Creștinii-ortodocși sărbătoresc astăzi, 21 iunie 2021, Sfânta Treime. Aceasta este închinată Tatălui, Fiului și Sfântul Duh – FOTO
Credincioșii-ortodocși sărbătoresc astăzi, 21 iunie 2021, Sfânta Treime, una din cele mai importante sărbători ale lunii iunie. Ea vine la doar o zi după Rusalii, Sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh. Ea este închinată Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Duminică, cu o zi înainte, respectiv în ziua de Rusalii, a fost cinstit în chip deosebit Duhul Sfant, sfințitorul vieții noastre, a treia persoană a Sfintei Treimi
Credincioșii-ortodocși sărbătoresc astăzi, 21 iunie 2021, Sfânta Treime, unul dintre cele mai importante momente ale ortodocșilor.
Sărbătoarea Sfintei Treimi vine la doar o zi după Rusalii, Sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh. Aceasta este închinată Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Definirea acestei dogme despre Sfânta Treime este meritul Sfinților Părinți de la Sinoadele I și II ecumenice de la Niceea, care au avut loc în anul 325, respectiv în anul 381. Pe baza învățăturii Mântuitorului Iisus, învățătura cuprinsă în Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție, Crezul – Mărturisirea de credință a Bisericii, s-a formulat această învățătură despre Sfânta Treime. Treimea este deoființă și nedespărțită, așa cum se mărturisește la Sfânta Liturghie.
Pentru creștini contează doar că există un singur Dumnezeu în trei ipostaze: adică Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt
Este foarte greu de înțeles această dogmă a Sfintei Treimi, s-au scris tratate întregi de-a lungul veacurilor, s-au dat multe explicații, unele mai simple, altele mai complexe. Pentru creștini contează doar că există un singur Dumnezeu în trei ipostaze: adică Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Tatăl este Creatorul, Fiul este Mântuitorul, iar Duhul Sfânt este Sfințitorul lumii. Misterul este încă unul de nedezlegat, însă oamenii, de-a lungul istoriei, au încercat diverse metode de a-l dezlega. S-au păstrat două metode de a prezenta misterul: tradiția apuseană pornește de la unitatea firii dumnezeiești la identitatea persoanelor, dar și tradiția răsăriteană, cea care pleacă de la realitatea ipostazelor în care se manifestă Dumnezeu.
Biserica Ortodoxă prăznuiește pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi, precum indică Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii
Conform tradiției după care în ziua următoare marilor praznice sărbătorim persoanele care au slujit ca instrumente ale evenimentului prăznuit sau care au avut un oarecare rol în săvârșirea lui, a doua zi după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor, Biserica Ortodoxă prăznuiește pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi, precum indică Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii : „întru această zi, prăznuim pe însuși Preasfântul și de viață făcătorul și întru tot puternicul Duh, Carele este unul din Treime Dumnezeu”.
Denumirea aceasta, de dată mai nouă, reprezintă probabil o influență catolică (la catolici, Sfânta Treime e sărbătorită în prima Duminică după Rusalii). În secolul XII, nici în Apus nu era încă generalizată o asemenea sărbătoare, ci era privită în unele mănăstiri ca o inovație. Ea a fost stabilită definitiv în Apus abia la 1334. În calendarele celorlalte Biserici Ortodoxe însă, Lunea de după Rusalii este numită încă Lunea Sfântului Duh, ca în Penticostar. În schimb, adorarea Sfintei Treimi pare a face mai degrabă obiectul expres al slujbei din Duminica Rusaliilor (vezi stihira lui Leon Despotul de la Slava). De aceea, în arta iconografică rusă, praznicul Cincizecimii e reprezentat de obicei prin cei trei îngeri din scena „Filoxeniei lui Avraam” (așa cum a zugrăvit-o Andrei Rubliov).