Conferinta presa la UMF Iasi! Proiect Erasmus+ „TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences

de: cristian.george
10:56, 27 aug. 2020

Calitatea învățământului medical în centrele educaționale de prestigiu din țările dezvoltate ale lumii a fost
îmbunătățită semnificativ în ultimii ani prin utilizarea simulatoarelor medicale și a unor metode moderne
de învățare avînd ca scop antrenarea abilităților studenților de a lua decizii prin exersarea pe realitate
virtuală și inteligență artificială.

În acest context, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași a făcut eforturi susținute pentru crearea resurselor și pentru antrenarea cadrelor didactice cu scopul îmbunătățirii calității instruirii studenților. Inaugurarea Centrului de Simulare și cele trei proiecte Erasmus+ implementate începînd cu 2018 de universitatea noastră împreună cu partenerii noștri academici din Cehia, Slovacia, Polonia, Germania şi Marea Britanie se înscriu în strategia inițiată în 2016 avînd ca scop poziționarea Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași ca fiind școala de medicină din România cu sistemul de învățare cel mai modern.

Aceste metode moderne de învățare specifice învățământului medical necesită existența a două resurse educaționale suplimentare și anume: (i) curriculum formalizat în format structurat şi (ii) cazuri virtuale. Pentru a pilota crearea și utilizarea cazurilor virtuale în 12 discipline medicale, universitatea noastră implementează proiectul „Case-based learning and virtual cases to foster critical thinking skills of students” (2018-1-RO01-KA203-049412) împreună cu Masaryk University din Cehia şi Pavol Jozef Šafárik University din Slovacia. Pentru inițierea procesului de formalizare a curriculumului este in curs de implementare, împreună cu partenerii noștri de la Masaryk University din Cehia, Pavol Jozef Šafárik University din Slovacia, Jagiellonian University din Polonia şi University of Augsburg din Germania proiectul „Building Curriculum Infrastructure in Medical Education” (2018-1-SK01-KA203-046318).
Implementarea celor două proiecte a condus la îmbogățirea Platformei de e-learning a Universității noastre cu alte două soluții tehnologice pentru gestionarea scenariilor virtuale sau a pacienților virtuali și pentru managementul curriculumului în reprezentare formalizată.

Conferința de presă este prilejuită de încheierea unui al treilea proiect din seria proiectelor amintite anterior. Este vorba de proiectul Erasmus+ cu titlul “TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (018-1-CZ01-KA203-048197) care a fost implementat începînd cu august 2018 în cadrul unui parteneriat compus din Masaryk University din Brno (Republica Cehă), St George’s Hospital Medical School din Londra (Marea Britanie) şi Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi.

Proiectul a vizat atât dezvoltarea gândirii critice și a abilități de analiză ale studenților prin utilizarea metodelor de învățare bazată pe scenarii (Scenario Based Learning – SBL), cît şi compararea valorii pedagogice și a eficienței a două metode SBL diferite: învățarea bazată pe probleme (Problem Based Learning) și învățarea bazată pe echipă (Team Based Learning).

În cadrul proiectului au fost create 9 scenarii virtuale care au fost folosite în cursul a două sesiuni PBL și TBL care au avut loc anul trecut în cadrul evenimentelor „Școala de vară în Gastroenterologie” și „Zilele Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași”.

Similar studenților din celelalte două universități partenere în cadrul proiectului, rezultatele obținute în urma pilotării acestor două metode au depășit așteptările inițiale în sensul că studenții au apreciat cele
două metode ca fiind nu doar eficiente, dar și provocatoare și incitante din punctul de vedere al
atractivității actului educațional.
Un câștig suplimentar pentru Universitatea noastră generat de implementarea acestor 3 proiecte este determinat de aplicabilitatea lor facilă în învățământul online. Atât noțiunea de pacient virtual, cât și interacțiunile pe care le presupun sesiunile PBL și TBL sunt perfect compatibile cu învățământul online, pe care Universitatea de Medicină din Iași l-a adoptat în regim 100% printre primele din țară, încă din martie 2020. Beneficiile existenței Platformei de e-learning a Universității, cumulate cu implementarea unor astfel de proiecte sunt garanția continuării unui act educațional de maximă calitate chiar în condițiile dificile dictate de contextul pandemic. Considerăm că o dovadă în acest sens este și faptul că la examenul de admitere din acest an Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” a înregistrat cea mai mare concurență pe loc la nivel național (5.57 /loc bugetat).

La implementarea proiectului “TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (018-1-CZ01-KA203-048197) a participat o echipă a Universității noastre conduse de Conf. dr. Gabriela Ștefănescu și compusă din Conf. dr. Mihaela-Dana Turliuc, As. univ. dr. Georgiana Emanuela Gîlcă Blanariu, Conf. dr. Mihaela Moscalu, Conf. univ. dr. Ionuț Nistor, Conf. dr. Bogdan Stoica, As. univ. dr. Bogdan Iliescu și As. univ. dr. Adrian Ciureanu, cărora le mulțumim pentru abnegația și responsabilitatea de care au dat dovadă în timpul derulării proiectului.