De ce România refuză ajutorul chinezilor? Mihai Tudose, afirmații năucitoare: „Se ofereau, pe banii lor, să facă 2.000 de kilometri de autostradă pe an”
Fostul premier al României, Mihai Tudose, povestește o întâmplare din momentul în care efectua o vizită oficială în China. Vicepreşedintele Partidului Social Democrat explica faptul că asiaticii doreau să investească în România și aveau capacitatea de a face 2000 de kilometri de autostrada pe an din bani proprii. Mai mult decât atât, europarlamentarul explica, într-o intervenţie faptul că nu știe de ce România nu acceptă ajutorul statului chinez, mai ales că în ultimii zeci de ani statul român a luat tepe după tepe de la firmele căpușă.
„Am fost în China în calitate oficială de preşedinte al Comisiei Politice Economice, la invitaţia Guvernului chinez, cu delegaţii. Oamenii ăia s-au uitat în ochii noştri şi ne-au spus că sunt în stare pe banii lor să facă 2.000 de km de autostradă/ pe an în România. Am picat de pe scaun, am zis că este o greşeală de traducere. I-am rugat să scrie cu cifre 2.000 de km. De ce nu-i lăsăm? Că nu mai pot să lucreze firmele care trebuie la autostradă, să încaseze băieţii deştepţi, cine lucrează la autostrăzi şi cine le da lucrările”, a spus Mihai Tudose, fost premier şi vicepreşedintele PSD.
Mai multe companii au păgubit statul român cu miliarde de euro
Reamintim că în anul 2017 Clotilde Armand, la acea vreme consultant al firmei Egis, a încasat peste 22 milioane de euro pentru 0 km din autostrada Transilvania. Lucrările pentru acel tronson au fost abandonate în anul 2011, iar supervizarea unor lucrări inexiste a avut loc. Acest contract este cel mai păgubos din istoria României.
De asemenea, tot în cazul autostrăzii Transilvania, ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală) a descoperit un prejudiciu de 525, 9 milioane euro în contractul cu firma americană de construcţii Bechtel. Construcţia autostrăzii Braşov – Borş a fost aprobată în 2003, însă lucrările nu au mai fost finalizate, după mai multe rezilieri.
Autostrada A8, amânată până în anul 2030
O altă autostradă din România care trebuia construită de mulți ani a fost amânată din nou. În acest context, Petru Movilă, președintele PMP Iași, a transmis un mesaj prin care aduce acuzații partidelor USR și PNL.
„Am avertizat acum aproape o lună că parlamentarii USR și PNL de Iași au votat cot la cot amânarea construirii Autostrăzii A8, Iași – Tg. Mureș până în 2030. Voci destul de vehemente, din ambele partide, au comentat spunând ca induc în eroare ieșenii.
Ieri, președintele Iohannis a promulgat modificarea legii inițiate de mine de construcție a autostrăzii. În proaspata variantă a legii scrie negru pe alb faptul că tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni are, mai nou, termen de finalizare 2026, iar Tg. Mureș-Tg. Neamț 2030! Concluzia mea: Iașul are parlamentari care nu știu ce votează, dar, mai trist, nu se interesează nici măcar când este vorba despre interesele Iașului. Când nu ai pe cineva să lupte pentru tine, ajungi la coada listei. Trist și totodată rușinos.
Proiectul meu inițial de lege prevedea foarte clar ca termen de constructie anul 2024. Ulterior, el a întrat în comisiile Parlamentului, care au scos data de finalizare, permițând astfel să ajungem în situația actuală. Am depus acest proiect, la acel moment de noutate pentru că niciodată în istoria Parlamentului nu s-a mai depus o propunere pentru construcția unei autostrăzi, pentru că de peste 10 ani, nici PSD și nici PNL nu făcuseră un pas pentru realizarea ei. Ulterior, după întrarea USR la guvernare, nici ei nu au făcut mai nimic. Notabil va rămâne însă acest proiect, ca moment marcant în lipsa de interes a guvernelor, indiferent de cine au fost conduse, pentru Iași și Regiunea Moldovei”, a transmis Petru Movilă, președinte PMP Iași.