Cetățenii rămân fără bani în cont dacă fac asta! Cum se pot proteja românii de noua înșelătorie
Cetățenii rămân fără bani în cont dacă fac asta! O nouă formă de atac cibernetic a provocat îngrijorări pentru cei care folosesc Android: malware-ul FakeCall. Hackerii se folosesc de o rețea prin care redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către ei și lasă cetățenii fără bani în conturi. Iată cum se pot proteja români de noua înșelătorie.
Cetățenii rămân fără bani în cont dacă fac asta!
O nouă metodă de înșelătorie face ravagii printre români. Hackerii redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către infractorii cibernetici, lăsând victimele fără bani și fără să știe ce se întâmplă. Prin mecanismul FakeCall, atacatorii obțin acces la informații financiare sensibile și pot manipula utilizatorii pentru a le extrage datele bancare.
FakeCall poate intercepta și redirecționa apelurile efectuate către numerele băncilor, astfel încât victima ajunge să comunice, în realitate, cu hackeri. De asemenea, Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi Depozitarul Central (DC) îi avertizează pe români că un grup de persoane, „care nu fac parte sub nicio formă din cadrul BVB şi DC”, contactează telefonic potenţialii investitori și încearcă să îi lase fără bani în conturi.
„Aceste persoane, care nu fac parte sub nicio formă din cadrul BVB şi DC, contactează telefonic investitori, potenţiali investitori sau deţinători de instrumente financiare şi le solicită informaţii personale sau instalarea unor aplicaţii pentru telefoanele mobile prin care să obţină acces la conturile bancare ale acestora.”
Bursa de Valori Bucureşti atrage atenţia cetăţenilor să nu dea curs acestor solicitări primite persoanelor dubioase.
Cum se pot feri românii de fraudele bancare prin telefon
Pentru a evita riscul infectării relefonului cu FakeCall, este esențial ca persoana să instaleze aplicații doar din surse sigure, precum Google Play. Deși și în Play Store se pot strecura aplicații periculoase, acestea sunt de regulă detectate și eliminate prin sistemul Google Play Protect.
Românii sunt sfătuiți să țină cont de câteva reguli simple pentru a nu deveni victimele hackerilor.
- Verifică identitatea apelantului: Dacă primești un apel de la cineva care pretinde că este de la banca la care ai cont sau card, nu furniza informații personale. În schimb, încheie apelul și sună direct la numărul oficial al băncii pentru a verifica autenticitatea apelului.
- Nu divulga informații personale: Evită să oferi date sensibile, cum ar fi coduri PIN, parole sau detalii despre conturi bancare prin telefon. Băncile nu solicită de obicei aceste informații prin apeluri telefonice.
- Fii precaut cu mesajele text sau emailurile: Nu urma link-uri sau nu deschide atașamente din mesaje nesolicitate care pretind că sunt de la banca ta. Acestea pot fi tentative de phishing.
- Activează autentificarea cu doi factori: Utilizează autentificarea cu doi factori pentru conturile tale bancare. Aceasta adaugă o suplimentare de securitate, chiar dacă cineva reușește să obțină informațiile tale de conectare.
- Monitorizează-ți conturile bancare: Verifică frecvent extrasele de cont și activitatea bancară. Raportează imediat orice tranzacție suspectă băncii tale.
- Educație și conștientizare: Informează-te despre tipurile comune de fraude bancare și cum să le recunoști. Cu cât ești mai conștient de riscuri, cu atât vei fi mai bine pregătit să te protejezi.
- Utilizează aplicații de securitate: Instalează aplicații de securitate pe dispozitivele tale pentru a te proteja de malware și alte amenințări cibernetice.
Noua metodă de înșelătorie a făcut deja victime printre români. Hackerii redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către infractorii cibernetici, lăsând victimele fără bani.