Controverse de Black Friday: Companie de curierat din România apelează la deținuți pentru a face față exploziei de colete
Sameday, companie de curierat din grupul eMAG, estimează o creștere cu peste 40% a volumului de colete livrate de Black Friday în România, Bulgaria și Ungaria, comparativ cu anul trecut. În România, vârful de comenzi va atinge aproximativ 850.000 de colete într-o singură zi, o cifră cu 80% mai mare decât cea mai aglomerată zi din septembrie.
Pentru a face față acestui volum record de colete și pentru a onora comenzile într-un timp cât mai scurt, compania a implementat o soluție inedită: a cooptat 50 de deținuți pentru a ajuta la procesarea coletelor. Acești angajați temporari provin din regimuri deschise sau semi-deschise și au fost selectați conform normelor legale, într-un program-pilot ce ar putea fi extins anul viitor în funcție de rezultate.
Companie de curierat din România apelează la deținuți
Deși mai multe magazine online din România au început deja reducerile, eMAG a ales data de 8 noiembrie 2024 pentru Black Friday – o premieră în ceea ce privește datarea timpurie a acestui eveniment la noi. Black Friday în România are o istorie de 13 ani, dar în SUA, fenomenul a prins avânt acum mai bine de 40 de ani. Dar cum a apărut acest concept? Și ce are de-a face cu polițiștii și haosul?
De asemenea, compania mizează pe popularitatea opțiunii easybox, cu peste 65% dintre clienți care preferă această metodă de livrare. Se așteaptă ca peste 1,6 milioane de colete să fie distribuite prin easybox în primele zile ale campaniei, cu o medie de 330.000 de colete pe zi, iar aproximativ 90% din comenzile plasate să ajungă la destinație în 24-48 de ore.
Pentru a gestiona acest volum impresionant, compania a extins echipa de curieri și a suplimentat personalul din hub-uri cu aproape 60% față de perioadele obișnuite, iar rețeaua easybox a crescut la 7.000 de unități la nivel regional, în creștere cu 40% față de anul precedent.
Nașterea Black Friday
Termenul „Black Friday” a fost folosit prima oară în secolul XIX, dar nu în legătură cu cumpărăturile. În 1869, doi bancheri de pe Wall Street, Jay Gould și Jim Fisk, au cumpărat masiv aur, sperând că prețul va crește și le va aduce profituri mari. Planul s-a prăbușit însă în 24 septembrie 1869, când piața aurului a căzut, lăsându-i pe mulți investitori în faliment. Această zi a fost denumită „Black Friday” – un simbol al colapsului financiar.
Dar de ce „Black” (negru) și nu „Red” (roșu)? În vremurile în care magazinele își țineau registrele contabile manual, profiturile erau înregistrate cu cerneală neagră, iar pierderile cu roșu. În general, multe afaceri din SUA funcționau „pe roșu” pe parcursul anului, trecând „pe negru” abia după Thanksgiving (Ziua Recunoștinței), la finalul lunii noiembrie, când începeau reducerile.
Un zvon care circulă de mulți ani este că Black Friday ar fi marcat, la începutul secolului XIX, reduceri pentru achiziționarea de sclavi. Deși puțin probabil, această teorie continuă să fie dezbătută, deși sclavia a fost abolită în SUA la finalul secolului XIX, iar expresia „Black Friday” a fost legată mai degrabă de profit și pierderi decât de vânzarea de sclavi.
Thanksgiving și Primul Black Friday Românesc
Thanksgiving, sărbătorit în a patra joi din noiembrie, este o zi legală liberă în SUA. Deși asociată de obicei cu cina festivă din filmele americane și cu simbolicul „curcan de Thanksgiving,” această zi a influențat Black Friday, o tradiție care a evoluat din dorința de a încuraja cumpărăturile după sărbătoare.
În România, primul Black Friday a avut loc pe 25 noiembrie 2011, în aceeași zi cu cel american, dar cu o amploare mai mică și mai puțin promovare. Începând din 2012, Black Friday-ul românesc a fost mereu devansat față de cel din SUA cu una sau două săptămâni. Anul acesta, diferența atinge un record de trei săptămâni.
Evoluția Black Friday în Era Online
În ultimii ani, Black Friday s-a mutat tot mai mult online, unde ofertele sunt accesibile fără tumultul din magazine. În România, rețelele de distribuție, cum sunt easybox-urile și serviciile de livrare rapidă, au simplificat experiența, adaptând Black Friday la stilul de viață modern și evitând aglomerațiile fizice. Pandemia a accelerat această tranziție, Black Friday online devenind acum normă în multe locuri.
Astăzi, Black Friday este mult mai mult decât o zi de reduceri – este un fenomen de marketing global, care a transformat luna noiembrie într-un festival al cumpărăturilor. Iar diferențele de dată, de la începutul lunii noiembrie în România până la sfârșitul lunii în SUA, nu fac decât să întărească ideea că Black Friday și-a pierdut, în mare măsură, legătura cu tradiția sa americană, devenind o oportunitate de shopping internațional.
Cu toate acestea, reiterăm cum o companie de curierat din România apelează la deținuți pentru a face față exploziei de colete.