Dan Timofte, scuze penibile în legătură cu dezastrul de la Spitalul „Sf. Spiridon”. Managerul dă vina pe numărul mic de angajați și pe distribuitorii de medicamente

de: Redacția BZI
02:00, 15 iul. 2022

Dan Timofte a venit cu o serie de scuze penibile în legătură cu dezastrul de la Spitalul „Sf. Spiridon”. După părerea sa, spitalul a rămas fără medicamente și materiale sanitare, deoarece numărul de angajați din Serviciul de Achiziții Publice este mult prea mic pentru a face față solicitărilor. Deși toate celelalte spitale au la fel de puțini angajați care să se ocupe de achiziții sau chiar mai puțini, managerii au făcut tot posibilul ca situația să fie ținută sub control.

Spitalul „Sf. Spiridon” este singura unitate medicală din Iași în care medicii sunt nevoiți să-i îngrijească pe pacienți cu mâinile goale. Reporterii BZI au luat legătura cu managerii ai altor șase unități medicale care nu se confruntă cu probleme, în ceea ce privește aprovizionarea cu medicamente și materiale sanitare, deși au la fel de puțini angajați în Serviciul de Achiziții Publice sau chiar mai puțini.

Cum explică Dan Timofte dezastrul de la Spitalul „Sf. Spiridon”. Managerul dă vina pe numărul mic de angajați

În timp de conducerea Spitalului „Sf. Spiridon” aruncă toată vina pe numărul mic de angajați de la Serviciul de Achiziții, alte spitale din Iași demonstrează clar că nu acest lucru contează pentru buna desfășurarea a activităților. De exemplu, la Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie sunt doar 4 persoane la Achiziții, la Spitalul de Boli Infecțioase sunt 6, Spitalul Clinic Căi Ferate Iași are un număr de 3 angajați care se ocupă de Achiziții, iar în cadrul Serviciului de Achiziții Publice de la IRO sunt 7 angajați.

Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Sfânta Maria” Iași numără în Serviciul de Achiziții Publice, Aprovizionare și Transport 5 salariați și un post vacant.

Amintim că din personalul de la Servicii de Achiziții Publice a Spitalului „Spiridon” au plecat, în ultimul an, 9 persoane, ceea ce indică, în mod clar, condițiile îngrozitoare de lucru de acolo. În tot acel timp, la conducerea Serviciilor de Achiziții era Daniela Nechifor.

Angajații care au plecat au povestit că au fost terorizați atât de Daniela Nechifor, cât și de asistenta șef Cristina Chiriac. Dan Timofte susține că aceștia au demisionat din cauza salariilor mici. Desigur, aceasta nu este decât o scuză, deoarece, în sistemul sanitar, salariile sunt din ce în ce mai atractive, încât unele persoane ar da orice să lucreze într-unul dintre spitalele ieșene. Este evident că personalul de la Spitalul „Sf. Spiridon” au demisionat din cauza conducerii. Cel mai trist este faptul că cei care au cel mai mult de suferit sunt pacienții.

În perioada 2021–2022, 10 angajați din Serviciul de Achiziții Publice au demisionat. În aceeași perioadă, spitalul a angajat, prin concurs sau transfer, un număr de 5 angajați, dintre care 3 în Serviciul de Achiziții Publice și alți 2 în alte structuri din spital, dintre care, ulterior, au fost delegați pentru a se ocupa de Achiziții. Astfel, în prezent, în cadrul Serviciul de Achiziții Publice a spitalului activează un număr de 7 angajați, din care 4 sunt titulari, iar 3 activează cu delegare din alte departamente.

„Sf. Spiridon”, singurul spital ieșean care nu a știut să gestioneze problema furnizorilor de medicamente

Managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon” Iași, Dan Timofte, încearcă să iasă basma curată, spunând că mai multe spitale din țară se confruntă cu probleme, în ceea ce privește aprovizionarea cu medicamente și materiale sanitare. Din punctul său de vedere, s-a ajuns în situația în care medicii și pacienții nu au nici de unele, deoarece există întârzieri în livrarea comenzilor, deși termenul stipulat în contractul cu furnizorii este de 24 de ore de la data transmiterii comenzii. Dan Timofte susține că, în unele cazuri, timpul de livrare crește, din cauza lipsei stocurilor la furnizori, distribuitorii neavând puncte de lucru în regiunea Moldovei. Cu toate acestea, nu se explică cum de doar Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon” Iași  a ajuns în situația în care să nu aibă medicamente cu care să-și trateze bolnavii, din moment ce în cazul a altor șase spitale ieșene nu au existat probleme cu aprovizionările.

În prezent, Spitalul de Boli Infecțioase ”Sf. Parascheva” din Iași și Spitalul Clinic Căi Ferate Iași nu se confruntă cu niciun fel de probleme, în ceea ce privește achizițiile de medicamente și materiale sanitare.

„Momentan, nu avem probleme cu distribuirea medicamentelor în spital. Au fost mici probleme cu distribuitorii, dar totul s-a remediat, deoarece facem stocuri din timp, pentru a evita orice discomfort”, a declarat dr. Florin Roșu, managerul Spitalului de Boli Infecțioase „Sf. Parascheva” din Iași.

Nici la Spitalul Clinic Căi Ferate Iași nu sunt probleme.

