Combinatul Oțelu Roșu este gata să fie scos la vânzare! Valoarea combinatului siderurgic depășește 28 de milioane de euro
Combinatul siderurgic de la Oțelu Roșu din Caraș-Severin, care a funcționat timp de 220 de ani ca principala sursă de venit pentru oamenii din zonă, este aproape de a fi scos la vânzare după ce compania care îl deținea a intrat în faliment.
Laminorul Danube Metallurgical Enterprise SRL (LDME) a intrat, din păcate, în faliment, după aproape doi ani în care a fost în insolvență. Astfel, lichidatorul judiciar al companiei se pregătește să supună la vot vânzarea în bloc a activelor combinatului Oțelu Roșu.
Combinatul Oțelu Roșu poate fi scos la vânzare
Combinatul siderurgic de la Oțelu Roșu, un simbol al industriei metalurgice din județul Caraș-Severin, cu o istorie de peste două secole, se află acum în pragul falimentului din nou. După ce compania Laminorul Danube Metallurgical Enterprise SRL (LDME), actualul proprietar, a intrat în faliment în iulie, după mai bine de un an de insolvență, combinatul este aproape de a fi scos la vânzare. Evaluarea activelor sale a atins suma de 138,76 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 28,19 milioane de euro, o mare parte din această valoare fiind dată de clădirile industriale, echipamentele tehnologice și terenurile deținute de uzină.
Principalul creditor al LDME este compania Eco Wind Power SRL, deținută de familia cunoscutului antreprenor Dorinel Umbrărescu, recunoscut pentru activitatea sa în domeniul construcțiilor de drumuri. Aceasta deține creanțe de aproape 127 milioane de lei, adică aproximativ 84% din totalul datoriilor combinatului. Se anticipează că Eco Wind Power SRL va participa la licitația ce va urma, iar valoarea creanțelor sale ar putea fi folosită în contul achiziției. Rămâne de văzut dacă firma va trebui să completeze suma cu bani pentru a acoperi integral prețul final de achiziție. Dorința lui Umbrărescu de a prelua combinatul este cunoscută de mult timp și a fost susținută public de politicieni de rang înalt, printre care premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Totuși, în cadrul procedurii de insolvență, au existat și obstacole în calea acestui demers.
Istoria Oțelului Roșu
Combinatul din Oțelu Roșu și-a început activitatea în primele decenii ale secolului XIX, fiind cunoscut atunci sub denumirea de Ferdinandsberg. Inițial, aici se prelucra fonta provenită din topitoriile de la Rusca Montană și Rușchița. În perioada interbelică, uzinele au devenit parte din trustul „Titan – Nădrag – Călan”, controlat de magnații Max și Edgard Auschnit, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial, acestea au fost naționalizate. În anii ’50, Oțelu Roșu devenise singura uzină din România capabilă să producă bare de oțel și fier laminat la rece. De-a lungul timpului, centrul industrial s-a extins, ajungând la un număr impresionant de peste 5.000 de angajați.
Apogeul dezvoltării sale a fost în anii ’70, când o oțelărie electrică a fost pusă în funcțiune, iar combinatul a fost completat de diverse alte facilități industriale. După 1990, însă, combinatul a intrat într-un declin accentuat, culminând cu privatizarea sa în 1999, moment în care mai avea puțin peste 3.000 de angajați. În doar câțiva ani, numărul acestora a fost redus drastic, iar multe dintre secțiile sale au fost închise. Astăzi, doar o mică parte a vechii uzine mai funcționează, restul terenurilor fiind fie utilizate de alte companii, fie abandonate.
Astfel, combinatul Oțelu Roșu, unul dintre cele mai importante fabrici din România, este din nou scos la vânzare.