Conductele care vor transporta gaze naturale din Marea Neagră spre Austria, pe repede înainte! Oportunitățile pentru a consuma gazul în țară sunt zero
Există o grabă în construirea conductei care va transporta gaze naturale din Marea Neagră spre Austria. Asta în contextul în care politicienii români nu au niciun proiect concret prin care să țină gazul natural în România. Este zero intenție de a găsi oportunități de consum local.
Vă aducem aminte faptul că perimetrul Neptun Deep va transporta gaze naturale prin conducta BRUA, către Austria, iar România nu va beneficia de nimic în acest context. Austria va vinde către Uniunea Europeană, iar românii vor importa la prețuri ridicate.
Conductele care vor transporta gaze naturale din Marea Neagră spre Austria, pe repede înainte
Lucrările pentru extracția gazului din Marea Neagră și transportul acestuia până în Austria avansează rapid, cu o conductă de 500 de milioane de euro realizată în proporție de 40% într-un singur an. Cu toate acestea, alte proiecte energetice stagnează. În contrast, nu se observă același nivel de interes pentru dezvoltarea unor oportunități locale de a folosi gazul extras din Marea Neagră sau pentru accelerarea altor inițiative energetice importante.
Conducta de gaze naturale Marea Neagră (Tuzla) – Podișor (Giurgiu), destinată să transporte gazul extras din perimetrul Neptun Deep începând din 2027, a ajuns la un stadiu de execuție de 40%, conform raportului semestrial al Transgaz, operatorul național de transport al gazelor naturale.
Avansul lucrărilor este remarcabil, având în vedere că ordinul de începere pentru gazoductul Tuzla-Podișor a fost emis doar cu un an în urmă. Acest lucru sugerează că România acordă o importanță deosebită realizării infrastructurii necesare pentru transportul gazului din Neptun Deep până în Austria. Cu toate acestea, interesul pentru crearea de oportunități locale de consum al acestui gaz sau pentru alte proiecte energetice majore nu este la fel de evident. Proiectul Neptun Deep este deținut în mod egal de OMV Petrom (Austria) și Romgaz (statul român), OMV Petrom fiind operatorul principal.
Gazul din Marea Neagră: O resursă națională, un câștig pentru alții. Ce rămâne pentru români?”
În mijlocul entuziasmului legat de exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră, o întrebare crucială răsună din ce în ce mai tare: Ce câștigă România și, mai ales, ce câștigă românii? Deși acest proiect este prezentat ca fiind unul extraordinar pentru țară, realitatea conturează un tablou mult mai sumbru.
Românii, în ciuda resurselor imense aflate sub apele Mării Negre, ar putea să nu câștige aproape nimic. În schimb, Austria se pregătește să devină un jucător major pe piața europeană a gazelor naturale, exportând resursele la prețuri care ar putea să lase mulți fără suflare.
Nu doar Austria încearcă să-și maximizeze beneficiile. Vecinii noștri unguri și-au dorit ca întreaga conductă să se oprească la ei, lăsându-le lor oportunitatea de a exporta gazele. Declarațiile oficialilor maghiari, conform cărora „românii oricum nu au ce să facă cu gazele”, sunt nu doar revoltătoare, ci și dureros de reale.
Realitatea este că, fără proiecte industriale majore și fără o viziune politică clară pentru utilizarea gazelor naturale pe plan local, România riscă să rămână doar o țară de tranzit pentru aceste resurse. În timp ce gazul se va scurge spre piețele din vest, multe dintre localitățile prin care vor trece conductele nu vor avea acces la această resursă. Astfel, sătenii, deși văd conducta care traversează pământurile lor, vor continua să se încălzească cu lemne și să gătească la butelie, privind cu jind spre o resursă care ar fi trebuit să le aducă un viitor mai bun.
Aceasta este o poveste a unui paradox tragic: deși România va fi traversată de gazele care ar putea schimba vieți, acestea vor ajunge să îmbogățească alte țări, lăsând în urmă sate în care modernitatea nu a ajuns nici măcar la nivelul rețelei de gaze. Ce rămâne, atunci, pentru români? Un sentiment amar și o întrebare fără răspunsuri clare.