Cu câte salarii pot cumpăra românii o mașină rulată. Pe ce loc ne clasăm în Uniunea Europeană
Românii se numără printre puținii cetățeni din Uniunea Europeană care nu își pot permite o mașină rulată dintr-un salariu anual mediu.
Românii au nevoie de o sumă mai mare decât salariul anual mediu pentru a-și putea permite o mașină rulată. Majoritatea statelor europene nu se confruntă cu această problemă, susțin specialiștii din domeniul auto.
Românii nu își pot cumpăra o mașină din salariul mediu anual
Românii se confruntă cu dificultăți atunci când vine vorba de achiziționarea unei mașini second hand, fiind nevoiți să muncească mai mult decât locuitorii altor țări europene pentru a-și permite una. Un studiu realizat de carVertical arată că, în medie, un șofer din România are nevoie de 15,4 luni de salariu pentru a achiziționa o mașină rulată de clasă medie. În comparație, media europeană este de aproximativ 10 luni, ceea ce subliniază discrepanțele între țările analizate.
Țara noastră se situează pe locul al doilea în acest clasament, după Portugalia, unde șoferii trebuie să muncească, în medie, 22,4 luni pentru a cumpăra o mașină second hand. Pe locul trei se află Serbia, unde timpul necesar este de 14,7 luni. La polul opus se află Finlanda, unde șoferii trebuie să economisească doar 2,7 luni de salariu, urmată de Germania și Elveția, unde timpul mediu de muncă necesar pentru o mașină rulată este de 6 luni, respectiv 6,1 luni.
Prețurile mașinilor second hand variază semnificativ de la o țară la alta, însă salariul mediu joacă un rol crucial în accesibilitatea acestora. În România, salariul mediu lunar este de 832,2 euro, iar un român plătește, în medie, 12.800 de euro pentru o mașină rulată. Totuși, preferințele personale influențează mult prețul pe care un șofer este dispus să-l plătească. De exemplu, modelele Volkswagen Passat și BMW Seria 3 sunt printre cele mai populare în România, însă sunt și costisitoare. Un Passat costă, în medie, 18.500 de euro, ceea ce înseamnă că un șofer român ar avea nevoie de 22,2 luni de salariu pentru a-l cumpăra. Pentru un BMW Seria 3, care costă 25.500 de euro, ar fi necesare 30,6 luni de muncă.
Românii alocă mai mult de 15 salarii pentru a-și cumpăra o mașină rulată
În Elveția, prețul mediu al unei mașini second hand este de aproape 39.000 de euro, cel mai ridicat dintre toate țările studiate. Totuși, salariul mediu lunar din această țară, de 6.377 de euro, face ca accesibilitatea să fie mai mare decât în alte state. În Austria, prețul mediu pentru o mașină second hand este de 28.500 de euro, însă cu un salariu mediu de 2.600 de euro, austriecii nu sunt atât de dezavantajați ca portughezii, care, cu un salariu mediu de doar 1.100 de euro, trebuie să cheltuie, în medie, 24.200 de euro pentru o mașină rulată.
La celălalt capăt al spectrului, țările unde mașinile second hand sunt cele mai accesibile includ Ucraina, Letonia și Finlanda, unde prețurile sunt mai mici, dar și salariile variază considerabil. De exemplu, în Ucraina, prețul mediu pentru o mașină rulată este de 5.000 de euro, dar salariul mediu lunar este de doar 394 de euro. În Letonia, prețul mediu pentru o mașină este de 7.500 de euro, iar salariul mediu ajunge la 1.100 de euro.
Cumpărarea unei mașini second hand nu este lipsită de riscuri, deoarece multe vehicule sunt vândute cu odometrul modificat sau cu daune ascunse, ceea ce poate genera costuri suplimentare pentru cumpărători. Cu toate acestea, piața auto second hand dă semne de stabilizare, după o perioadă de stagnare. Pe măsură ce vânzările de mașini noi își revin, și piața vehiculelor rulate se diversifică, extinzând astfel oferta pentru consumatori.
Conform acestui studiu, România se află pe locul doi, după Portugalia, arătând că, în medie, un șofer din România are nevoie de 15,4 luni de salariu pentru a achiziționa o mașină rulată de clasă medie.