De ce scoate fum alb motorul diesel: Cât de grav este și ce trebuie să faci

de: Cristian Zavastin
13:32, 13 dec. 2021

Orice mașină, fie ea pe benzină sau pe motorină, scoate fum pe țeava de eșapament în momentul în care funcționează. Persoanele care au mașini pe motorină vor să știe de ce scoate fum alb motorul diesel.

Motoarele cu ardere produc gaze de evacuare care sunt eliminate prin țeava de eşapament. Fumul eliminat, în mod normal, este incolor, însă pot să apară decolorări sau colorări care reprezintă semne de avertizare ale unei defecţiuni a motorului.

Motoare cu ardere internă, fie că sunt pe benzină sau motorină, au acelaşi principiu de funcţionare. Combustibilul este ars sub presiune ridicată, iar asta duce la o explozie, care pune în mişcare un piston. Această mişcare este absorbită de mecanica motorului şi alimentată la trenul de antrenare.

La motoarele pe benzină în patru timpi şi la motoarele diesel, doar amestecul dintre combustibil şi aer intră în motor. Acesta este ars şi apoi alimentat la purificarea gazelor de eşapament.

Fumul evacuat prin țeava de eșapament poate avea la unele mașini o nuanţă incoloră până la gri-albă. În momentul în care fumul este vizibil și are o anumită culaore, atunci ar trebuie privit ca un semnal de alarmă.

Dacă mașina ta scoate un fum negru pe țeava de eșapament, atunci indică un amestec de combustibil și aer foarte bogat, iar dacă fumul este albastru, este vorba despre prea multă cantitate de ulei de motor arsă împreună cu combustibilul folosit de mașina ta, fie că este benzină sau motorină.

 

De ce scoate fum alb motorul diesel: Probleme cu umiditatea?

În momentul în care fumul evacuat prin țeava de eșapament este alb, atunci sunt probleme cu umiditatea ridicată. În cazul în care maşina este oprită când este caldă şi stă la rece timp de câteva ore, este normal să se întâmple asta. Asta deoarece în timpul răcirii, evacuarea a eliminat apa condensată din aerul ambiant.

În situația în care fumul eliminat de țeava de eșapament are o culoare constantă în timpul mersului, atunci există o problemă. Pentru a intra apă în camera de ardere cu un motor cald, acest lucru se poate face doar prin sistemul de răcire. Sistemul de răcire spală motorul permanent cu lichid de răcire. Acesta constă dintr-un amestec de apă pură şi antigel. Interfaţa în care camerele de combustie şi sistemul de răcire sunt strânse este garnitura chiulasei. Când se mişcă, apa poate intra în camerele de ardere. În acest caz, însă, presiunea pătrunde din motor în sistemul de răcire.

Fum alb, motor diesel: Ce spun specialiștii

Pentru a scăpa de această problemă, când motorul este oprit, strânge uşor furtunul cel mai mare din sistemul de răcire. Dacă se observă o rezistenţă clară, aceasta este deja un indiciu serios al presiunii în apa de răcire. Presiunea trebuie mai întâi redusă, deci lasă motorul să se răcească. Capacele se deschid în doi paşi. Un sfert de rotire permite deja eliminarea excesului de presiune. Numai atunci când nu mai şuieră sub capac, acesta poate fi scos complet.

În situația în care s-a adăugat suficient lichid de răcire, atunci motorul va funcţiona. În acel moment, te poţi uita în rezervorul de expansiune sau la radiator. Dacă se formează bule, garnitura chiulasei este deteriorată în mod clar. În acest sens, doar schimbul ajută la rezolvarea problemei.