,1 miliarde de euro), Sibiu – Brașov A13 (1,4 miliarde de euro).
Proiectul A8 Iași – Târgu Neamț a fost disputat în ultima perioadă între autoritățile județului și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din cauza traseului stabilit de proiectant.
Nemulțumiri cu locul ocupat de Autostrada A8 Iași – Târgu Neamț
Petru Movilă, președintele organizației PMP Iași, și inițiatorul legii pentru Autostrada A8, a precizat că autoruta Unirii este cea mai importantă dintre toate proiectele de infrastructură și că aceasta trebuie să fie prima în masterplan.
„Pentru că este singura autostradă pentru care există o lege, atât Ministerul Transporturilor, cât și întreg Guvernul, ar trebui să o așeze pe poziția 1 ca prioritate. Așa am învățat în România, că legile trebuie aplicate și respectate. În lege se spune foarte clar că Ministerul Transporturilor este obligat să facă această investiție. Din păcate, am ajuns la această lege pentru că Ministerul Transporturilor și premierii care s-au perindat din 2012 încoace și-au bătut joc de acest drum”, a spus Petru Movilă, președintele PMP Iași.
Petru Movilă: „Parlamentarii PSD și PNL sunt demagogi!”
În plus, Petru Movilă s-a arătat nemulțumit de modul în care parlamentarii puterii au tratat acest proiect.
„Este foarte grav că autostrada este mult mai în spate în acest masterplan. Parlamentarii PSD și PNL, care până de curând spuneau că autostrada e cel mai important proiect, acum nu mai scot niciun cuvânt. Pentru mine, ca inițiator al legii, ca ieșean, ca city-manager, acesta este cel mai important proiect de infrastructură de care avem nevoie cu toții. Nu voi ierta pe nimeni care își bate joc de acest proiect, nu îi voi ierta pe demagogii care dau numai din gură și nu fac nimic ca autostrada să prindă contur”, a mai spus Petru Movilă.
În bugetul României pe 2022, Autostrada A8 a fost inclusă la studii de fezabilitate, dar sursele de finanțare nu sunt certe.