Clienții au adus vânzări record patronilor de cofetării în acest an. Aceștia au stat la cozi interminabile zeci de minute, pentru a avea bunătățile dorite de sărbători
Vânzările au explodat în această perioadă a anului în cofetăriile și patiseriile din Iași. Clienții au fost dispuși să scoată câteva sute de lei din buzunar pentru a avea dulciurile preferate de Crăciun sau de Revelion. Unii patroni au prelungit programul pentru a face față comenzilor de prăjituri, julfă, cozonac sau torturi. În medie, un client a cheltuit între 100 și 300 de lei. Dintr-o cofetărie cu tradiție, cu mai multe puncte de desfacere, au cumpărat mii de clienți, iar dintr-una deschisă anul acesta, în jur de 500-600 de persoane. De aceea, clienții au stat la coadă și 20 de minute pentru a fi siguri că vor avea tortul dorit în noaptea de Ajun.
Vânzările au crescut în această perioadă a anului în patiseriile și cofetăriile din Iași. Numărul comenzilor a început să crească chiar și cu două săptămâni înainte de Crăciun, iar cofetarii au stat peste program pentru a onora toate cerințele clienților. Patiseriile au pregătit sute de kilograme de prăjituri, torturi și cozonaci, pentru a îndulci mesele de Crăciun și de Revelion ale ieșenilor. Dacă în anii trecuți gospodinele pregăteau acasă aceste bunătăți, trendul s-a schimbat și comandă tot ce au nevoie pentru mesele de sărbători. Patronii din domeniu și-au rotunjit veniturile în această perioadă și spun că se observă o creștere a comenzilor în ultimii ani. „Sunt în creștere cu 10-15 la sută în ultimii doi-trei ani. Cred că și din cauză că a crescut numărul locuitorilor din Iași”, susține Emanoil Galamakis, patronul cofetăriei „Á la Grec”.
Angajații au lucrat peste program
Acesta deține în Iași trei cofetării cu specific grecesc. Prima a fost deschisă în anul 2009, iar de atunci afacerea s-a dezvoltat. Patronul spune că în această perioadă a anului este aglomerat și vânzările cresc. „În fiecare an e așa, crește numărul comenzilor. Noi avem și clienți de foarte mulți ani care vin și cumpără și probabil din cauză că avem produse diferite”, mai spune Emanoil Galamakis. Pentru că abia fac față comenzilor, patronii au decis să muncească cot la cot cu angajații, peste program. „Noi, astăzi (n.r. – ieri, 30 decembrie), avem laboratorul deschis până la ora 8-9 seara, pentru a onora toate comenzile. În ajunul Revelionului am decis să le dăm liber angajaților pentru că, totuși, sunt sărbătorile și trebuie să se pregătească și ei”, a spus Marius Cotiugă, patronul Cofetăriei „Sofia”, din cartierul Alexandru.
Au crescut vânzările cu 300-400 la sută
Acesta s-a reîntors în țară în acest an și și-a deschis această afacere în urmă cu 6 luni. Deși nu e deschisă de mult timp, ieșeanul susține că nu lipsesc clienții, mai ales în această perioadă a anului. „Înainte de Crăciun a fost foarte aglomerat. Au crescut vânzările cu 50 la sută față de o perioadă normală. Dacă facem o comparație cu luna noiembrie, când a fost post, creșterile sunt și de 300-400 la sută”, susține Marius Cotiugă. Din cauza crizei de timp, doamnele au renunțat să mai stea în bucătării pentru a fi în grafic cu celelalte preparate. Astfel, doamnele au încercat și produse noi, acestea fiind praline din ciocolată belgiană. „Noi am deschis recent și, ca la orice cofetărie nou-deschisă, suntem mulțumiți de vânzări. S-au vândut foarte bine pralinele. Clienții descoperă ciocolata belgiană și am avut vânzări bune în această perioadă și la platourile cu prăjituri”, susține Ștefan Buraga, unul dintre fondatorii Cofetăriei „Fratteria”.
De Crăciun, prăjituri, de Anul Nou, torturi
Dacă unele gospodine au încercat deserturi noi, altele au preferat prăjiturile clasice. Astfel, cornulețele, cozonacul, julfa, nucile s-au vândut foarte bine în perioada Crăciunului. „Acestea au fost preferatele clienților de Crăciun, iar acum, de Anul Nou, au comandat torturi și platouri cu prăjituri”, a spus Nicoleta Hrițcu, fondatoarea rețelei de cofetării „Cuptorul Moldovencei”. Anul acesta, compania va ajunge la o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro, înregistrând o creștere de 150 la sută față de valoarea înregistrată în 2018, cea de 1 milion de euro. Afacerea „Cuptorul Moldovencei” din Iași a fost fondată în 2012 și constă în două laboratoare de producție și șase puncte de desfacere, dintre care unul este sub brandul „Glazurai”. Compania are 60 de angajați și un flux de peste 1.000 de clienți pe zi, potrivit datelor furnizate de companie. Lanțul de cofetării creează și vinde deserturi tradiționale moldovenești, prăjituri cunoscute în România, dar și produse originare din Republica Moldova.
Cât au scos din buzunar clienții?
Aceștia nu au mai stat pe gânduri când au văzut bunătățile din vitrine și și-au satisfăcut poftele acum, de sărbători. Astfel, aceștia au plătit între 100 și 300 de lei, în medie, însă au fost și situații când au scos mai mulți bani din buzunare. Comenzile au fost făcute cu două săptămâni înainte de sărbători sau la fața locului. „Noi acum vindem torturi. Prețurile pleacă de la 150 de lei, în funcție de greutatea tortului”, a spus Marius Cotiugă. Cei care vor să mai cumpere bunătăți din cofetăriile din Iași trebuie să se grăbească pentru că astăzi acestea se închid mai devreme, în jur de orele 14:00-15:00.