Concedieri masive în tot mai multe sectoare de activitate. Circa 1.000 de oameni rămân fără loc de muncă zilnic
Au început concedierile masive. Potrivit statisticilor, sunt eliminate circa 1.000 de posturi în fiecare zi, iar sectoarele vizate de restructurări se înmulțesc. Astfel, 40.000 de concedieri s-au efectuat de la începutul anului, fiind o medie de 1.000 pe zi în primele două luni ale anului acesta. Aceste reduceri afectează giganții tehnologici și micile startup-uri, de la San Francisco la Tel Aviv.
Principalul motiv al disponibilizărilor este reducerea costurilor pentru a se concentra pe inteligența artificială, în special cea generativă, capabilă să execute o parte din muncă, să scrie și să trimită e-mailuri sau, la rândul său, să devină un atuu pentru firmă, informează La Stampa, relatează Rador Radio România.
Concedieri masive în tot mai multe sectoare de activitate
Compania Cisco a declarat pe data de 14 februarie că a făcut nu mai puțin de 4.250 de disponibilizări, 5% din forța de muncă. Alte companii cunoscute care au dat afară angajați sunt:
PayPal – 2.500;
Microsoft – 1.900;
Sap – 8.000;
eBay și Google – 1.000;
Amazon – 440;
Snapchat – 500;
Zoom – 150.
Însă, potrivit Layoff, un portal care a adunat toate concedierile făcute de companiile de tehnologie din anul 2021, sunt în jur de 300 de companii care au hotărât să-și reducă forța de muncă de la începutul lunii ianuarie până în prezent. Numărul precis de disponibilizări este de 39.496 în 2024, conform portalului utilizat adesea de marile ziare financiare ca busolă pentru tendința pieței muncii în tehnologie.
Cifrele în momentul de față sunt puțin mai mici decât ritmul din primele două luni ale anului trecut, când un total de 263.000 de persoane și-au pierdut locul de muncă în domeniul tehnologiei, cu un început de an de coșmar caracterizat de disponibilizările de la Meta, Amazon și Microsoft. Trendul, însă, continuă și ascunde alte fenomene, alte capitaluri pe care le caută economia digitală. Din păcate, este un fenomen în curs care își are rădăcinile în pandemia de Covid-19, când toate companiile de tehnologie au făcut noi angajări, în urma promisiunii că izolările vor duce la un triumf al digitalului asupra spațiilor fizice (Zoom, platforma de streaming video, a devenit un exemplu al acestei revoluţii).
Promisiune redimensionată semnificativ după pandemie
În prezent, cu „bulimia digitală” în scădere, companiile se confruntă cu realitatea. Într-o scrisoare adresată acționarilor în ianuarie 2023, Mark Zuckerberg a discutat despre cel ce tocmai începuse drept „anul eficienței”, inițiind mai întâi un plan masiv de concedieri, care a trimis acasă 11.000 de oameni, 13% din forța de muncă. Acea eficiență, acea promisiune făcută acționarilor că de atunci conturile vor fi readuse sub control, are reverberații și astăzi. Dimpotrivă, cursa către AI a exasperat într-un fel căutarea eficienței.
Un analist de la Jefferies a precizat că în ultimele zile „concedierile vor continua și ar putea chiar să se agraveze”. Motivul este acela că firmele de tehnologie ar fi descoperit pur și simplu că au „un morman de lemn mort și cu o organizare mai simplă ar fi putut face mult mai mult”. Prin urmare, companiile și-ar reevalua propriile domenii prioritare pentru investiții.
Reducerile de personal de la Amazon au afectat în principal platforma de streaming video Twitch. Poziții scumpe, dar care nu mai sunt considerate esențiale. Microsoft, Meta, Google și Spotify sunt invitate să găsească noi echilibre, în acest an. Administratorul Spotify, Daniel Ek, a spus-o clar la începutul anului: „Trebuie să devenim mai eficienți, este adevărat, dar trebuie să investim în sectoare noi”.
Inteligența Artificială, principalul „suspect”
Unul dintre cele mai vaste planuri de concediere de anul trecut a fost cel al Salesforce, gigantul cloud din San Francisco. În ianuarie, în urmă cu un an, a anunțat 800 de concedieri în rândul celor 80.000 de angajați ai săi. În septembrie, în cadrul evenimentului anual de la San Francisco, compania și-a dezvăluit planul de a pune AI în centrul priorităților. Nu există cifre oficiale, dar din ceea ce reiese cotidianului „La Stampa”, compania ar avea astăzi din nou aproape 8.000 de angajați.
Și noii angajați au de-a face, într-un fel, cu inteligența artificială (AI). Același lucru pentru Meta, care face angajări în acel sector. Google se află în aceeași situație, are sute de poziții deschise în domeniul AI. Anul eficienței nu s-a încheiat încă. Mulți analiști sunt convinși că vor fi mai multe disponibilizări și mai multe angajări, într-o cifră de afaceri epuizantă care pune sub semnul întrebării abilitățile și aptitudinile și le cere angajaților să se regândească, să se reinventeze, să dobândească noi cunoștințe.