„Nu au existat probleme, în ceea ce privește achiziția de medicamentelor, nu a existat ca pacienții să vină cu medicamente de acasă sau să le cumpere ei. Este «lege», de când am venit eu la conducerea spitalului, ca pacienții să nu cumpere medicamente și materiale sanitare”, a declarat dr. Mihai Glod, managerul Spitalului Clinic Căi Ferate Iași.

În ceea ce privește achiziționarea de medicamente și materiale sanitare, IRO Iași și Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie au întâmpinat o serie de probleme, dar managerii au făcut tot ceea ce a fost necesar ca situația să fie remediată și ca pacienții să nu aibă de suferit.

„Sunt probleme. Noi avem acorduri-cadru și destul de mulți furnizori care au câștigat licitația ne-au dat negații că nu mai pot menține prețul sau că, la rândul lor, lucrează cu furnizori care nu le mai pot aduce marfa. Atunci ne-am dus la al doilea sau la al treilea furnizor, iar pentru urgențe am făcut negocieri, ca să avem medicamente pentru 2-3 luni, timp în care am dat drumul la o altă procedură. Acest lucru s-a întâmplat de multe ori și nu doar anul acesta, dar anul acesta au fost mai multe probleme decât în anii precedenți, asta deoarece majoritatea produselor implică manoperă, a crescut puțin salariul minim pe economie, costul transportului și, de aceea, sunt foarte mulți furnizori care nu pot menține prețurile. Au fost situații în care a trebuit să facem în așa fel încât pacienții să sufere cât mai puțin sau deloc. Dar au fost situații în care în toată țara existau 1 sau 2 furnizori și niciunul nu avea produsele, au existat sincope de 1-2 zile în aprovizionare, dar nu mai mult”, a declarat Mirela Grosu, manager IRO Iași.

„Momentan nu avem probleme cu furnizarea medicamentelor, deoarece avem încheiate acorduri-cadru în urma procedurilor de achizitii, momentan putând asigura un flux suficient. Au mai fost sincope în aprovizionare, însă sunt punctuale”, a precizat dr. Radu Dabija, managerul Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie.

Managerul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Sfânta Maria” Iași, Alina Belu, susține că la unitatea medicală pe care o conduce nu au fost probleme cu achizițiile de medicamente.

„Spitalul nu a întâmpinat dificultăți în activitatea de achiziție cu medicamente și materiale sanitare. În schimb, distribuitorii au întâmpinat dificultăți în aprovizionarea cu medicamente și materiale sanitare. Cauzele fiind majorarea prețurilor, costul transportului, furnizorii nu aveau produsele. Menționăm faptul că, spitalul a depus toate eforturile necesare în remedierea oricărei situații astfel încât pacienții să beneficieze de îngrijirea medicală corespunzătoare”, a declarat biong. med. pr. drd. Alina Belu, manager Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Sfânta Maria” Iași.

De asemenea, nici Institutul de Psihiatrie „Socola” Iași nu a întâmpinat probleme cu aprovizionările de medicamente și materiale sanitare.

Daniela Nechifor se face vinovată de fals în înscrisuri oficiale

Daniela Nechifor este una dintre persoanele care au adus Spitalul „Sf. Spiridon” la un pas de colaps. Aceasta era cunoscută, în rândul personalului din spital, ca fiind mâna dreaptă a managerului, motiv pentru care o bună perioadă de timp a fost însărcinată să îndeplinească îndatoririle acestuia, deși acest lucru nu este legal.

Pe durata anului 2021, Daniel Timofte a beneficiat de concediu de odihnă în perioadele 24 mai, 27 mai, 31 mai, 22 iunie, 29 iunie, 17 iulie–1 august, urmând ca atribuțiile și responsabilitățile managerului interimar să fie îndeplinite de către Daniela Nechifor, șef Serviciu Achiziții Publice.

Astfel, în data de 8 iulie 2021, Dan Timofte trimitea o adresă către ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, prin care solicita ca în perioada 17 iulie–1 august 2022 să beneficieze de concediu de odihnă, iar atribuțiile și responsabilitățile sale să fie preluate de către Daniela Nechifor. Ministerul Sănătății a aprobat cererea de concediu, dar nu a specificat nimic legat de faptul că atribuțiile managerului pot fi preluate de șefa Serviciului de Achiziții Publice.

De altfel, conform Regulamentului de Organizare și Funcționare a Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon” Iași, din 25.05.2020, aprobat prin OMS 836/19.05.2020 și publicat în Monitorul Oficial nr. 437bis/25.05.2020, se stipulează că: „directorul medical preia, exercită și îndeplinește toate prerogativele și sarcinile funcției de manager al spitalului în intervalele de timp în care managerul lipsește din activitate”. Prin urmare, toate licitațiile, precum și toate celelalte documente semnate de Daniela Nechifor, în perioada în care Dan Timofte a lipsit, sunt considerate nule, deoarece șefa de la Serviciul de Achiziții Publice nu avea acest drept.

Daniela Nechifor se face vinovată și de fals în înscrisuri oficiale, semnând în locul managerului Dan Timofte decizia nr. 727, prin care atribuțiile și responsabilitățile managerului interimar îi revin ei.

Spitalul „Sf. Spiridon” a ajuns într-o situație dezastruoasă, din cauza conducerii și a Danielei Nechifor. Cu toate acestea, Dan Timofte nu-și asumă, în niciun fel, responsabilitatea, considerând că problemele au fost generate de numărul mic de angajați din Serviciul de Achiziții Publice.