CTP Iași plătește un milion de euro pe an pentru curățenie în mijloacele de transport, în timp ce spălătoriile proprii sunt închise: „Mai bine ar investi banii în redeschiderea spălătoriilor noastre” – FOTO
Pentru a reduce costurile, primarul Mihai Chirica le-a cerut angajaților de la CTP să facă economie. Totuși, anual, compania cheltuie un milion de euro pentru servicii de curățenie, în timp ce spălătoriile din garaj au fost desființate
Firma CFI Solution a câștigat, pentru a noua oară la rând, licitația pentru serviciile de curățenie. De la an la an, patronul Florin Cojocaru a obținut tot mai mulți bani de la CTP, la ultima procedură câștigând un milion de euro. Totuși, CTP a avut spălătorii proprii, însă au fost închise acum mai bine de 10 ani.
Primarul Mihai Chirica a cerut CTP-ului să facă economie
Șoferii sunt nemulțumiți că sunt retrași foarte des de pe traseu ca să spele autobuzele, chiar și când nu este necesar. De asemenea, ei au cerut mai multe drepturi de la primărie, însă li s-a spus că nu sunt bani și trebuie să facă economie.
„Pentru noi, șoferii, acest lucru nu prea are logică. Chiar mi s-a întâmplat și duminică. În weekend, sunt mai puține autobuze pe traseu, iar atunci erau 3 autobuze și m-au chemat de la dispecerat, să vin să îmi spele mașina de 3 ori în aceeași zi. Nu cred că asta era mai important, să ne spele mașina, când oamenii așteptau și câte jumătate de oră în stație, dar asta e. Problema este alta, spălătoria noastră din garaj stă dezafectată de ani de zile.
Primarul Chirica ne-a spus că trebuie să facem economie la combustibil și la alte lucruri, însă cheltuie sume enorme pentru spălarea autobuzelor. Mi se pare puțin ciudat că ne trimit de atâtea ori la spălătorie, iar acolo ne notează de fiecare dată. Mai mult, și în zilele în care plouă afară, ne cheamă să spălăm autobuzul.
Mai bine ar investi banii pe care îi cheltuie într-o lună pentru spălări să facă din nou spălătoria noastră funcțională, așa am economisi mult mai mult. Noi am purtat discuții la companie, dar cum totul depinde de primărie, e mai greu. Sincer, noi avem nevoie de alte lucruri acum, nu de asta”, a precizat Paul Păuleț, liderul Sindicatului Angajaților și Șoferilor CTP.
Compania nu consideră că este rentabil să investească în spălătorie
Spălătoriile au fost desființate de peste 10 ani la CTP, iar conducerea consideră că este mai potrivit să plătească unei firme aceste servicii. În contract este stipulat un număr de spălări pentru cele 12 luni în care firma prestează servicii. Totuși, acesta poate fi mai mare decât cel stabilit, în funcție de câte vehicule sunt curățate.
„Avem spălătorii la garaj, în Tudor, în CUG și în Dacia. Avem exact câte se spală pe zi, iar lunar se calculează prestația. În zilele acestea, se fac spălări în timpul programului de lucru ca să apară la stradă autobuzele curate. Când e uscat afară, se spală doar noaptea la intrarea în garaj. Când plouă sau ninge, noi le trimitem la spălare. A fost licitat un leu pe unitate, iar în funcție de comenzile noastre, acest număr poate să varieze.
Depinde de cum este vremea afară, au fost și zile în care am făcut și câte 130 de spălări. Înainte aveam spălătorie proprie, dar nu aveam oameni, nu aveam materiale. Nu era rentabil, se îmbolnăveau, îi durea spatele, tot timpul erau în medical, iar la un moment era mizerie, chiar dacă aveam oameni la curățenie. Aceasta este cea mai bună soluție să contractăm o firmă”, a declarat Cristian Stoica, directorul general CTP Iași.
Tramvaiele și autobuzele sunt curățate doar 8 ore pe zi
Tramvaiele și autobuzele sunt curățate doar în prima parte a zilei, iar după circulă fără a mai fi spălate pe interior până la retragere, seara. La capăt de linie stau angajații firmei CFI Solution, cu găleți cu apă pe care de multe ori nici nu le mai schimbă și curăță, în câteva minute, cu mopul podeaua tramvaielor. Vatmanii s-au plâns că vehiculele sunt foarte murdare pe tura de seară, că nu are cine să le spele.
„Da, noi avem spălătorie în garaj, intră totul în contract. Avem una la garajul din Tudor și una la Selgros. Este stipulat în contract că trebuie să le spălăm la cererea celor de la CTP, noi doar ne facem treaba. În ceea ce privește tramvaiele, noi avem oamenii la capăt, care stau și curăță tramvaiele. Asigurăm serviciile de curățare 8 ore pe zi, iar spălătoriile sunt deschise mereu”, a precizat Florin Cojocaru, patronul companiei CFI Solution.
De cele mai multe ori, angajații firmei folosesc o găleată cu apă murdară și un mop cu care curăță tramvaiele la capăt de linie.
Deși primarul Mihai Chirica dorește să economisească bani la CTP, plătește foarte mult pentru serviciile de curățenie.