Copilul tău are deficiențe de vorbire? Logopezii au descoperit motivul. El este strict legat de telefonul mobil
Numărul copiilor cu deficiențe de vorbire este în creștere, iar logopezii au descoperit care este motivul! Specialiștii ieșeni susțin faptul că expunerea îndelungată la dispozitivele digitale duc la astfel de tulburări.
Logopezii ieșeni au descoperit faptul că cei mai mulți copii au deficiențe de vorbire din cauza telefoanelor
Alina Raclariu a fondat Clinica de Logopedie și Terapie de dezvoltare a copilului din Iași în urmă cu 18 ani. Aceasta susține faptul că cei mici pot avea deficiențe de vorbire din cauza utilizării telefoanelor.
„Un aspect îl presupune și expunerea îndelungată la ecrane, că e vorba de telefon, de tabletă, de televizor, orice depășește o jumătate de oră pentru un copilaș de 3 ani, este foarte mult. Copilul are nevoie de contact unu la unu, are nevoie să vorbească cu alte persoane. Foarte mulți părinți spun că lasă copiii pe tabletă, pe niște aplicații, pentru a învăța engleza, dar un copil preșcolar nu are nevoie să învețe engleza de pe niște tablete, este o absurditate, nevoia lor este de joacă în aer liber sau de joc cu obiectele. Nu are nevoie de așa ceva, este o prostie. Sunt foarte multe cercetări care arată faptul că se modifică structura creierului în momentul în care copilașul de sub 3 ani petrece multe ore pe zi pe un dispozitiv. Sunt cercetări care arată faptul că pot apărea și probleme verbale, dar majoritatea sunt pe partea cognitivă”, adaugă Alina Raclariu, psiholog clinician și fondatoare a Clinicii de Logopedie și de Psihologia Copilului.
În ultimii zece ani, aceasta a observat o creștere semnificativă a copiilor cu astfel de tulburări care sunt cauzate și de expunerea îndelungată la dispozitivele digitale.
„Cea mai comună tulburare la copii este dislalia polimorfă, însă o problemă mult mai mare decât asta este incapacitatea copilului de a se concentra pe niște sarcini, de a fi organizat cu lucrurile pe care le folosește, deci mergem puțin spre zona cognitivă, eu aici văd cele mai multe dificultăți. Verbalul vine la pachet cu ele, sunt niște lucruri care în trecut nu erau, pentru că nu prea existau dispozitive. La mine, în general, vin la evaluare copii cu vârste cuprinse între 2-3 ani, părinții observă că cei mici nu vorbesc încă la vârsta respectivă. Sunt foarte mulți copii atipici, cumva, această atipie face parte din sfera spectrului autismului, dar nu sunt formele standard de autism. De cele mai multe ori, au doar o parte dintre simptome care reprezintă un autism virtual. Am observat, în ultimii 10 ani, faptul că majoritatea pacienților au o dezvoltare atipică care le afectează și vorbirea”, mai spune Alina Raclariu, psiholog clinician și fondatoare a Clinicii de Logopedie și de Psihologia Copilului.
În județul Iași sunt 19 logopezi la peste 2.000 de copii cu tulburări de comunicare
În județul Iași sunt doar 19 logopezi arondați la 38 de unități de învățământ, care trebuie să facă față la sute de elevi. Numărul copiilor cu deficiențe de vorbire este în creștere de la un an la altul, iar părinții sunt nevoiți să apeleze la servicii private și să scoată bani din buzunarul propriu.
Logopezii care își desfășoară activitatea în școlile ieșene fac parte din Centrul Logopedic Interșcolar Iași, care este o unitate conexă de învățământ preuniversitar, coordonată de Centrul Județean de Resurse şi Asistență Educațională (CJRAE) Iași.
În anul școlar 2023-2024, peste 2.000 de preșcolari și elevi din Iași au fost diagnosticați cu tulburări de limbaj și comunicare, astfel, cei 19 logopezi nu au făcut față solicitărilor, iar eficiența terapiei a fost pusă în pericol.
„În anul școlar 2024-2025, la nivelul CJRAE Iași își desfășoară activitatea 19 profesori logopezi în cabinete școlare și preșcolare din 16 unități preșcolare și 22 de unități școlare din municipiul Iași, Pașcani și orașele Târgu Frumos și Podu Iloaiei. Circumscripția logopedică se stabileşte prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi şi preşcolari sau de maximum 300 de preşcolari. Solicitarea de servicii logopedice este în creștere și este în strânsă relație cu gradul de conștientizare de către familie a necesității intervenției timpurii în dezvoltarea armonioasă a copilului. Astfel, în anul școlar 2023-2024, în urma activității de depistare și evaluare logopedică inițială, 2.034 de preșcolari și de elevi (nivel primar) au fost diagnosticați cu tulburări de limbaj și comunicare. Dintre aceștia, un număr de 760 de cazuri au fost înscrise în terapie logopedică. În condițiile înregistrării unui număr mare de solicitări, inclusiv din mediul rural, suplimentarea numărului de profesori logopezi constituie cadrul favorabil pentru facilitarea integrării școlare și evoluției educaționale a preșcolarilor și elevilor”, declară Anca Hardulea, directorul CJRAE Iași.
Părinții apelează la specialiști și sunt nevoiți să meargă la cabinete private. Astfel, trebuie să scoată bani din buzunarele lor pentru a rezolva deficiențele pe care le au cei mici.
„Eu am lucrat mereu în mediul privat, nu am lucrat ca angajat al statului. Știu de aceste probleme, de lipsa logopezilor în școli, pentru că, până la urmă, cabinetul meu funcționează de 18 ani bine-mersi, pentru că statul nu își face treaba. Dacă și-ar face treaba, nu ar mai veni oamenii să plătească servicii private. Pentru mine este foarte clar faptul că statul nu își face treaba și știu că este o problemă cu logopezii pentru că îmi spun părinții că nu au văzut în viața lor un logoped în grădiniță sau școală. Este o problemă pentru că foarte mulți oameni din zonele rurale nu își permit să meargă în mediul privat și evident că cei mici au aceeași nevoie ca ceilalți. Teoretic, sunt arondate școlile, dar practic, acei copii nu ajung să fie văzuți de către un logoped”, declară Alina Raclariu, psiholog clinician și fondatoare a Clinicii de Logopedie și de Psihologia Copilului.
CJRAE Iași realizează depistarea elevilor cu probleme
Până mâine, 4 octombrie 2024, CJRAE Iași realizează depistarea și evaluarea preșcolarilor și elevilor cu tulburări de limbaj și comunicare. Astfel, părinții care au copiii înscriși în școlile care nu beneficiază de suportul unui logoped, se pot prezenta la sediul CJRAE Iași.
„În prima lună de activitate școlară, respectiv, în perioada 9 septembrie – 4 octombrie 2024, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași realizează depistarea și evaluarea preșcolarilor și elevilor cu tulburări de limbaj și comunicare, din ciclul primar, din unitățile școlare și preșcolare din județul Iași. Depistarea și evaluarea se realizează la nivelul celor 38 de unități de învățământ preșcolar și primar care au arondare logopedică sau, la sediul CJRAE Iași, pentru preșcolarii și școlarii mici din unitățile care nu beneficiază până în prezent de servicii logopedice în grădinița sau școala lor. Părinții pot solicita evaluarea și terapia logopedică în situațiile în care sesizează dificultăți în formarea sau dezvoltarea limbajului, în pronunție, când vocabularul copilului este unul sărac, ori de câte ori apar dificultăți în construirea unor propoziții dezvoltate, când ritmul și fluența sunt afectate, când părinții sau educatoarea/învățătoarea constată obstacole în comunicarea cu adulții sau copiii de aceeași vârstă”, declară Anca Hardulea, directorul CJRAE Iași.
În ultimii ani, tot mai mulți copii au deficiențe de vorbire din cauza expunerii îndelungate la dispozitivele digitale. Logopezii ieșeni sunt îngrijorați și trag un semnal de alarmă.